Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej så är det såklart inte, men jag menar att det finns ju inget val. Jag ser många uttrycker en oro över hur det ska gå för de små samhällena som slitit så hårt för att få fler inflyttare, men inga som direkt går ut och driver och argumenterar på riktigt. Det är kanske så enkelt att det är en väldigt komplex fråga med många bottnar, där det inte går att vara tvärt för eller emot. Vi ser väl alla att det är nödvändigt.
Min förståelse av saken är att det nästan bara handlar om renar och störning av dem. De man förhandlat med är samebyarna. Finns många artiklar på svt jämtland som visar den bilden.

Ja, det är också några som tycker att det är för mycket slitasj på naturen, fel sorts friluftsliv och sånt. Tror de har väldigt lite att göra med den här ändringen, antagligen inget alls.
 
Ni har missat en vital sak här. Det är Länsstyrelsen som bestämmer i slutändan. Detta beror alltså på att det finns ett gäng beslutsfattare där som gillar gammal traditionell 90-tals fjällvandring, och vill vrida klockan tillbaka dit !

Har inget att gör med störda renar, dom skiter i fjällvandrare. Men är ju ett bra argument.
 
Ni har missat en vital sak här. Det är Länsstyrelsen som bestämmer i slutändan. Detta beror alltså på att det finns ett gäng beslutsfattare där som gillar gammal traditionell 90-tals fjällvandring, och vill vrida klockan tillbaka dit !
🤣 HasseQ, ibland är det faktiskt svårt att avgöra om du försöker skoja med oss eller om du menar allvar...
 
Sameby får ej driva annan ekonomisk verksamhet än renskötsel. Klart och tydligt svar på den saken i rennäringslagen.
Det gäller den juridiska personen samebyn eller hur?
Men det är väl fullt möjligt att enskilda personer (medlem i samebyn eller inte) eller andra företag (= annan juridisk person) väljer att driva annan verksamhet, t ex fjällstuga eller fjällstation. Dessa kan t ex kanske disponera fjällstuga Gåsen som ägs av samebyn och sedan driva den vidare. Men då skulle ju störningen av renarna kvarstå så det vore osannolikt.
Samebyn är juridisk mening är väl något i stil med ekonomisk förening:



/Patrik
 
För mig spelar beslutet ganska liten roll eftersom jag inte nyttjar stugorna. Allemansrätten ger mig all frihet jag behöver för att röra mig på fjället. En aspekt är att det kommer att försämra säkerheten för de som rör sig i fjällvärlden, då det bli längre mellan ställen där hjälp finns att få. Men det är intressant att rennäring i Bunnerfjällen nämns som anledning. Jag tillbringade en vecka i Bunnerfjällen förra året utan att se en enda ren, och knappt heller en enda människa. Ändå var det under "högsäsong". Jag har svårt att se att stängning av Gåsen skulle förbättra situationen för rennäringen på något sätt.
 
Bra artikel om saken.

Finns uppenbara problem med att förena friluftsliv i fjällen och rennäringen.

edit: men förstår mig inte på ren. Ofta verkar det som att de ska vara livrädda människor och allt annat samtidigt som jag har haft problem att passera dem med bil för att de bara sakta går på vägen utan att bry sig om bilen. Har sett renar som gick runt mitt i skidanlägget i Åre på vintern.
 
Senast ändrad:
Nej, den artikeln är inte bra, utan väldigt partiskt. Den är skriven som propaganda för att alla ska tycka synd om renarna & samerna. Väldigt ovetenskaplig & osaklig osv, delvis lögn. Dags för Samer att sluta gnälla och anpassa sig till moderna samhället !!
 
Senast ändrad:
Ni har missat en vital sak här. Det är Länsstyrelsen som bestämmer i slutändan. Detta beror alltså på att det finns ett gäng beslutsfattare där som gillar gammal traditionell 90-tals fjällvandring, och vill vrida klockan tillbaka dit !

Har inget att gör med störda renar, dom skiter i fjällvandrare. Men är ju ett bra argument.
Nja. Idag är Länsstyrelsen = samebyarna. Folk pratar om konspirationsteorier hit och dit men så är det. Finns många exempel som inte rör just den här frågan, skyddsjakten är väl kanske det bästa exemplet.

Jag passar på att uppmuntra till lite civil olydnad i framtiden när möjligheterna att vistas i fjällen begränsas ytterligare.
 
Nja. Idag är Länsstyrelsen = samebyarna. Folk pratar om konspirationsteorier hit och dit men så är det. Finns många exempel som inte rör just den här frågan, skyddsjakten är väl kanske det bästa exemplet.

Jag passar på att uppmuntra till lite civil olydnad i framtiden när möjligheterna att vistas i fjällen begränsas ytterligare.
Ja precis. Startade en ny om Vålådalens reservat .....
 
Ska vi verkligen behöva ta om denna osaliga diskussion? Känns att argumenten är utbytta.
Jag vill sammanfatta vad som skrevs hittills och så kan vi kanske nöja oss med det:

- STFs ordförande ljuger när hon redogör för skälen att dra ner på STFs verksamhet i Jämtland
- Näringsidkare i hela region Jämtland ska bojkottas
- Människor som vandrar i Jämtland ska utrotas
- Fjällen är ett ökenlandskap
- Renarna älskar vildfrämmande människor, åtminstone om den människan skriver inlägg på utsidan
- Expertkunskap är partisk och akademiska uppsatser är osakliga och lögnaktiga
- Enskilda inläggsskribenters egna erfarenhet däremot kan likställas med vetenskapliga bevis
- Vi ska vandra med brasiliansk oxfilé i ryggsäcken
- Allt är ensam samernas fel
- Renägarna har i tysthet tagit över svenska myndigheter och har snart tagit över hela staten.

En sista personlig reflektion:
Jag undrar hur många av er som har varit aktiv i denna tråden har faktiskt varit i fjällen i Jämtland på sistone? Inte många gissar jag. Då hade ni nämligen sett slitaget på stigarna och på flera platser utanför stigarna och förstått att nuvarande besökstryck i kombination med nuvarande sättet att använda fjällen (cykling, långdistanslöpning, kiteskiing, toppturandet, restaurangmiddagar, etc) inte är hållbar i längden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.