Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skulle då inte sakna STF i fjällen då de lockar till sig bekväma latmaskar som inte orkar tälta och leva vildmarksliv, men som ändå vill vara där uppe av nån anledning.

Men tror inte att nånting kommer förändras. Lite käbbel från samerna och diskussioner i media hit och dit, men sen blir STF kvar som idag. Tycker de borde räcka med fjällstationer vid "entréerna" till fjällvärlden.
Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
 
Jag har nog fler olika delvis motsägande åsikter i ämnet....

Tycker att hkp borde förbjudas, utom på speciella rutter.

STFs fjällstationer i området har gått lite för långt, med "hotell" & helpension, där dom fjällvandrare som vill laga sin egen mat knappt är välkomna längre.

Samebyarna säger nej till allt, och borde därför inte ha så stort inflytande. Det behövs någon kunnig och mer oberoende part som kan bedöma ev störningar osv.

Det är oxå ett tråkigt debattklimat, där turister ofta framställs som ohyra som bara förstör (bild på bred stig på fjället) -> alla lokalbor där kan ju försöka klara sig utan turisternas besök.

Turistföretagen i omgivningen vill mest ta ut så höga priser och så mkt avgifter dom kan, och vill gärna ta betalt för allemansrätten & stigar med olika egenpåhittade vandrings / cykelpass.

Duck and cover. ;)
 
Senast ändrad:
Jag blir lite fundersam över vad länsstyrelsen kan bidra med. För en del år sen ville man införa långtgående restriktioner i Jämtlandsfjällen: tältning endast på iordningsställda platser, förbud att besöka vissa "känsliga" ställen annat än i guidade grupper, etc. Syftet då var uttalat ekonomiskt: de eländiga turisterna hade ju inte vett att konsumera i Jämtland, utan tog med sig mat för turen.

Handölsdalen skulle förmodligen vinna på en lite mindre militant hållnng: t ex har man på allvar föreslagit att "flytta" Storulvåns fjällstation till Handöl, samtidigt som vägen gjort anmarschen därifrån föga inbjudande. Ur vandrarnas synvinkel vore det väl snarast en fördel om vägen sprängdes bort, men drar inte Handölsdalen nytta, just nytta, av den?

Största problemet för dem är kanske Triangeln, som effektivt minskar renarnas rörelsefrihet


Jag gick i Jämtland första gånen 1997; med hälseneproblem (som sedan ledde till operation) valde jag en stugtur, enklast tänkbara (dock vandrade jag även i Rondane och Dovrefjell senare samma sommar, mitt livs stredje fjälltur (vid 52 års ålder!) , delvis med tält) 2017 var jag tillbaka i Jämtland och revanscherade mig på olika sätt. Entré via Snasahögarna, tält, omväg över Ljungris och Gråsjöfjällen, kullsprungen endast på sista biten ut mot Storulvån.
 
Jämtlandstriangeln och omkringliggande fjäll mm har fördelen av bra tågkommunikationer. För Sveriges koldioxidavtryck torde det vara fördelaktigt med vandringssemestrar inom landet jämfört med att flyga utomlands för vandringar.

Hur stor eller hur liten är vandringsturismens påverkan på renskötseln?

Renskötsel som använder helikoptrar och motorcyklar drivna av fossila bränslen i fjällnaturen under barmarkssäsongerna är inte okontroversiell. Naturbeteskött kan produceras med mindre miljöpåverkan t ex kan renar hållas i hägn vilket ökar köttproduktionen per miljöpåverkan inbillar jag mig.

Visa reglering av alla verksamheter i fjällen behövs. Att t ex tillåta helikoptertrafik för skidåkare som åker i orörd snö nedför fjälltoppar i områden där renarna kalvar på vårvintern tycker jag är orimligt.

Thure
Faktum är. att om man vill gå in via Snasahögarna klaar man sig med dagtåg från nästan godtycklig plats i Sverige: tåg till Enafors, fri övernattning på lämlig plats i närheten.
 
Det blir nog inte så lätt för samerna att få stöd mot gruvor, vindkraftverk och liknande när man har dödat fjällturismen i Jämtland. Men var det inte väntat efter att ha läst Handölsdalens samebys remissvar i utredningen om fjällturismen där de väl i princip kunde tänka sig en "fjällstation" i Handöl och en enda led rakt igenom området. Länsstyrelsen har ju också börjat avveckla ledunderhållet som exempelvis genom att inte ersätta bron över Handölan som ju med ett gör Bunnerfjällen betydligt mer svårtilgängligt. När Mannsjöstugan brändes ner av länsstyrelsen i Skäckerfjällen kunde man se vart det barkade. Det var ju ett stort misstag av STF att bygga en ny fjällstation vid Sylarna som sannolikt bara får stå ett par år innan den bränns ner.
Ny fjällstation? Ddn nuvarande byggdes väl 1980-83. Vad jag vet har den senare i omgångar renoverats och delvis byggts om, för servering. Men att det byggts en NY station visste jag inte.
 
Faktum är. att om man vill gå in via Snasahögarna klaar man sig med dagtåg från nästan godtycklig plats i Sverige: tåg till Enafors, fri övernattning på lämlig plats i närheten.
Screenshot_20230509-080047.png

Eller från Storlien. I bägge fallen dock en jobbig backe upp till kalfjället. Men jag tror vägen från Storlien eller parkeringen vid Rundhögen är lite mindre ansträngande.

Thure
 
Tack vare att vi i släkten har hus i Handöl så har jag haft förmånen att få ha dessa fjäll som mina "hemmafjäll" hela livet och gjort mängder av turer årets alla årstider i över 40 år.
Att se det slitage samt nedskräpning som uppstått, speciellt under de senaste åren, får mig att förstå de som vänder sig emot den ökade turismen i området.
Om jag vänder på det så är ju fördelen med att "alla" rör sig på samma stigar att om man bara håller sig några 100m ifrån just de stigarna så är slitaget omärkbart och jag kan röra mig i närområdet i flera dagar utan att stöta på mer än någon enstaka människa.

Det är ju självklart en svår balansgång att hitta och lyckas styra rätt nivå av turismen som är så livsviktig för områdets ekonomiska överlevnad samt att tillgodose samernas rätt att bedriva sin verksamhet men som någon skrev ovan så känns det viktigt att man försöker ta in fler åsikter än från de som har ett stort egenintresse i området.
Täljstensfabriken i Handöl, som var den enda större verksamheten året runt, lades ju ner p.g.a. att (som jag förstått det) man inte fick bryta på nya platser då de låg på renbetesland vilket innebar att byn tyvärr dränerades på arbetstillfällen och även ICA-butiken försvann.
Synd om även en stor del av turistnäringen skulle försvinna från detta område då många av besökarna nog inte skulle välja att resa till området om både fjällstationerna och vägen upp till Storulvån försvann helt.
 
Samerna kan göra anspråk på land med urminnes hävd om de kan bevisa användning i 90 år.
Eftersom den första turiststugan vid sylarna byggdes av STF redan 1890 får väl STF på samma sätt som samernas hävda sin urminnesrätt.

STF har haft turister i området sedan urminnes tider.
 
Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
Hela inlägget är mycket bra, men jag gillar särskilt den sista meningen.
 
Det där var rätt drygt sagt. Det lockar väl mest till sig nybörjare som inte riktigt vågar tälta utan övar sig med stugor för att senare i livet gå vidare med tältning. Som jag nu gör mina första stapplande vinterturer, nej jag känner mig inte bekväm med att tälta ensam på kalfjället på vintern, men "av någon anledning" tycker jag om att åka skidor där. Latmask, kanske det, men livet är inte en tävling i machostrapatser.
vad du tar åt dig! var stod det i inlägget att det handlade om dig? ta av dig koftan :D

Friluftslivet är vad man vill att det ska vara. Jag gillar vildmarksliv och ensamhet på turen och du tycks gilla bekvämligheter. Jag behöver inget umgänge, trerätters och bubbelbad efter turen, men visst! - hade de lyft ut några foodtrucks längs lederna också så hade man kunnat lämna mat och kök hemma och vandra ännu lättare. Hade varit gott med en kebabtallrik på helagstoppen., men helst inte tillagad av hotellkedjan STF

Finns massor av skidanläggningar med alla tänkbara bekvämligheter. Jag åker till nån av dem om jag vill åka skidor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.