Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men vad är hållbar turism? Definiera det?

I fallet Jämtland så handlar det ju om att en stig blivit en meter större. Någon annan påverkan är det ju inte. Det finns ju ingen djur och natur av värde att skydda här överhuvudtaget. Och vyerna är ju densamma oavsett hur många som står och tittar ut över vidderna. Precis lika vackert.

Det här inneordet "hållbart" som många slänger sig med (politiker framförallt) är otroligt svepande och odefinierbart. Vad är det??
Hållbart för vad? För vem?

Besökstrycket i Jämtland är ju överhuvudtaget inget problem för någon annan än det påhittade problemet för tamboskapen på fjället som visat sig inte stämma för fem öre.

Att flyga helikopter har någon tagit upp som icke hållbart?? Varför då??

Och varför flyger rennäringen en massa helikopter i sådana fall. Samma helikopter man anser att ingen annan ska få flyga. Den använder man själv gladeligen till mass-slakt på Björn under Våren (samma tid som rennäringen alltså ska kalva??) samt när man ska få överblick över sin tamboskap som man släppt ut vind för våg.

Jag blev utskälld av rennäringen på sandåslandet för X antal år sedan för att jag endast befann mig där och skulle fiska. Tydligen gjorde jag "skada" på mark och natur genom min vandring och tältande.

Han som var förbannad och representerade rennäringen åkte alltså runt på fyrhjuling och gjorde spår som förmodligen syns i ett årtionde framöver...
Som sagt, vad är hållbart och inte?

Är tamboskap i den vilda naturen på 50% av Sveriges yta med lokal utrotning och mass-decimering av vilda arter för 0,3% av svenskens köttkonsumtion hållbart?
För 300 personers förvärvsinkomst och resten bedriver det som en hobby.

Lek med tanken på om det hade varit nått liknande över hela vår jord...
Vad tråkigt att du blev utskälld av en renskötare, det lät som en otrevlig upplevelse. Jag säger inte åt dig vad du ska göra men det låter verkligen som att det bästa för dig hade varit att kunna släppa det där. Kanske kan du träffa lite olika renskötare och se att långt ifrån alla beter sig på det sättet. Fred och kärlek
 
Sökte på helikopter jakt på Björn och hittade alltför mycket från Norge och Sverige som handlade om skydsjakt på Björn och andra rovdjur på grund av att de skadar ren och får. Man blir ju ledsen.

Är ju i alla fall inget villmark eller i närheten av naturlig miljö om man dödar alla rovdjur som tar försvarslösa betesdjur när man har betesdjur så gott som överallt.

Nu fant jag en del artiklar om att man vill skyte havörn och kongeörn i Norge för att de också tar får mycket boskap enligt en del. Havörn är nog det finaste djuret jag ser lite då och då, i somras var jag bara några meter i från två st när jag skrämde upp dem då de satt och åt, men det är klart att man måste prioritera får och ren före naturen.
 
Läste lite mer och kom över denna
Där det bland mycket annat står

"Under första delen av 1900-talet ersattes den intensiva tamrenskötseln (rennomadismen) allteftersom av storskalig extensiv renskötsel med fokus på köttproduktion. Mjölkning och daglig vallning av renarna har sedan länge upphört. I dag är renhjordarna stora och rör sig över omfattande områden. Tekniska hjälp medel gör att renskötarna snabbt kan förflytta sig. Det gamla bosättningsmönstret har för ändrats i takt med tiden. Familjerna är numera bofasta och renskötarna pendlar mellan hemmet och arbetsplatsen där renarna vistas."

Nu vet jag inte hur många renar de hade tidigare men dagens driftsätt är alltså väldigt nytt historiskt sätt och i tid jämförbart med turismen.

Mycket angående samer verkar rätt oklart. Verkar inte som de har skrivet någon historia själva och jag har sätt att de kritiserar annan historia beskrivning som partisk mot samer.

Verkar oklart när och hur de kom till Norden. Har för mig att jag sett att de började hålla tamrenar först runt 1600 talet (men osäkert vad jag läst) och de har alltså ändrat rennäringen från att bo och flytta med floken till att bara se till den lite då och då (vilket kanske bara är möjligt med scootrar, fyrhjulingar och helikoptrar).

Tycker det vi ser idag är rätt speciellt. renbete ska prioriteras på stora områden för att rennäringen är viktig för ett urfolk, som kanske inte är ett urfolk enligt vanlig förståelse. De har kanske inte hållit på med tamrenar mer än några hundra år och den nya stor skalliga köttproducerande typen mer än 100 år. 100 år är en tidsrum där folk också har hållt på med friluftsliv, gruvor i större skala, vannkraft etc.
 
Ja intressant. Vad jag förstår så flyttade folk upp till Nordkalotten någon gång efter år 0, och började med renjaktoch fiske. Dessa kom från kustlanden i Finland och Sverige. Även andra anslöt sen österifrån, Samiska språket är släkt med finska. Liten grupp från början. Sen utvecklades Samiska kulturen och så småningom även att hålla halvtama renar.
Så Samerna är en blandning av olika inflyttade grupper, precis som alla andra. Kulturen utvecklades sen vartefter, (år 500 -> ?) och är absolut inte äldre än andra som kom hit.

 
" – Det här med ursprungsbefolkning eller urfolk är en juridisk term, säger Karin Bojs. Det handlar om vissa rättigheter och vad det handlar om är ju framför allt vad som hände när nationalstaten Sverige bildades. Riket Sverige växte fram först på medeltiden så det där är en senare fråga och genetiken är en ganska liten del av det av den problematiken."

Stämmer men problemet med detta är att folk flest tror att urfolk betyder något mer än en minoritet grupp med samma kulter som fanns i området när staten bildades.

Men samer ska självklart ha rätt att utöva sin kultur om de vill det men då inom rimlighetens gränser för hur mycket det påverkar andra.
 
Kompletterar... Så Samiska kulturen var ganska isolerad under ca 1000 år, fram tills att Svenska Kungamakten blev starkare och började expandera mot N. Dom ville ju såklart dra den Svenska gränsen så långt mot N som möjligt, och beskatta handel osv. Nybyggare fick flytta in. Obs att det var förbjudet att inte vara Protestant, gällde alla, och alla måste gå i Kyrkan. Andra tider då.
 
Hej. Jag vill inte blanda mig in i ursprungsdiskussionen då detta är ett fjäll-område jag aldrig besökt och aldrig kommer besöka.
Däremot vill jag poängtera att andyyy har tämligen rätt i sina resonemang om varför det inte existerar stora rovdjur här uppe och varför den biologiska mångfalden förstörs. Sen att han för en rabiat diskussion får stå för honom.

Fowwe. Jag vet att du har en skånsk-romantiserad syn på rennäringen.
Tro mig när jag säger att enda skälet till varför vi börjat återfå rovdjur i norr (lo och djärv) är för att staten börjat betala stora summor för varje föryngring.

Vi hade varg på vårat jaktområde i slutet på 90-talet. En blev "överkörd" av tåget (enkelt sätt att undanröja bevis).
Den andra fick en helmantel långt bak i magen (sjukt djurplågeri, men hur samer tar hand om rovdjur). För ni som inte är jägare innebär en helmantel i magen att djuret kan leva upp till 2 dygn. Varför dom gör detta är för att inte efterlämna en kula i djuret, samt att djuret går långt innan det dör.

Jag var där, såg spåren och hörde skottet.
Och nej, det finns inga studier på detta. Bara anekdotiska upplevelser. Djurplågeriet fortgår dock.

Samebyn som är aktiv där jag jagar körde med 2 renar i utbyte om man kunde visa att man skjutit en järv, lo, varg eller björn. Långt in på 2000-talet.
Tyvärr är detta verkligheten för vi dom bor i norr. Andyyy har sin syn och du har din Fowwe.
Ni är två extremer på varsin sida.
 
Jag har försökt tre gånger att bland alla inlägg du skrivit titta närmre på dem i denna tråd, men misslyckats. Finns det nån här som minns ungefär när det inlägget postades?

Tror det var i denna tråden Elvah skrev om skylten:


/Mats
 
Tror det var i denna tråden Elvah skrev om skylten:


/Mats
Tack. Jag har faktiskt en smula svårt att föreställa mig hur den är funtad som uppmanar mig att "bläddra tillbaka" utan att ens tala om att det handlar om en annan tråd. Jag hoppas jag aldrig gjort mig skyldig till liknande
 
Tack. Jag har faktiskt en smula svårt att föreställa mig hur den är funtad som uppmanar mig att "bläddra tillbaka" utan att ens tala om att det handlar om en annan tråd. Jag hoppas jag aldrig gjort mig skyldig till liknande
Jag tror ingen skugga ska falla på Elvah. Det var ju två ämnesmässigt överlappande trådar som kan vara lätta att blanda ihop om man har skrivit i båda.

/Mats
 
Tack. Jag har faktiskt en smula svårt att föreställa mig hur den är funtad som uppmanar mig att "bläddra tillbaka" utan att ens tala om att det handlar om en annan tråd. Jag hoppas jag aldrig gjort mig skyldig till liknande
Oj vilka hårda ord. 😢 Ber så hemskt mycket om ursäkt, jag tog fel. Det var i den parallella tråden. Det är rörigt med två trådar som båda har urartat.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.