Längd på vandringsstavar

Ska du testa med stavar kan jag rekommendera Biltemas teleskopstavar 149Kr.
Räkna dock inte att dom håller för en hård fjälltur, mina gick sönder efter mina 2 veckor i fjällen.
Längden går att variera upp till 140cm vilket gör att du kan testa in vilken längd som passar dig bäst för en billig peng innan du köper ett par dyra.



P.S
Det som gick sönder på stavarna var möjligheten att variera längden och justera absorptionsdämpningen.
Men i hemmamiljö så borde dom hålla utmärkt.
 
Leki skryter själva med att de är den världsledande tillverkaren av stavar, om detta är sant eller inte vet jag ej men jag kan gå i god för att de gör väldigt bra stavar, det finns en anledning till att de är överrepresenterade bland världseliten inom olika skidsporter...
Låter bra. Köpte ett par Leki Summit Anti-shock på mellandagsrean. M.a.o. så borde de duga till lite svensk fjällvandring :)
 
Tycker att stavlängden är viktig när man är ute och vandrar. Ibland så behöver man stavarna som stöttor och ibland som förlängd hävarm. När det gäller kvalitet så är det alltid så att man får det man betalar för. Gåstavar är vad det är "gå med stavar". En vandringsstav måste tåla mer belastning och är därför konstruerade därefter. Teleskopstavar absolut och där tycker jag att man även skall ha en justering som inte skruvas. "Flick-lock" ett typ av spänne är mycket stabilt och håller stavdelarna på plats. Om man söker på ordet vandringsstavar så får man upp en sida som handlar om ett märke som heter Gipron. Det är ett italienskt företag och mycket kända tillverkare. Ett annat märke är Black Diamon och deras stav är också mycket korta men priset är lite högre. Jag prioriterar stabilitet, längd, vikt och pris i nämnd ordning och då blir det Gipron Treeking.
 
Leki är bra men som de flesta stavar saknar de en stativgänga, ett lätt DIY projekt. Mina kan bli över 150 och det har nyttjats vid skrågång, själv var jag 185 som längst.
 
Stavar eller inte?

Kanske en dum fråga, men jag blir inte klok på detta.
Är vandingsstavar bra även om man inte går i besvärlig terräng?

Jag planerar att vandra med familjen som består av två vuxna och två barn. Enkel terräng, jämtlandsleden/jämtlandstriangeln. Vi ska sova i tält, så det blir ganska mycket packning. Barnen ska bära tillräckligt lite för att tycka det är roligt medan de vuxna får bära lite mer.

Är det någon idé för oss att använda stavar eller kommer de mest vara i vägen?

Det skulle vara bra att få ta del av erfarenheter av vandring med stavar. Jag har läst en del tidigare trådar, men vill gärna ha nyare reflektioner. Kanske är det vanligare med stavanvändning nu? I alla fall vad gäller två teleskopstavar. Jag vet inte, alla kanske går med stavar...

Tacksam för hjälp och information.
/daniel :)
 
Jag använder alltid stavar oavsett vilken terräng det är. Jag aldrig att sluta använda dessa.
Det är helt enkelt syvveränt att vandra med stavar. Det rekommenderas starkt att du testar.
//Peter
 
Stavar är bra till det mesta:

  • Man får bättre balans när man går både uppför, nedför och på plan mark
  • Man belastar inte knäna lika mycket utan kan att ta i med armarna uppför och ta emot nedför
  • Man aktiverar fler delar av kroppen när man går, bland annat axelpartiet
  • Perfekt vid vad över vatten
  • Sätta upp vindsäck/tarp med när man rastar

Mina personliga tankar kring val av stavar är följande:

  • Två stavar är bättre än en stav.
  • Ett bekvämt handtag, gärna i kork som är skönare än plasthandtag.
  • Enkla justerbara handledremmar är bra för att avlasta handleder.
  • En bra spets av slitstarkt material som ger bra grepp på olika sorters underlag. Vanlig stålspets slits ut direkt. (Det finns säkert någon annan här på forumet som kan tala om vilket material det ska vara).
  • Flick-lock är bäst, men andra låsfunktioner fungerar också bra.
  • Avtagbara snötrugor kan vara bra att ha.
  • Utbytbara spetsar kan vara en fördel om det finns

Har du tänkt att använda staven till att staga upp t.ex. en tarp? Då finns det säkert andra personer här på forumet som kan ge specifika tips kring vandringsstavar för just detta ändamål. Det är ju alltid bra om man kan använda saker till mer än ett ändamål.

Men man bör pröva först och om man inte vill investera i några brukar en del fjällstationer hyra ut stavar. Problemet är dock bara att man säkert måste lämna tillbaka dem på samma ställe. Kanske kan man låna av någon man känner.

Det är dock viktigt att köpa vandringsstavar med bra spets, annars slits de ut för fort. Ett annat tips kan vara att handtagen bör vara i kork eller i någon form av cellplast. De blir snabbt varma och är snälla mot händerna för eventuella blåsor/skavsår. Själv använder jag två stycken teleskopstavar ifrån Leki sedan ca 8 år och är helnöjd.

En annan tråd…

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63756
 
Tack för era tips!

Både Leki och Black Diamond har modeller som har något mindre handtag för mindre händer. Själv funderar jag på BD trail, men funkar de även till lite min frus lite mindre händer?

Har någon erfarenhet av att ha köpt stavar med för stora handtag och har någon negativa erfarenheter av BD trail stavarna?

/daniel
 
Vandringsstavar

Är det någon som har åsikt om val av vandringsstav när man bär tung packning. Exped Alpina 140 cm (alu-legering) eller Komperdell Duolock Men 140 cm (carbon) Båda med vikt 205 g.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
PJE Längd på isyxa Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.