Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fjällmaffian (STF) kanske inte har vinstutdelning men miljonlöner till ledning och sen så återinvesteras vinsten och dom kan expandera. Jag hoppas bara inte det blir mer bebyggelse i fjällen än vad det redan är.

Fred och kärlek på er alla och hoppas ni får en trevlig helg!
 
Jag hoppas bara inte det blir mer bebyggelse i fjällen än vad det redan är.

Jag håller med.

Rent krasst är ju dessa fjällstationer byggda för folk som egentligen inte vill/kan/klarar att vistas mer än dagsturer i fjällmiljö.

Därför kan jag tycka att sådana vägnära stationer som Storulvån och Vålådalen kan ha ett visst berättigande, men att flyga ut proviant till trerättersmiddagar till fjällstationer och även flyga turister med helikopter till anläggningarna är ett ofog som inte hör hemma i fjällen.

Jag kan förstå att vissa Samebyar börjar tröttna på den utvecklingen generellt i fjällen, som lök på laxen dök Coronafolket upp med sitt urbaniserade beteende där till och med dumpad utrustning och jagades renar för selfies förekom vilket säkert var droppen som fick bägaren att rinna över för en del.

Den för framtiden bästa lösningen kanske trots allt är att låta vissa fjällstationer bli fjällstugor i stället ?
 
Senast ändrad:
Jag håller med.

Rent krasst är ju dessa fjällstationer byggda för folk som egentligen inte vill/kan/klarar att vistas mer än dagsturer i fjällmiljö.

Därför kan jag tycka att sådana vägnära stationer som Storulvån och Vålådalen kan ha ett visst berättigande, men att flyga ut proviant till trerättersmiddagar till fjällstationer och även flyga turister med helikopter till anläggningarna är ett ofog som inte hör hemma i fjällen.

Jag kan förstå att vissa Samebyar börjar tröttna på den utvecklingen generellt i fjällen, som lök på laxen dök Coronafolket upp med sitt urbaniserade beteende där till och med dumpad utrustning och jagades renar för selfies förekom vilket säkert var droppen som fick bägaren att rinna över för en del.

Den för framtiden bästa lösningen kanske trots allt är att låta vissa fjällstationer bli fjällstugor i stället ?
Syftet är en sak, utvecklingen en annan, och egentligen flera. Jag har redan nämnt att min första kontakt med fjällvärlden var en veckas vinterutbildning på Sylarna i februari 1964. Min pluton skidade dit från Storlien (inte jag, jag hade just tillfrisknat från bronkit) och tolkade efter den veckan vessla till Handöl. På plats byggde vi bl a snöbivack och övernattade i den.

Och Jämtlandstriangeln är ju ingen dagsutflykt, utan en rundtur. Min andra frivilliga fjällvistelse (den första var 1994 i Jotunheimen, jag fyllde 50 på den turen) var nio dagar 1997 i Jämtlandsfjällen varav två i Norge -- detta efter ett avbrott i Havsalperna, p g a besvär med nyopererad hälsena. Typiskt nog vidgade jag triangeln: Storulvån-Blåhammaren-Storerikvollen- Nedalshytta -Sylarna - Helags (med extra dag för bestigning-Vålåstugan- osv. Senare samma sommar kände jag mig så fräsch i foten att jag fick lust till en tur i Rondane och Dovrefjell (5+7 dagar, tält och stugor om vartannat).

Och min poäng är förstås att även den enskilde vandraren utvecklas, hela tiden mot något anspråksfullare. Min andra jämtlandsvistelse, 2017, tog fasta på det jag missade första gången: Snasahögarna (alltså start i Enafors), Gråsjöfjällen, Tjallingdalen. Så det är iaf bra för en del att det finns någon nivå att börja på.

Om man stänger Båhammaren kommer nog många ändå att kunna byta triangeln mot en kvadrat, men fysiskt lite mer krävande: Storulån-Storerik-Nedalshytta-
Sylarna, kanske med tältnatt vid Syltjønna och annat slut, ty Storerik-Nedalen är lång och enformig, med utsikt över samma dammsjö i timmar.
 
Jag håller med.

Rent krasst är ju dessa fjällstationer byggda för folk som egentligen inte vill/kan/klarar att vistas mer än dagsturer i fjällmiljö.

Därför kan jag tycka att sådana vägnära stationer som Storulvån och Vålådalen kan ha ett visst berättigande, men att flyga ut proviant till trerättersmiddagar till fjällstationer och även flyga turister med helikopter till anläggningarna är ett ofog som inte hör hemma i fjällen.

Jag kan förstå att vissa Samebyar börjar tröttna på den utvecklingen generellt i fjällen, som lök på laxen dök Coronafolket upp med sitt urbaniserade beteende där till och med dumpad utrustning och jagades renar för selfies förekom vilket säkert var droppen som fick bägaren att rinna över för en del.

Den för framtiden bästa lösningen kanske trots allt är att låta vissa fjällstationer bli fjällstugor i stället ?
Selfiejagandet skedde inte på fjället utan på vägarna.
 
Helt ovetenskapligt tyckande. Som alla andra. :)

Tycker STF bör behålla samma nivå som nu, men oxå se till att stödja självhushållning och campare på ett bra sätt. Har för mig att jag läste att självhushållning osv knappt funkade längre på en del fjällstationer. Då föredrar jag mer campare och mindre antal hotellgäster. Sick !

Och sen renarna -- ! Jag tycker det är trist med mängder med ovetenskapliga uttalanden. Renarna störs - blabla ? Finns det någon grund ? Det är ju lätt att påstå, men visa då på någon undersökning som säger att nyfödda renar dör pga turister. Är det bara skitsnack ? :cool: Kanske. Renar är väl för det mesta ganska coola, och bryr sig inte så mkt om folk.
 
Fjällmaffian (STF) kanske inte har vinstutdelning men miljonlöner till ledning och sen så återinvesteras vinsten och dom kan expandera. Jag hoppas bara inte det blir mer bebyggelse i fjällen än vad det redan är.

Fred och kärlek på er alla och hoppas ni får en trevlig helg!
Och var går din gräns? Lönen ligger OJFR på ungefär 2 miljoner. Vad borde den få vara, och hur motiverar du detta, i jämförelse med VD:ar inom andra verksamheter?

Och hur motiverar du ordet "fjällmaffia" som uttryckligen jämställer STF:s verksamhet med diverse organiserad kriminalitet i bl a södra Italien och USA?
 
Typiskt exempel, påhittat påhopp utan någon grund el undersökning att renarna får ångest......
( Syns ju tydligt att renar gillar husbilar... )

Du måste förstå att i detta fallet handlar det inte bara om att ha rätt, utan även att få rätt.......och just nu är det Samebyarna som tycks sitta med trumf på hand.
 
Och enligt nytt förslag stänger Gåsen helt och Blåhammaren stänger restaurangen.

Det hade varit intressant att förstå hur man resonerat. Man pratar samtidigt om vikten av att sprida ut vandrarna för att minska slitage.

 
Det är väl ändå en ganska bra kompromiss för STF. Förut så lät som att det skulle bli fler inskränkningar än så. Men trist för dom som gillar restaurangerna, nu blir det friluftsmat istället.

Om det är lite kyligt så kan ju folk ta med sig oxfile & pulverbea och laga gourmetmiddag på gasköket istället...
 
Även Sylarna ska stänga restaurangen och minska antalet bäddar på sikt. Hur funkar det med att minska antalet bäddar förresten, alla som kommer ska väl få sovplats, även på stationerna. Kanske de som går att boka som minskas? Antagligen har man inte bestämt hur det ska göras rent konkret än...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.