Lätt dun-sovsäck

Hallå alla!
Jag är på jakt efter en lättvikts sovsäck i dun, men jag har lite begränsad ekonomi. Jag kan sträcka mig upp till 2500 - 3000 kronor. Vad har ni för tips? Jag vill köpa den i Sverige, inte behöva tänka på frakt från utlandet eller eventuell tull. Jag är 185 cm, och jag vill ha den till en vandring på Padjelantaleden i sensommar, så jag vill gärna att comfortzonen är ner till -5, för man vet ju inte....

Hittar du ej rea så köp beg min nya Mountin Equipment Firelite kostade 5-6000 på rea i Tyskland i SV ca 8000skr normal pris.
Annars får du välja en syntet för de pris intervall och få ca dubbla vikten och större packvolym
De senaste åren har priserna nästan dubblats på denna typ av varor
Rab tillverkar bra säckar till ok pris samt vissa köper Polsk säck.(Pajak)
Marmot kan ha fel på blixtlås och ojämn dun fördelning.
Alt kolla på militära säckar som ev även där kan finnas beg.

Hittar du ej rea så köp beg min nya Mountin Equipment Firelite kostade 5-6000 på rea i Tyskland i SV ca 8000skr normal pris.
Annars får du välja en syntet för de pris intervall och få ca dubbla vikten och större packvolym
De senaste åren har priserna nästan dubblats på denna typ av varor
Rab tillverkar bra säckar till ok pris samt vissa köper Polsk säck.(Pajak)
Marmot kan ha fel på blixtlås och ojämn dun fördelning.
Alt kolla på militära säckar som ev även där kan finnas beg.
Marmot har väll varit bra förr? Har deras kvalitet sjunkit?

Jag har själv tre olika dunsäckar från Marmot och vi har ytterligare några i familjen. Jag har inget att klaga på utan de gör sitt jobb och fungerar som tänkt.

TS fråga och önskemål är däremot en tuff utmaning om inte omöjligt med den begränsade budgeten, men som sagt är TS beredd att gå ner lite i dunkvalitet till ex 650CUIN öppnar sig kanske möjligheter inom budget alternativt har en otrolig tur och hittar ett rejält nedsatt reafynd. TS längd är en annan liten utmaning då 185cm är precis över gränsen för Regular ligglängd som många tillverkare använder, och således kommer behöva Long (ligglängd upp till 198cm). Rent generellt tycker jag ex Marmot Helium Long (som jag har själv) stämmer överens med TS krav, förutom då priset, varför följande tips kan vara ett bra alternativ inom budget:

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Hallå alla!
Jag är på jakt efter en lättvikts sovsäck i dun, men jag har lite begränsad ekonomi. Jag kan sträcka mig upp till 2500 - 3000 kronor. Vad har ni för tips? Jag vill köpa den i Sverige, inte behöva tänka på frakt från utlandet eller eventuell tull. Jag är 185 cm, och jag vill ha den till en vandring på Padjelantaleden i sensommar, så jag vill gärna att comfortzonen är ner till -5, för man vet ju inte....
Om du inte är väldigt frusen så hade jag istället valt en dunsäck med comfort 0C, kombinerat med varmt liggunderlag (exempelvis Thermarest XTherm istället för vanligt Thermarest) och sovit med dunjacka inuti sovsäcken de få nätter under sensommaren som det verkligen blir frost och minusgrader. På så sätt tycker jag man får en mer användbar sovsäck -- YMMV.

Om du inte är väldigt frusen så hade jag istället valt en dunsäck med comfort 0C, kombinerat med varmt liggunderlag (exempelvis Thermarest XTherm istället för vanligt Thermarest) och sovit med dunjacka inuti sovsäcken de få nätter under sensommaren som det verkligen blir frost och minusgrader. På så sätt tycker jag man får en mer användbar sovsäck -- YMMV.
Det tänket har jag också landat i, trots att jag är väldigt frusen av mig. Det blir mer flexibelt, och de extra plaggen har alla en dubbelanvändning. En sovsäck med 400 g 850 CUIN dun (i mitt fall Cumulus LiteLine 400 eller en liknande äldre Roberts), en lätt dunjacka (som jag ändå vill ha med som rastplagg), sovunderställ i ullfrotté (som också kan funka som förstärkning vid ovanligt kallt väder) sover jag gott i ner till några minusgrader.

Kan du (TS) sova på skumplastmadrass så kan du ju spara pengar där i stället för på sovsäcken, som är mer värd att satsa på som en långlivad investering. Du får säkerheten (ingen haveririsk), takhöjden i tältet, och (i förhållande till vikt och tjocklek) mer effektiv isolering på köpet.
Mätmetoden för R-klassning av liggunderlag missgynnar kraftigt slutencellsmattor.

Ska du vandra på sensommaren har marken för det mesta hunnit bli varm. Jag använder själv 8 mm Multimat (evazote) en bit in i september*. Tidigare på året, när marken ännu kan vara vattenmättad och/eller frusen, och i minusgrader i höga berg, använder jag Z-rest SOL - officiellt R-värde 2, men funkar alldeles utmärkt både på glaciäris och djupt frusen granitklippa*.

* Liite isoleringstillskott får jag dock av den ark vanlig bubbelplast jag brukar slänga in under mitt alldeles för tunna tältgolv :)

Senast ändrad:
Måste det vara dun eller duger icke-dun och hur lätt och liten måste den vara?

Föregångaren till denna (annan färg men annars lika tror jag) sover jag i vår och höst den blir liten om man packar i lilla påsen, den har bra loft och bra krage

Kostade mej under 2000 kr på extrapris hos någon svensk webshop, väntade in rea för att få bra pris då frun ville ha en lika dan och då var det nog närmare 1500 kr. Har en höger och en vänster om vi vill koppla samman.
Väger dryga kilot och det kanske är för tungt för din smak?
Plus att man får med en stor förvara-påse och en liten "bära med sig"-påse.

Varmt liggunderlag har jag också: exped downmat 9 lw xp men många tycker expeeds kanaler håller dåligt, se andra trådar härpå utsidan. Mina är peppar,peppar hela ännu.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips