Längd på och montering av BD kickerskins?

Har precis köpt BD kickerskins. Nu är min fråga om de behöver kapas till för att t.ex. motsvara längden på spannets vallningsområde eller kör man med dem i den längd som de levereras? Nästa fråga är var främre delen på skinnet sätts, där vallningen brukar börja eller...? Tacksam för tips!
/mvh Ola

obar.67; sa:
Har precis köpt BD kickerskins. Nu är min fråga om de behöver kapas till för att t.ex. motsvara längden på spannets vallningsområde eller kör man med dem i den längd som de levereras? Nästa fråga är var främre delen på skinnet sätts, där vallningen brukar börja eller...? Tacksam för tips!
/mvh Ola

Har bara testat dessa i butiken, men jag tycker ditt resonemang håller. De ersätter ju egentligen valla, men bygger betydligt mer. Just av den skillnaden bör du försöka anpassa dem så att du inte får dem för långt fram och bak på skidan på glidzonerna. Vad hade du för spann när du testade ut skidorna? Räcker spannet till för kickerskins eller kommer du att få släpa fram även skinnet? Det går nog det med eftersom man släpar vanliga hudar framåt, men kickerskins vill man ju ska ge bättre glid framåt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är just det som är min fundering, vanliga hudar täcker ju hela skidan. Är det då nödvändigt att kapa ett par kickers? Kanske någon vet?

Kapa inte

Stighudarna är allt för tjocka för att trycka in under spannet så det är en rätt liten poäng med kapa dem för detta. Jag brukar sätta mina kicker lite längre fram under skridorna, så att bakänden typ hamnar mitt under foten. Jag har dem inte som ersättning för valla utan som just stighudar.

Jag har haft mina i över 5 år till turskidorna och de har överträffat mina förväntningar. Jag har hellånga stighudar också till turskidorna men de använder jag mest till utlåning. Bettet i kickerskins räcker långt.

/Tommy

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips