Längd på stighudar till turskidor?

Jag har övergett mina gamla vallningsskidor och har köpt vallningsfria E109 Crown Xtralite, 205 cm långa. För säkerhets skull har jag köpt stighudar, och de är lika långa. Fästs med en ögla över brättet. Men de flesta jag sett använda stighudar på turskidor har kortare stighudar. Och det ju onödigt att bära på längre/tyngre stighudar än nödvändigt. Vilken minsta längd är lämpligt för turer i svenska fjällen?
 
Beror på vad du ska ut på. Har alltid haft full längd för att få maximalt grepp. Helt onödigt på Fulufjället men en absolut nödvändighet i djup snö och kuperad terräng. Man blir som en pansarvagn. Ostoppbar men lite bulkig.
 
Håller med Luktafonen :)

Håller helt klart med!

Om ni nu inte har som plan att gå mellan stugor med en lätt liten ryggsäck är hellånga stighudar definitivt det bästa valet. Speciellt då du redan köpt ett par vallningsfria som för det mesta kommer funka utan stighudar.

Om man går med pulka i kuperad terräng sparar man massor med kraft och tid att maximera sitt grepp!!

/ Stefan
 
Finns lite olika skolor om längd på stighudar som börjar vid brättet. Modernare hudar har så bra klister att man kan kapa hudarna några dm framför bakändarna på skidorna. Bra klister har t ex Black Diamonds hudar.

Hur breda är dina hudar? Hur breda i förhållande till största bredden på skidorna? Att gå riktigt brant med stighudar är jobbigt om man inte har klackförhöjare. På bilden nedan gick det bra att gå med kicker skins trots skare bitvis och ganska brant. Min hund orkade inte dra pulkan själv i och med att den inte spårade så bra på skrå utan kanande nedåt så vi fick dra i tandem.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_2611.jpg
    IMG_2611.jpg
    38.7 KB · Visningar: 2,536
Skidorna är 82/60/70 mm (brätte/mitt/bak). Skinsen är Montana (Swiss made) 50 mm breda. Och f n lite längre än skidorna.

Jag kommer att åka både i spår mellan stugor och utan spår. Utan pulka och klackförhöjare men med ryggsäck, ibland stugtur, ibland tälttur. Inte ofta så brant som på Thures bild med full packning, men sannolikt med lätt packning på topp/dagstur ibland.

Min tanke är att det borde räcka med att skinsen slutar där fästdelen av belaget slutar för att ge tillräckligt fäste. Men att skinsen bör vara 5-10 cm längre för att skinsens sista del då fäster bättre på det släta glidbelaget. Någon som testat det?
Lars
 
Fast varför? Risken är att dina skins börjar släppa (både som i "släppa från skidan" och "släppa från underlaget") och djävlas. Hur många gram tjänar du på att ta denna risk?

Kolla åtminstone med tilverkaren av skinsen så att de ska funka för att brukas på detta sätt innan du tar fram saxen.
 
Var lossnar stighudar?

Ganska vanligt att de lossnar precis i bakändarna. Jag kan tänka mig att det beror på att det där är mindre tryck med skidan mot snön där p g a skidans konstruktion och distansen från foten. Under steget lossnar hudarna sällan eller aldrig.

Att ha lite kortare hudar dvs ta bort typ 3-4 dm mellan bakändan på skidan och mitten på aktre hälften av skidan menar jag är rimligt därför att risken för att det släpper i bakkanten av huden är mindre än med hudslut i närhetn av akterändan på skidan.

Men förstås så släpper stighudar med dåligt klister hur som helst.

Thuer
 
Med hellånga stighudar så är hela skidan en fästzon. Högst tryck, och följdaktligen mest fäste, får du rakt under foten och området framför och bakom. Ju längre mot skidspets och ände du kommer ju lägre är trycket och behovet av fäste minskar. Om du klipper stighuden precis där din ordinarie fästzon slutar så går du miste om ganske mycket "fästpotential" i området bakom ordinarie fästzon.

Var lossnar stighudar?
Jag menar att stighudarna alltid lossnar först i bakkant av stighuden. Det är väl den mest snöutsatta delen antar jag. Jag tror också att hellånga stighudar utan ett smart spänne i slutet snabbare lossnar en en något kortare stighud. Men oavsett om du har stighudar som slutar 2decimeter från skidänden eller slutar precis vid ordinarie fästzon så släpper stighuden till slut i bakkant. Har du en stighud som slutar vid din fästzon och du har 1decimeter lossad stighudsflik så forsvinner det markant mycket mer fäste än om du har en stighud som slutar 2decimeter från skidändan och motsvarande flik lossnat.

Jag använder oftast Åsnes korta stighudar och skulle vilja påstå att de korta stighudarna kan släppa lättare än de 4/5-delslånga. Jag gissar att det kan bero på at trycket är så mycke större på de korta hudarna så att när limmet väl börjar bli dåligt så släpper de snabbare för att belastningen är mycket större. Det kan också förklaras av att jag använder de korta mycket oftare och att de därför också släpper mycket oftare.

När du väl klippt av stighudarna i lämplig längd. Behåll de korta ändarna som blir över!
När jag kombinerar korta stighudar med lösa 2 decimeter bitar klarar jag nästan alla tillfällen. Och projektet att sätta på de hellånga hudarna behöver jag bara göra när terrängen verkligen är jävlig.

Thuleb, jag är jättenyfiken på dina hälhöjare. Måste jag viga en egen tråd till det?
 
Tål att nämnas även i denna tråd att hudarna ska vara smalare än skidan för att man ska få grepp på skrå och bättre kantkontroll vid broms och sväng. Speciellt med stålkant.
 
Instämmer angående stighud och stålkanter.

Många topptursskidor numera är av carvingtyp men smal midja och stor bredd framför respektive bakom foten. Där är det funktionellt med långa stighudar och figurskärning med avstånd mellan kant och hud ca 3-5 mm för bästa kanteffekt och fäste. Man går ju ofta på skrå i passager och där är det inte optimalt att ha för smala stighudar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Davva2 Vilken längd/bredd på Rajdskidan? Turskidåkning 8
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
baffinguarapo Längd på skidor? Turskidåkning 2
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
emeliem Bredd och längd på turskidor Turskidåkning 1
Robwah-9 Längd beroende av vikt på turskidor Turskidåkning 5
Marie77 Längd på turskidorna Turskidåkning 11
Ola B Längd på och montering av BD kickerskins? Turskidåkning 4
johan5588 Längd på stavar för turåkning ? Turskidåkning 13
pad Längd på skidor? Turskidåkning 2
malamuteberger Längd på skatingskidor Turskidåkning 5
lromberg Längd på turskidor? Turskidåkning 1
jonsa Längd på skida? Turskidåkning 2
aldehesse längd turskidor nybörjare Turskidåkning 4
HikeAndFly Fischer E99 längd Turskidåkning 10
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
k elias Längd- och turåkning nära tåget? Turskidåkning 11
Joakim Ambrosson Längd, Hammarby, imorgon! Turskidåkning 0
LarssonMik Tegsnäs längd (och bredd) Turskidåkning 1
sportis Längd i stockholm? Turskidåkning 7
Aragorn Stavar-vilken längd? Turskidåkning 10
jua Rätt Längd? Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...