Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det anges ibland siffror på hur många som kan livnära sig på renskötsel, och Hanne Kjöller nämnde en ganska låg siffra i en av sina artiklar. Denna uppgift hade hon hämtat någonstans ifrån och kanske den stämmer. Men det som hon inte nämnde var om det är företag eller individer. Det skulle jag gärna vilja veta. För om det är företag (t ex enskild firma eller delägare i ekonomisk förening) så har den personen oftast ett försörjningsansvar för sin familj. Alltså att varje inkomst livnär fler personer.

Fast är det verkligen så man ska räkna ?

Om någon arbetar som tex rörmokare och har fru och två myndiga ungar som inte jobbar så livnär rörmokaryrket i så fall många fler än som faktiskt arbetar inom det ?

En mer rättvisande bild är väl rimligen hur många som arbetar inom yrket ?
 
Fast är det verkligen så man ska räkna ?

Om någon arbetar som tex rörmokare och har fru och två myndiga ungar som inte jobbar så livnär rörmokaryrket i så fall många fler än som faktiskt arbetar inom det ?

En mer rättvisande bild är väl rimligen hur många som arbetar inom yrket ?
Vad jag ville säga är att det gäller att vara tydlig, vilket inte alltid sker i debatter. Ibland får jag intrycket av att när någon nämner en siffra så invaggas läsaren att tro att det är i jämförelse med hela befolkningen, inte bara de som arbetar. Annars håller jag med dig, det är bättre att sätta antalet sysselsatta i relation till andra yrkens antal sysselsatta.
 
Fast är det verkligen så man ska räkna ?

Om någon arbetar som tex rörmokare och har fru och två myndiga ungar som inte jobbar så livnär rörmokaryrket i så fall många fler än som faktiskt arbetar inom det ?

En mer rättvisande bild är väl rimligen hur många som arbetar inom yrket ?
Ska man räkna med de som packeterar köttet och transporterar det också möjligen? De är ju en mer direkt del av köttets hantering innan det når konsument. Då blir det några till men säkert mågna som hanterar renkött som del av sin näring och inte bara packar eller transprterar just renkött utan även annat kött eller andra matvaror.

/Patrik
 
Ska man räkna med de som packeterar köttet och transporterar det också möjligen? De är ju en mer direkt del av köttets hantering innan det når konsument. Då blir det några till men säkert mågna som hanterar renkött som del av sin näring och inte bara packar eller transprterar just renkött utan även annat kött eller andra matvaror.
Det jag tänkte mest på när jag skrev om renköttets förädlingskedja var restaurangbranschen. Renkött spelar nog en stor roll för restaurangerna i norr. Det är en exklusiv och efterfrågad råvara som kroggästerna är beredda att betala för.
 
Det anges ibland siffror på hur många som kan livnära sig på renskötsel, och Hanne Kjöller nämnde en ganska låg siffra i en av sina artiklar. Denna uppgift hade hon hämtat någonstans ifrån och kanske den stämmer. Men det som hon inte nämnde var om det är företag eller individer. Det skulle jag gärna vilja veta. För om det är företag (t ex enskild firma eller delägare i ekonomisk förening) så har den personen oftast ett försörjningsansvar för sin familj. Alltså att varje inkomst livnär fler personer.

En annan detalj när man räknar på vad renskötseln ger ekonomiskt är vad som händer senare i ledet, efter att renägaren sålt köttet. Där sker förädling på diverse olika sätt, vilket ger intäkter till dessa företag. Till sist har vi det som indirekt kommer in genom turistnäringen, eftersom vi kan utgå ifrån att renar och renskötsel faktiskt lockar turister. Så det är inte så enkelt att säga hur stora intäkter rennäringen totalt genererar. Även detta perspektiv saknar jag i diskussionen om renskötseln. Tror inte det har skrivits om detta ens i DN.
Förstår inte helt vad du menar men här är några tal som är okontroversiellt sanna men inte helt exakta.

Omsättning 250 millioner
Renägare 4000
Renkött som del av svensk konsumtion < 1%

Mer osäkra tal.
Några hundra som faktiskt jobbar som renskötare.
Pris för köttet gånger antal slaktade djur 70-80 miljoner.

Det säger väl sig själv att det inte är speciellt många som faktisk kan försörjas av renskötsel också om man räknar med allt längre ned i systemet.
 
Det korta svaret är nog att det är väldigt få som försörjer sig på Renskötsel, annars hade ju inte bidragen behövas.

Sen är ju frågeställningen hur mycket kringjobb Renskötseln bidrar till svår om inte omöjlig att besvara, det beror ju på var man drar gränsen.

En ICA handlare blir ju inte Grisbonde bara för han säljer fläskkotletter, men såklart gynnas han till viss del av köttet.
 
Det visade sig att SVT var med i hela processen och hade sinnesnärvaro att göra dokumentärfilm på temat.
Den släpptes idag i två delar på svt play.

https://www.svtplay.se/video/8WYJk1v/kampen-om-fjallet/1-konflikten?id=8WYJk1v

Tyvärr är den rätt ointressant, det är två timmar med Stf medarbetare som säger "men det kanske är ohållbart att stf finns här" och motorburna samer som upprepar att "Stf helst inte skulle ha några stugor alls".

Det jag tycker är mest slående att det är just Stf och samebyn som själva har fått förhandla sig nöjda.
Ingenstans tycks något allmänt fjällvandrar-
eller miljö- fjällsäkerhetsperspektiv tas.
Det är två aktörer som vill kapitalisera på fjällmarken som fått göra upp om området.

Länsstyrelsen so representant för allmänintresset tycks helt ha hållit sig helt i skymundan.
 
Tyvärr är den rätt ointressant, det är två timmar med Stf medarbetare som säger "men det kanske är ohållbart att stf finns här" och motorburna samer som upprepar att "Stf helst inte skulle ha några stugor alls".

Ska se dessa vid tillfälle.

Även jag har tidigare reagerat på STF anställdas uttalanden som för tankarna lite till att dom verkat tvivla lite på sitt eget existensberättigande.
 
En absurd dokumentär på SVT om nån slags rättighet att ha tamboskap i vår vilda natur på bekostnad av densamma.
Detta år 2023... otroligt!


Efter 10 min orkar man inte se skiten mera. Den här naturvidriga gnällnäringen saknar motstycke på jorden.

Någon renskötare åker på landsvägen som formligen invaderats av Tamboskapen i total livsfara för bilisten och uttrycker "Kolla så vackert..." :)

Rennäringen som ensamt bedriver lokal utrotning av rödlistade arter och massdecimering av andra.
Där man tagit 50% av Sverige som "gisslan".

Allt för ett kött ingen behöver eller är beroende av. Till en omsättning som en större ICAbutik.
Där några 100 pers har detta som förvärvsinkomst och resten bedriver det som en hobby med inkomst ifrån något helt annat.

Till ca 0,3% av Sveriges köttkonsumtion.

Absurt är bara förnamnet.
Hur denna våldtäkt på vår gemensamma natur kan få fortsätta år 2023 är obegripligt.
Den naturvidriga rennäringen bör såklart förbjudas i dess nuvarande form. Tamboskap bedriver man inom avgränsade områden. Inte i naturen. Det har aldrig fungerat nånstans på jorden och gör det inte här heller.
 
Har sätt 40 minuter av första avsnittet. Tycker den är rätt bra då den tydligt visar vad renägarna vill. Få bort alla andra från området, stänga vägen, restriktioner på allemansrätten, nu er stugorna stängda men folk är ju här i alla fall osv.

Intressant kontrast mellan turister som har det bra på skidor i solen och samer i och på motorfordon.

Debatten bör inte handla om specifika beslut utan om fjällvärlden i första hand ska brukas till ineffektiv köttproduktion.
 
HeHe, varje gång man ser renskötare eller samebyar uttala sig så är dom extremt gnälliga och sura. Dom ska inte ha något att säga till om, och renarna kan använda den terräng som blir över. Turister och gruvor är såklart viktigare. Finns inga belägg för att renarna får ångest...
 
Intressant att de på slutet av första del sa att de hade ett krav om att Syl- och Blåhammar stationerna skulle rivas. Då fick väl STF igenom något i alla fall ...

För de två stugorna i Härjedalen kom de inte överens så de ska vara öppna denna vintern och man ska försöka komma överens om vad som händer med dem efter det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.