Lära sig segla...

Har bara haft mindre öppna båtar typ roddbåt, styrpulpet och har nu börjat kolla på övernattningsbara båtar. Då har jag fastnat för segelbåtar, detta då jag varken har bådis när jag är ute och att segel är ett miljövänligt transportsätt.

Då jag är helt grön när det gäller segling undrar jag var man som 40 åring kan lära sig det?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Sjösportskolan i Göteborg

Sjösportskolan

"Sjösportskolan har utbildat för ett bättre båtliv i över 40 år. Våra moderna kurslokaler, engagerade lärare och placering vid havet är vår största tillgång. Välkommen till västkustens mest kompletta utbildare.

Gå båtkurs hos Sjösportskolan

Sjösportskolan har organiserat båtlivs kurser i Långedrag i fyrtio år. Vi utbildar både nybörjare för skärgårdsturer och proffs för större äventyr till havs. Läs mer om våra kurser och boka genom att klicka till Fritidskurser eller Yrkeskurser."

Källa: Sjösportskolan

Gunnars seglarskola i Ljungskile.

Jag har hört mycket gott om den.
Endast segling, båtarna har inte motor vad jag hört.
Min arbetskamrats fru gick en veckokurs, och blev otroligt säker i sin hantering av båten efteråt
/Peter

jag seglar och har lärt mig segla på skutan Britta i uddevalla.
Vi ska ut på en långsegling i sommar där inga förkunskaper krävs.

jag tycker det har varit ett sjukt roligt och lärorikt sätt att lära sig om segling och havet :)

Läs mer på hemisdan:
http://tsbritta.se

Ett tips är att söka sig till någon sjöscoutkår och engagera sig.
Alternativt om man har ont om tid kan en seglingskurs för vuxna vara bra, gkss har kurser sommartid (på västkusten blir det då), kolla exv på http://gksssmogen.se
På ostkusten har jag sämre koll tyvärr

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips