Lätt 3-personerstält som passar längre

Det börjar bli dags för ett nytt tält. Jag har redan ett Nallo 2 och ett tre-personers Fjällräven Dome III (äldre kupoltält).

Jag letar nu efter ett lätt tre-personers, tre-säsongerstält. Det kommer troligen inte att användas på kalfjället, utan i skyddade lägen, i bra väder när det är hyfsat varmt ute. Kraven är att det ska vara tillräckligt mycket lättare än nuvarande Dome III (dryga 4 kg) för att det ska märkas. Det ska vara bekvämt och passa längre. Det ska också vara myggskyddat, så rena tarpar går bort. Jag är 193 cm och sover på tjockt och bekvämt uppblåsbart liggunderlag, vilket gör att lutande ändar kräver långa tält. Vi kommer att vara två vuxna och två hundar i tältet.

De jag överväger är följande:
- Tarptent Cloudburst 3
- Hilleberg Helags 3
- Big Agnes Copper Spur HV UL3
- Exped Orion III UL
- Zpacks Triplex
- Ultamid 4

Har jag missat något? Jag har titta på t.ex. Helsport Fjellheimen UL -- men de går bort på p.g.a. sluttande innertält. Nallo 2 är för mig ett enmanstält. Det gäller också HB Anjan, vilket gör att de flesta tält som inte har rätt raka kanter går bort.

Jag är inte priskänslig, men Ultamid 4 med innertält börjar närma sig smärtgränsen. Huvudorsaken att det nog inte blir det är att det känns som något av overkill för tänkt användningsområde, samt att eftersom jag absolut vill ha myggnät en något besvärligare hantering. Zpacks Triplex verkar inte vara ett speciellt bekvämt tält, speciellt inte för längre. Copper Spur borde fungera storleksmässigt -- men PU-beläggning lockar inte.

Det lutar åt att beställa ett Cloudburst 3 (eller vänta på HB Helags 3...). Men innan jag gör det tänkte jag se om jag kan få förslag på något lätt tält jag missat.
 
Jag är också 193cm och sover på ett Synmat 7LW. När vi är två personer på långtur (har inte hund) använder vi oftast mitt HB Kaitum 2 som är rena lyxboendet invändigt jämfört med många andra tält. Ligglängd är inget problem med de raka gavlarna, så min röst är på Helags 3 om du accepterar ett 3-säsongstält som viktbesparing.
 
Tack för svar. Det finns en hyfsad chans att din feedback gör att pendeln slår över till HB Helags.

Jag ligger oftast på ett Exped Synmat HL LW, i en Marmot Phase 20 -- så det blir ganska högt. Helags 3 är det tyngsta tältet jag tittar på, med en vikt på 2,6 kg. Cloudburst 3 kommer ned till 1,5 kg. Det är väl huvudanledningen att jag tittat på det.

Nallo 2 fungerar som enmanstält för mig. Jag ligger helst diagonalt i det -- vilket fungerar bra när jag är ensam med hundarna (2x25 kg hund). Jag tycker om kvaliteten på HB, och har tittat på Kaitum 3 (med och utan GT). Problemet är att jag då kommer upp i liknande vikt som mitt Fjällräven-tält, som fortfarande fungerar bra. Det är bara lite tungt...

Jag börjar ha svårt att få med frun på längre fjällturer. Det går bättre med kortare turer i "närområdet". Det gör att jag inte riktigt behöver ett 4-säsongstält till. Nallo 2 fungerar utmärkt när jag är ensam, och på högfjället vill jag inte gärna ha ett sämre tält.
 
När jag läser ditt inlägg påminns jag om att jag ska vara glad för att vara nära genomsnittslängden. :)
Jag har med andra ord inga egna erfarenheter av att vara lång i ett tält. En tanke är att du kanske ska titta på tält för fyra personer. Då kan du ligga diagonalt över halva innertältet. Ska du bara använda tältet i skogen borde det finnas många tält för fyra personer som ger en ordentlig viktbesparing i förhållande till ditt nuvarande tält.
 
Det är som sagt svårt att komma ner i vikt när man är lång. Jag har inte själv sett Helags i verkligheten, men jag gissar att det är som andra HB i gula serien, dvs ventilation genom att yttertältet inte går helt ner till marken och viktbesparing på innertältet genom bara mesh på kortsidorna.
Ett absolut krav jag själv har är att jag vill kunna reglera ventilationen och förhindra drag när jag sover, därför kan jag inte acceptera några innertält där det inte går att reglera ventilationen. Detta innebär att jag hellre bär några gram extra än sova i drag på fjället med bara mesh paneler i innertältet (detta gäller oavsett fabrikat på tältet). Så ett Helags 2 yttertält med Kaitum 2 innertält hade passat mig bättre.
En annan aspekt jag tittar på vid tältvalet är hur kraftigt innertältets golv är då det är en av de mest utsatta punkterna för slitage. Att tvingas bära med sig en footprint bara för att innertältets golv är för tunnt känns lite felprioriterat om önskan är att spara vikt. Har du dessutom hund som i ditt fall gissar jag att slitage pga klor mm kan vara ändå mer påtagligt?

Vid förra sommarens vandring i Sarek i augusti hade använde vi mitt Kaitum 2. Under den turen råkade vi ut för två stormar, varav den senare (natten 15-16/8) hade vindstyrkor kring 30 m/s. Vi klarade oss bra tack vara att vi kunde tälta i skyddat läge, men träffade på många andra vandrare som fått sina tält totalt sönderblåsta speciellt den andra natten. Vid de tillfällena hade jag en liten längtan after mitt Nammatj 2GT som låg hemma och dess 10mm stänger..
 
Jag får slänga in att jag inte är kortare än du och har prövat både zpacks duplex och fjellheimen ul 3, och jag upplever att man har rätt mycket bättre plats och höjd i det senare.
 
Jag har inte sovit i ett Fjellheimen UL 3, men jag har "provlegat" ett sådant. Det är 225 cm långt, med sluttande innertält mot fotändan. Det är något större än Nallo 2, som är 220 cm. Om jag inte kan ligga snett så blir det för lite med tjockt liggunderlag och mycket loft i sovsäcken. Det är inte någon katastrof -- men sovsäcken tar regelmässigt i och kan bli blöt.

Jag tackar för informationen kring Zpacks. Den var ett alternativ, men om den upplevs som mindre än Fjellheimen blir det inte bra. Bekvämlighet är viktigare än vikt. Nallo, Fjellheimen, Anjan går bort i det här fallet eftersom bekvämlighet är viktigt. Om innertältet sluttar ordentligt behöver det nog vara 230 cm eller mer för att slippa ta i innertältet.

Jag är öppen för fyrapersonerstält, även om jag hellre har ett långt tält. Jag har inte hittat så många lätta 4-pers tält heller.

Slitstyrka är inte jätteviktigt. Jag inser att jag inte kan få både slitstyrka och låg vikt samtidigt, och i det här fallet är det låg vikt som har högst prioritet. Jag kommer inte att använda tältet extremt mycket -- det är sällan jag får med mig min fru, och ensamturerna görs i Nallo 2. Bekvämlighet, vikt och kvalitet är viktigast. Om tältet blir använt så pass mycket att det slits ut kan jag tänka mig att köpa ett nytt. Om Fjellheimen UL varit tillräckligt stort hade jag kunnat leva med dess silnylon golv. Kanske Helsport Reinsfjell Superlight är ett alternativ -- men då är det lika tungt som ett HB Helags.

Om jag ändå är uppe i HB pris så är det inte så stort steg till Ultamid 4. Ett problem med Ultamid är det separata innertältet. Det ger flexibilitet, men tältet kommer främst att användas när det är varmt och finns mygg. Då är innertält ett krav. Eller ett enkelväggsalternativ som Tarptent Cloudburst 3.

Det enda som talar emot att bara köpa ett HB på en gång är vikten. 2,6 kg för Helags 3, och 3,4 kg för Kaitum 3 är mer än jag vill bära. "Tyvärr" är speciellt Kaitum ett väldigt kompetent tält, vilket gör att jag i alla fall alvarligt överväger det. Helags är i alla fall lite lättare, men passar sämre på högfjället.
 
Helags 3 väger ju nära på samma som ditt Nallo 2, och är ni två på turen som delar lite av bärandet blir ju tältvikten per person lägre med Helags 3 eller Kaitum 3 delat på 2 jämfört med Nallo 2 på en person;)
 
Bara for att ge dig ett helt annat forslag, om an kanske nagot svart att fa tag pa. Ett pyramidtalt, tex GoLite eller Big Agnes. Nackdelen ar givetvis som med det mesta fran US att det ar innetalt forst, och sedan yttertalt. Vill man trilskas sa skall det nog ga att fa upp yttertaltet forst. Absid kan det ocksa vara lite si och sa med. Nest 3, Shangri-la 3-innetaltet ar 240cm narmast mittstolen. Pyramidtalt ger dig ocksa nagot som liknar stahojd, Lat vara inte 193cm, men kanske 160cm. 2kg tror jag Shangri-la 3 och Nest skall vaga.
 
Helsport Reinsfjell 3 Superlight är ett alternativ jag ska titta närmare på.

Pyramidtält är också ett alternativ. Jag har övervägt Ulatmid 4, och ska titta lite grann på GoLite, Big Agnes (de som näms ovan). Jag är lite orolig över "enkelheten" med separat innertält som ska läggas till.

Det här är huvudorsaken att jag startade tråden -- att få förslag på tält som jag inte är medveten om. :)

Jag kan leva med priset på t.ex. Ultamid 4, även om jag hellre betalar mindre. Det jag har svårare med på pyramidtält är det separata innertältet och bristen på absid.

Jag tackar för alla råd. I dagsläget ser det ut som om jag kommer att vänta tills jag får tag på ett HB Helags 3, men det finns en chans att jag ändrar mig.
 
Jag nämnde stormen vi råkade ut för i mitten av augusti förra året i Sarek. Vi klarade oss bra tack vare skyddat läge för tältet, hur det gått annars är svårt att gissa. Gissningsvis är det fler här på forumet som var ute den natten.
Efter träffade vi på flera sällskap som tvingats avbryta turen pga att de fått sina tält sönderblåsta. Brustna stormlinor, sönderslitna fästen till stormlinor och trasiga stänger var vanligast. Vi pratade även med en grupp som vandrade med två Helsport Fjellheimen superlight, dessa tält hade kollapsat totalt där även sömmarna på tälten tillslut brustit och de tvingades ge upp mitt i natten. De hade jobbat hela natten med att försöka rädda tälten och tom suttit och stöttat stängerna med sina kroppar men det hjälpte inte.
Det är lite sådana erfarenheter jag tar till mig och inser att det är annat i packningen än just tältet och yttersta väderskyddet man kanske lättare kan spara några hundra gram på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...