Jag erkänner gärna att mitt argument delvis föll, men inte utifrån att det inte finns ett hot mot rennäringen. Jag svarade på andyyys meddelande där jag tolkade texten som att renar inte längre bör få finnas på fjället utifrån biologisk mångfald, mitt svar var utifrån det. Att mångfalden blir bättre i och med renskötsel är än så länge inte oemotssagt dock, enbart att antalet renar ökar iom minskning av STFS verksamhet.Det där är en fallasi, det finns inget hot mot mängden renar...?
En annan fallasi uppstår när två aktörer ritas upp emot varandra på ett väldigt svart-vitt sätt och som de enda två alternativen, som när STF ställs som antagonist mot rennäringen. STF har fått mycket skit (med rätta) för att inte agera hållbart. Men i det svart-vita narrativet får då rennäringen automatiskt och ogranskat rollen som de goda som representerar hållbarhet. Men DEN frågan är det ingen som tar i. Vem är det som har sagt att renskötseln alltid ska prioriteras framför en (hållbar) besöksnäring, att det ekonomiska värdet för en grupp ska värderas högre än det ekonomiska värdet för en annan grupp, och hur värderar vi värdet för hela samhället i att människor har tillgång till naturen, utvecklar en relation och en kärlek till naturen och därmed i det långa loppet vill värna om den? Jag saknar en kritisk diskussion om rennäringen, inte för att jag är kritisk till den utan för att den frågan inte ställs alls. (Risk för hets mot folkgrupp? Jag förstår verkligen inte. Hur kan hela frågan bara undvikas?)
Bra att STF tar hållbarhetsvägen nu i alla fall. Nästan så jag kan tänka mig ett medlemskap igen. Men tråkigt att Gåsen ges till en sameby. Hade man bara pausat verksamheten där ett tag för att se vad det leder till, så hade den kanske kunnat starta igen, men har man väl gett bort stugor så... Finaste stugan jag vet. Knappast där vallfärdandet till restaurangerna ägt rum.
Sedan att det inte finns hot mot antalet renar håller jag inte med om.
Från Härjedalspartiets partiprogram:
- Rennäringslagen ska i grunden förändras. Den positiva särbehandlingen av samisk renskötsel på andra befolkningsgruppers bekostnad måste upphöra och den samiska rennäringens särrättigheter och privilegier ska avskaffas.
- Den svenska rennäringen ska reformeras från storskalig till småskalig traditionell renskötsel som tar hänsyn till den känsliga fjällmiljön.
- Överbetningen av för stora renhjordar i hela den svenska fjällkedjan måste upphöra. Stängslen som skär genom stora fjällområden måste monteras ned.
Sedan handlar det inte enbart om ekonomiska värden, utan också om ursprungsfolks rättigheter och kultur.
Nu menar jag inte att attackera dig på något sätt, att frågan belyses är ju viktigt som du säger.
För övrigt så är det sorgligt att diskutera slitage på naturen i fjällen samtidigt som en enbart behöver gå ut bland barrträden i en stor del av landet (särskilt i Härjedalen har jag märkt) för att upptäcka att det är helt dött på växt och djurliv pga vårt skogsbruk. Men fjällvärlden har väl det sista som är kvar att bevara gissar jag.
Senast ändrad: