Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem

Alltså de här bussarna är ju inga rena transferbussar för fjällvandrare. Lokalbefolkning använder också bussarna och kliver på och av längs vägen. Det är väl inte självklart att de ska stå vid en hållplatsskylt vid vägkanten och vänta i flera timmar på att komma in till samhället om ett tåg blir försenat? Bättre om det finns beredskap för att skicka en extrabuss i så fall.
Förutom det evinrude skriver så finns det ju angörande busslinjer på sträckan med synkroniserade tidtabeller, ex finns det en hållplats för byte mot andra linjer (ex Jokkmokk) alldeles invid avtagsvägen mot Ritsem så att vänta på försenade tåg i längden kommer inte att funka utan enda alternativet är att sätta in en extrabuss eller taxi (beroende på passagerarunderlag) vid tågförseningen men utan Resplus spricker ju hela den möjligheten och risken att få tillbringa en planerad vandringsdag i Gällivare är uppenbar.
 
Vad är det för fel på folk ? Braindead Idiots ?!! En 5-åring fattar väl att bussen alltid skall vänta på tåget i några timmar extra, i dylika fall i glesbygden. Sen kan bussfirman fakturera tågfirman för den extra tiden.

Det är ju så det fungerar om båda företagen är med i resplussamarbetet. Men här har Flix/Falcks Omnibuss valt att stå utanför så nu finns inga garantier för att bussen väntar, man får taxi eller bussbolaget ordnar med hotell o alternativ transport om förseningen sker på resa söderut.

Frågan är hur man kan förmå fler att ansluta sig till resplus.
 
Taxi är inte helt gratis som alternativ, vi fick åka taxi tack vare Resplus för några år sedan pga banarbete (inställt tåg, buss från Boden som givetvis missade anslutande buss till Ritsem) från Gällivare till Suorva. Den turen landade på 3000kr och då var jag glad för att jag valt Resplus.
 
Alltså de här bussarna är ju inga rena transferbussar för fjällvandrare. Lokalbefolkning använder också bussarna och kliver på och av längs vägen. Det är väl inte självklart att de ska stå vid en hållplatsskylt vid vägkanten och vänta i flera timmar på att komma in till samhället om ett tåg blir försenat? Bättre om det finns beredskap för att skicka en extrabuss i så fall.
Klokt. Det är ju lätt att se dem som det.
 
Det är ju så det fungerar om båda företagen är med i resplussamarbetet. Men här har Flix/Falcks Omnibuss valt att stå utanför så nu finns inga garantier för att bussen väntar, man får taxi eller bussbolaget ordnar med hotell o alternativ transport om förseningen sker på resa söderut.
Nej, detta är en missuppfattning, Resplus fungerar inte så. Om bussbolaget varit med i Resplus hade det varit Vy Tåg som haft ansvaret att hålla tiden till bussens avgång. Inte heller hade bussen behövt vänta på ett försenat tåg (även om man nog gjort det vid mindre förseningar). Som det nu är så är det Vy Tåg som klarar sig undan från ansvar. I annat fall hade de varit tvungna att sätta in taxi eller extrabuss vid tågförsening, eller lösa saken på annat sätt för resenärerna.
 
Nej, detta är en missuppfattning, Resplus fungerar inte så. Om bussbolaget varit med i Resplus hade det varit Vy Tåg som haft ansvaret att hålla tiden till bussens avgång. Inte heller hade bussen behövt vänta på ett försenat tåg (även om man nog gjort det vid mindre förseningar). Som det nu är så är det Vy Tåg som klarar sig undan från ansvar. I annat fall hade de varit tvungna att sätta in taxi eller extrabuss vid tågförsening, eller lösa saken på annat sätt för resenärerna.

Ok, bussen väntar inte in tåget utan tågbolaget får ta en taxinota eller betala en hotellnatt istället. Och på sydgång med sen buss blir det bussbolaget som får betala hotellet och fixa ny tågbiljett om båda är med i resplus.

Men det verkar som om intresset för resplus minskar, det verkar som flera bolag bedömer att det ger för lite mervärde för att delta. Frågan är varför. Flixtrain står utanför, MTRx är visserligen med, men säljer inte resplusbiljetter i sin egen säljkanal, bussen Duved-Storulvån har valt att stå utanför och nu Ritsembussen. Incitamentet att vara med i resplus behöver öka för att stärka kollektivtrafiken, frågan är hur, jag har för dålig insyn för att svara på "hur".
 
Jonas, precis så är det. Och mervärdet skulle vara att t ex bussbolaget syns redan när man beställer sin tågbiljett. Men med alla dessa förseningar som har varit, framför allt med tågen, så har det säkert kostat väldigt mycket. Däremot missar ju bussarna från Ritsem, Kvikkjokk, Nikka, osv i princip aldrig en tågavgång så det är lite konstigt att alla inte vill vara med.
 
Alltså de här bussarna är ju inga rena transferbussar för fjällvandrare. Lokalbefolkning använder också bussarna och kliver på och av längs vägen. Det är väl inte självklart att de ska stå vid en hållplatsskylt vid vägkanten och vänta i flera timmar på att komma in till samhället om ett tåg blir försenat? Bättre om det finns beredskap för att skicka en extrabuss i så fall.
Jo, precis. Det finns ju en rimlig tid som anslutningsbussar etc kan vänta.
Tyvärr så verkar det aldrig finnas någon beredskap att sätta in extrabussar och kommunikationen till resenärerna oftast är dålig eller obefintlig.
 
Jonas, precis så är det. Och mervärdet skulle vara att t ex bussbolaget syns redan när man beställer sin tågbiljett. Men med alla dessa förseningar som har varit, framför allt med tågen, så har det säkert kostat väldigt mycket. Däremot missar ju bussarna från Ritsem, Kvikkjokk, Nikka, osv i princip aldrig en tågavgång så det är lite konstigt att alla inte vill vara med.

Absolut, det är här jag inte får ihop min logik. Det borde vara fördelaktigt för bussbolaget att vara med i det här fallet, men ändå har de valt att stå utanför. Om jag kunde räkna ut varför vore det enklare att förstå hur jag kan påverka!
 
Absolut, det är här jag inte får ihop min logik. Det borde vara fördelaktigt för bussbolaget att vara med i det här fallet, men ändå har de valt att stå utanför. Om jag kunde räkna ut varför vore det enklare att förstå hur jag kan påverka!
Gissningsvis vill de sälja sina egna biljetter utan mellanhänder och inte låta SJ ta procent på större delen av biljetterna.

Hade de tjänat på resplus så hade de varit med. Företag vill tjäna pengar.
 
Gissningsvis vill de sälja sina egna biljetter utan mellanhänder och inte låta SJ ta procent på större delen av biljetterna.

Hade de tjänat på resplus så hade de varit med. Företag vill tjäna pengar.
En fördel med Resplus är att den som bokar ser direkt vilka anslutningar som finns och kan välja någon som ser bra ut. Detta gynnar ju t ex bussbolag som ansluter till tåg (fast på de linjer vi talar om finns ju oftast bara ett bolag som kör). Sen verkar det kosta något också som du skriver. Vid några tillfällen har det varit något billigare att köpa bussbiljetten när man stiger på jämfört med att ha den med i Resplus på hela biljetten. När jag ska ut från fjällen köper jag alltid bussbiljetten när jag stiger på.

Så kanske har du rätt, just dessa bussföretag tycker nog inte att Resplus ger något egentligt mervärde för dem. För de stora tågbolagen kanske det ingår i avtalet att de måste vara anslutna.
 
Nu har jag fått svar från Falck angående bussarna mellan Gällivare och Ritsem. Den 26 mars skickade jag följande fråga:

"Jag har fått uppgift om att ni kommer att köra Fjällinje 93 (Gällivare-Ritsem) i sommar, istället för att Länstrafiken gör det. Min fråga är: kommer Resplus att gälla för denna sträcka om man kommer med Vy Tåg från t ex Stockholm? Jag vet många andra som undrar också, så om om det går bra så vill jag meddela ert svar på ett forum för fjällresenärer."

Svaret kom idag (jag har kortat ner det): "Resplus kommer att finnas tillgängligt om någon vecka. Nu finns biljetter även till försäljning på vår hemsida."

Väljer man Road to Ritsem i menyn längst upp på Falcks hemsida så dirigeras man till Flixbus som någon redan har nämnt i tråden. Här kan man boka plats på bussen (men är det Resplus man vill ha så gör man det ju inte här). Det ska bli intressant att se om Resplus kommer att synas när man bokar t ex Vy Tåg. Om någon vecka, alltså. Själv ska jag nog inte åka mot Ritsem i år men ni som ska kan ju meddela om det fungerar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.