Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då hade ni nämligen sett slitaget på stigarna och på flera platser utanför stigarna och förstått att nuvarande besökstryck i kombination med nuvarande sättet att använda fjällen (cykling, långdistanslöpning, kiteskiing, toppturandet, restaurangmiddagar, etc) inte är hållbar i längden.

Skitsnack. Såklart människor ska kunna vistas i naturen, som rekreation. Det är en rättighet för alla.
 
Kan nog tycka att STF får skylla sig själva. När man har reklam för att företag ska ha kick off och konferenser vid Kebnekaise fjällstation. I konceptet ingår så klart inte att man ska vandra de 19 km till fjällstationen utan att man ska flyga helikopter.
 
STFs ordförande ljuger när hon redogör för skälen att dra ner på STFs verksamhet i Jämtland

Kan det snarare vara så att STF:s, samebyarnas och Länsstyrelsens kommunikation inte är begriplig för människor? Att man har misslyckats med att förklara den här uppgörelsen, eftersom det - uppenbarligen - finns aspekter i den som inte går att härleda till "skydda renarna" eller "värna hållbarhet" som är de frågor som debatten kretsat kring på senare år, och de anledningar som man hänvisar till?

Om stuggåvan inte går att härleda till någon av de anledningar som man kommunicerat, då blir man inte bara obegriplig, man gör dessutom läsarna eller lyssnarna förvirrade. Och då får folk börja fylla i luckorna själva. Enkel kognitionsteori.
 
Senast ändrad:
Men ni som är övertygade om att detta mest har med slitage och middagar att göra. Hur förklarar ni att man alltså stänger Gåsen?

(Ok, jag har inte varit i det aktuella områden men baserat på en del information så är det väl inte så extremt mycket folk där. Tycker också att väldigt mycket prat om slitage och för mycket folk oftast är väldigt överdrivna. Är ju fortfarande fina stigar opp och ned Åreskutan som ett exempel och när jag var där senast så var jag helt själv)
 
Kan det snarare vara så att STF:s, samebyarnas och Länsstyrelsens kommunikation inte är begriplig för människor? Att man har misslyckats med att förklara den här uppgörelsen, eftersom det - uppenbarligen - finns aspekter i den som inte går att härleda till "skydda renarna" eller "värna hållbarhet" som är de frågor som debatten kretsat kring på senare år, och de anledningar som man hänvisar till?

Om stuggåvan inte går att härleda till någon av de anledningar som man kommunicerat, då blir man obegriplig. Och då får folk börja fylla i luckorna själva. Enkel kognitionsteori.
Förstår faktiskt inte vad som skulle vara så konstigt. Samer klassas som urfolk i Norden och de har rätt att bedriva rendrift där de historisk sätt har gjort det. De har därför mycket bestämmande rätt når aktiviteter bestäms i fjällen. Läs tex om varför förslaget om en nationalpark i de aktuella områdena lades ned.

De har också fått HD dommar på sin sida i både Sverige och Norge angående bruk av stora områden de senaste åren. I Norge är det faktiskt en människorätt för rendrivande samer att hålla på med rendrift på enorma områden. Är väl mycket som tyder på att de kommer få ännu mer rättigheter framöver.

I denna saken var det nödvändigt för STF att komma överens med samebyarna innan saken ens gick vidare. Det är väl inte heller speciellt konstigt om inte STF går ut med alla tankar och orsaker de har om denna lösningen.

Det handlar i första hand om rendrift och att man ska prioritera den jämfört med mycket annat. Sen kan också något i ändringen vara bra. Minska helikopter transporter etc. Personligen ser jag oftast inga problem med de mest populära turerna, naturen tåler som oftast dem, de kan vara väldigt fina och de som vill vara själva och se annan natur kan ta andra turer.

Nu är det möjligt att det största problemet för renarna är randonne i Snasahögarna och de har försökt stänga vägen för att minska den. Då pratar vi om en aktivitet som inte alls sliter på underlaget och antagligen inte heller påverkar djurlivet, förutom ren, speciellt mycket.
 
Renskötare och Samebyar är ju enormt gnälliga. Tagga ned lite, finns alldeles för mkt renar, hälften kunde vara nog. Det är ju ändå en förlustaffär för samhället !!
 
De ska väl inte stänga Gåsen? Det blir bara nya ägare? Stugan var väl nog kanske en del i en kohandel för att få de stackars samerna glada igen. Inte mig emot att STF förlorar stugor, men tycker de borde bränna upp den istället så ingen kan avända den. Som det är nu så sticker det ju bara i ögonen på folk som tycker att samerna typ "roffar åt sig den".
 
Ska vi verkligen behöva ta om denna osaliga diskussion? Känns att argumenten är utbytta.
Jag vill sammanfatta vad som skrevs hittills och så kan vi kanske nöja oss med det:

- STFs ordförande ljuger när hon redogör för skälen att dra ner på STFs verksamhet i Jämtland
- Näringsidkare i hela region Jämtland ska bojkottas
- Människor som vandrar i Jämtland ska utrotas
- Fjällen är ett ökenlandskap
- Renarna älskar vildfrämmande människor, åtminstone om den människan skriver inlägg på utsidan
- Expertkunskap är partisk och akademiska uppsatser är osakliga och lögnaktiga
- Enskilda inläggsskribenters egna erfarenhet däremot kan likställas med vetenskapliga bevis
- Vi ska vandra med brasiliansk oxfilé i ryggsäcken
- Allt är ensam samernas fel
- Renägarna har i tysthet tagit över svenska myndigheter och har snart tagit över hela staten.

En sista personlig reflektion:
Jag undrar hur många av er som har varit aktiv i denna tråden har faktiskt varit i fjällen i Jämtland på sistone? Inte många gissar jag. Då hade ni nämligen sett slitaget på stigarna och på flera platser utanför stigarna och förstått att nuvarande besökstryck i kombination med nuvarande sättet att använda fjällen (cykling, långdistanslöpning, kiteskiing, toppturandet, restaurangmiddagar, etc) inte är hållbar i längden.
Samer och samebyar är inte samma sak. Att övriga samhället ställer sig i givakt så fort samebyarna slår ihop handflatorna tyder på att det inte är solklart för alla.

Det här handlar inte om markslitage i fjällen eller bevarandet av samisk kultur. I mina ögon är det privata företag som provtrycker systemet, de vill se hur långt man kan gå med det här. Som jag sagt innan, det här är bara början.
 
Samer och samebyar är inte samma sak. Att övriga samhället ställer sig i givakt så fort samebyarna slår ihop handflatorna tyder på att det inte är solklart för alla.

Det här handlar inte om markslitage i fjällen eller bevarandet av samisk kultur. I mina ögon är det privata företag som provtrycker systemet, de vill se hur långt man kan gå med det här. Som jag sagt innan, det här är bara början.
Klart det handlar om bevaring av (en del av) samisk kultur.
 
De ska väl inte stänga Gåsen? Det blir bara nya ägare? Stugan var väl nog kanske en del i en kohandel för att få de stackars samerna glada igen. Inte mig emot att STF förlorar stugor, men tycker de borde bränna upp den istället så ingen kan avända den. Som det är nu så sticker det ju bara i ögonen på folk som tycker att samerna typ "roffar åt sig den".
Jo de ska stänga Gåsen. Stugvärdsstugan ges till samebyn. Så här skriver STF:

  • "STF Gåsen Fjällstuga stängs för att skapa ett större område runt Bunnerfjällen där renar och framförallt deras kalvar får en chans att vara i fred. Det kommer betyda att färre människor kommer att röra sig i detta område och medför mindre slitage och mindre störning. Ett av husen vid stugplatsen skrivs över på Handölsdalens sameby. Detta gör vi för att vi annars skulle behöva riva huset och frakta bort rivmassorna, vilket skulle kosta föreningen en hel del pengar. Att riva en fungerande byggnad är heller inte hållbart om den istället kan fylla en annan funktion. Hur det blir med de andra byggnaderna ska vi nu föra en dialog med Länsstyrelsen om. Det blir även upp till Länsstyrelsen att säkerställa fjällsäkerheten i detta område. "
Funderar på om texten har uppdaterats. Jag är rätt säker på att sist jag kollade stod det att den skulle bli en renvaktarstuga. Kan ha läst det någon annanstans förstås.

Men du sätter fingret på något där, det sticker nå vansinnigt i ögonen.

Den där samebyn skulle behöva en kommunikationsstrateg... Det är inte första gången de landar fel... I det här läget skulle de behöva gå ut med någon form av goodwill, visa kärlek till alla friluftsintresserade svenskar och uppriktigt uttrycka förståelse för alla känslor som det här väcker hos alla som har minnen knutna till de här trakerna.
 
Renskötare och Samebyar är ju enormt gnälliga. Tagga ned lite, finns alldeles för mkt renar, hälften kunde vara nog. Det är ju ändå en förlustaffär för samhället !!
Vet inte om du skrivit något i tråden som är seriöst ... men

Hur stor köttproduction ett land har i form av tamrenar borde väl kunnas diskuteras utifrån diverse kriterier som tex hur mycket det påverkar friluftslivet, kostnad, andra djur, rovdjur etc.
 
Jo de ska stänga Gåsen. Stugvärdsstugan ges till samebyn. Så här skriver STF:

  • "STF Gåsen Fjällstuga stängs för att skapa ett större område runt Bunnerfjällen där renar och framförallt deras kalvar får en chans att vara i fred. Det kommer betyda att färre människor kommer att röra sig i detta område och medför mindre slitage och mindre störning. Ett av husen vid stugplatsen skrivs över på Handölsdalens sameby. Detta gör vi för att vi annars skulle behöva riva huset och frakta bort rivmassorna, vilket skulle kosta föreningen en hel del pengar. Att riva en fungerande byggnad är heller inte hållbart om den istället kan fylla en annan funktion. Hur det blir med de andra byggnaderna ska vi nu föra en dialog med Länsstyrelsen om. Det blir även upp till Länsstyrelsen att säkerställa fjällsäkerheten i detta område. "
Funderar på om texten har uppdaterats. Jag är rätt säker på att sist jag kollade stod det att den skulle bli en renvaktarstuga. Kan ha läst det någon annanstans förstås.

Men du sätter fingret på något där, det sticker nå vansinnigt i ögonen.

Den där samebyn skulle behöva en kommunikationsstrateg... Det är inte första gången de landar fel... I det här läget skulle de behöva gå ut med någon form av goodwill, visa kärlek till alla friluftsintresserade svenskar och uppriktigt uttrycka förståelse för alla känslor som det här väcker hos alla som har minnen knutna till de här trakerna.
Jo, stänga för allmänheten, men själva stugan Gåsen kommer att finnas kvar, var det jag menade.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.