Lätt barnbärstol

Såg just reklam för en barnbärstol (max 15 kg barn) som väger 1.5 kg. Kid Carrier.

Ungeför halva vikten mot många andra. Men, med tanke på att man ska bära ganska tungt så kan iallafall jag tänka mig att offra lite extra vikt för bärkomfortens skull. Dessutom kan solskydd mm vara mycket viktigt för bärarens öronkomfort. Någon som har testat?

P.S. Ja, bärsjal är lättare. D.S.

Såg just reklam för en barnbärstol (max 15 kg barn) som väger 1.5 kg. Kid Carrier.

Ungeför halva vikten mot många andra. Men, med tanke på att man ska bära ganska tungt så kan iallafall jag tänka mig att offra lite extra vikt för bärkomfortens skull. Dessutom kan solskydd mm vara mycket viktigt för bärarens öronkomfort. Någon som har testat?

P.S. Ja, bärsjal är lättare. D.S.

Jag såg också den - inte alls ointressant...

_P6O1262_tum.jpg

Stor bild

Men egentligen kanske det är smartare att gå andra vägen: se till att man kan bära barnet och 40 liter packning. Vår Macpac-stol är galet rymlig.

Ett tredje alternativ är ju "bärselar" som Ergo och Patapum - bärstolarnas softpack. Barnet är ju så att säga ram i sig. Jag tänker nog skaffa en sån framöver för att skapa en funktionell transportlösning för sonen och hans kommande småbrorsor.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Men egentligen kanske det är smartare att gå andra vägen: se till att man kan bära barnet och 40 liter packning. Vår Macpac-stol är galet rymlig.
Så tänkte jag också. I sommras var sonen för liten för ryggsäck, så det blev sjal. Men, som sagt, det är ju en del annat som ska med. Alla vanliga grejor plus blöjor, välling, nappflaska, myggsäker boning som rymmer barn. Ergo har jag många bekanta som har, både barn och vuxna verkar nöjda. Möjligen kanske ergon är lite bökigare att ta av och på än ramsäckarna, iallfall om man är ensam.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips