Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem

Det är ett tag sedan jag åkte hela vägen mellan Gällivare och Ritsem, men sträckan har alltid varit högt prissatt. I somras åkte vi från Suorva till Gällivare och det kostade 468kr/pers enkel väg. Då tågen konsekvent är försenade eller har andra problem skulle jag inte lösa biljett till enbart bussen i förväg, utan väljer alltid Resplus med SJ som garanti på väg till fjällen (vilket räddat tidigare vandringar med ersättningstaxi när tåget blivit försenat och bussen för dagen avgått). Hoppas detta kommer att fungera även framöver annars blir jag nog tveksam till att starta någon framtida vandring från "Ritsemvägen".
Bussbiljett som köpts med Resplus går inte att avbeställa och få pengar åter.
 
Bussbiljett som köpts med Resplus går inte att avbeställa och få pengar åter.
Det är jag väl medveten om och inte vad jag syftade på med mitt inlägg. Resplus är en garanti för att komma fram till min planerade slutdestination när tidtabeller och verklighet inte stämmer överens mellan olika färdmedel/operatörer i en kedja. Det har inget med avbokningsregler att göra.
 
Visst kostar det med transporter, speciellt i glesbygd men det är ju helt hutlös prissättning. En familj på 4 som ska Salto t.o.r. Kommer att få betala 3400 spänn bara för bussresan. Är man bara uppe i några dagar så är det ju billigare att hyra en bil. Fjällen blev ju inte mer tillgänglig iom detta så att säga
 
När jag kollar SJ till Ritsem så får jag upp hela resan. Innebär det att sträckan nu ingår i resplus..?
 
Är det nu jag ska bli anmäld och avstängd från Utsidan. IGEN. Tala om I-landsproblem *L*

Ni är sura över att Länstrafiken i Norrbotten inte tillfredsställer Era resor EN ENDA GÅNG per år. Jag kan inte åka kollektivt till mitt jobb en enda dag under någon av årets 365 dagar.

Köp Taxi. Eller är det för dyrt. En enda gång per år. Troligen tjänat varenda en av era minst 10000:- per månad än vaf jag gör.
 
Är det nu jag ska bli anmäld och avstängd från Utsidan. IGEN. Tala om I-landsproblem *L*

Ni är sura över att Länstrafiken i Norrbotten inte tillfredsställer Era resor EN ENDA GÅNG per år. Jag kan inte åka kollektivt till mitt jobb en enda dag under någon av årets 365 dagar.

Köp Taxi. Eller är det för dyrt. En enda gång per år. Troligen tjänat varenda en av era minst 10000:- per månad än vaf jag gör.
Jag kan inte annat än hålla med dig. Så här blir det när "marknadskrafterna" skall sköta trafiken på vägar, järnvägar och flyg.

Jag förstår att man som "turist" en gång om året undrar hur man skall lösa problemet när det plötsligt uppstår men många anser sig ju ha råd med både flyg, tåg och helikoptertur så det är väl bara att lägga till taxi också.

Dom som bor mitt i eländet har inga som helst alternativ (som är ekonomiskt acceptabla).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.