Lära sig använda GPS

Hej är intresserad av att skaffa mig en GPS, för navigering vid olika friluftsaktiviteter som fjällvandring, flugfiske, bär och svampplockning. Har även hund som jag tränar spår och sök med.
Nu är det så att jag inte är så insatt hur det går till att använda den rent praktiskt. Vet förstås att det handlar om sattelitnavigering och att man kan lägga "waypoints". Jag vill t ex kunna lägga in en färdväg i förväg på terräng jag aldrig tidigare vandrat på, för att sedan orientera mig fram med GPS-navigatorn.
Finns det t ex någon bra sida med information nätet.

Tacksam!!

Manualen.

Manualen man får med (i allafall till min e-trex venture) är väldigt bra. Plus att det är väldigt smidigt användargränssnitt överhuvudtaget !

Köp en GPS och lek med den när du har den, så lär du dig snabt !

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Gammalmodigt

Brune; sa:
Läs detta från SSSK till att börja med
Per Brune
Det framgår att artikeln är skriven år 2000. Min Vista, som inte fanns att köpa förrän 2001, men som nu är "gammal", fungerar väsentligt smidigare än vad det verkar när man läser den artikeln.

För övrigt tycker jag att det allra enklaste är att sammanträffa med någon som redan har en lämplig GPS. Om inte annat får du väl annonsera efter en pedagogisk "kompis" här...

Anders

Re: Gammalmodigt

apersson850; sa:
Brune; sa:
Läs detta från SSSK till att börja med
Per Brune
Det framgår att artikeln är skriven år 2000. Min Vista, som inte fanns att köpa förrän 2001, men som nu är "gammal", fungerar väsentligt smidigare än vad det verkar när man läser den artikeln.

För övrigt tycker jag att det allra enklaste är att sammanträffa med någon som redan har en lämplig GPS. Om inte annat får du väl annonsera efter en pedagogisk "kompis" här...

Anders

Jovisst

Utvecklingen går framåt (för det mesta :cool: ), men fundamentala principer som användningen av Latitud och Longitud, Rikets Nät, WGS84 och RT90 gäller fortfarande.

Personligen har jag varit ”lärare” åt många, några 60+ (en GPS är vanlig 60-års present från barnen) och en 70+ och det har inte varit något hinder, bara viljan finns.

/Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips