Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket"

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej.
Jag skulle behöva tips på ett lätt kokkärl på ca 0.8-1L med handtag som rymmer 1st 250 Grams gastub invändigt och gärna även ett mini-gasolkök av typen "Pocker Rocket" eller motsvarande.

Primus 230grams har en ytterdiameter på 108mm och höjden är 85mm.

Aluminium eller möjligen Titan känns väl aktuellt för viktens skull, har funderat på Trangias 27 serie med packpåse men det måste väl finnas fler alternativ ?

(Trangia 27 gryta väger 80gram och tamoj 48gram = 128gram som referens)

Det är ju inte vad du frågar efter, men hur viktigt är det att kunna packa gasflaskan inuti kärlet?

Jag övergav det tankesättet för ganska länge sedan, då jag insåg att man kan packa annat inuti kokkärlet och slippa den där stora tomma saken som stjäl plats.
Jag gillar inte heller de där smala höga kärlen. Dels är de jobbiga om man ska göra något annat än att koka vatten, och dels får man vrida ner gaspådraget så mycket för att man inte ska elda för kråkorna.

En trangia 27-kastrull med trangia mini-tamoj väger tillsammans 105g. Lägg till ett lock av pajform som väger 5 g.
Kostnad för det är under 250 kr, och mycket lättare än så blir det inte om man inte köper dyra titankärl.
Trangias hårdanodiserade kastruller är så släta att man nästan kan kalla det nonstick. Busenkla att diska ur.

Hårdanodiserat tycker jag du ska välja, oavsett vilket kärl du än väljer.

Vill du ha en sån där smal och hög som du kan packa allt inuti så har optimus sitt Terra Weekend. Det rymmer en 230 g gasflaska samt en Cruxbrännare.

Värmeväxlare i botten tycker jag dock att du ska undvika.
Det skapas väldigt mycket koloxid när man kokar i sådana, det tar lång tid att spara in vikten, och det bränner lätt fast i botten om du ska laga någon mat i dem.

Värmeväxlare har visat sig vara betydligt mindre effektiva än tillverkarna från början angav. För maximal besparing måste lågan vara så liten att den inte når flänsarna. Om lågan når Flänsarna blir förbränningen sämre.
De som har testat noga kommer fram till att det under vissa förutsättningar går att spara in tyngden av flänsarna i minskad bränsleförbrukning, men inte alls alltid.
Och tex Trangia 25/27 är i princip lika effektiv som flänsad gryta.
Själv har jag några flänsade grytor, men jag tycker bättre om samma grytor utan värmeväxlare.

Det kök med flänsar som ofta kommer till användning är Primus Lite. Hyfsat vindtåligt utan ytterligare vindskydd.
Ofta med som kaffekokare på sit-on-top kajak. Då med påmonterad gaspatron och locket förankrat med fiskelina.

Det är landstigningsförbud på många öar på sommaren. Och på kajaken försvinner alla detaljer som inte är fastknutna. Men kaffe vill man ju ha.

/John

Att allt ryms i grytan känns inte så viktigt. Jag brukar ha allt matrelaterat i en påse i packningen.
Det vore jobbigt att behöva rota igenom ryggsäcken flera varv när man stannar för att fika eller äta.
Det är lättare att kolla hur mycket gas det är kvar om gasen ligger för sig och inte i grytan.

/John

Att allt ryms i grytan känns inte så viktigt. Jag brukar ha allt matrelaterat i en påse i packningen.
Det vore jobbigt att behöva rota igenom ryggsäcken flera varv när man stannar för att fika eller äta.
Det är lättare att kolla hur mycket gas det är kvar om gasen ligger för sig och inte i grytan.

/John

Håller med. Gastub eller spritbrännare vill jag ha utanför kokkärlet pga risk för smak och fyller hellre grytan med dagens mat eller anant jag skall ha vid matpaus.

Håller med. Gastub eller spritbrännare vill jag ha utanför kokkärlet pga risk för smak och fyller hellre grytan med dagens mat eller anant jag skall ha vid matpaus.

Att du vill hålla spritbrännare utanför förstår jag men har något tagit smak av evläckande gas eller gastub?
Det var nytt för mig.

/Patrik

Org väger 160 gr
Trangia lilla 105 gr till stora kök
Lätta i titan väger ca 75 gr
Jula är end billig ej Lätt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips