Kiel - Toscana på en landsvägsracer!

Hejsan!

Jag och en polare hade tänkt att dra en längre tur på våra racercyklar, närmare bestämt till toscana i italien. Vi startar från färjelägret i Kiel och sedan är det tänkt att vi skall på enklaste sätt ner till toscana. Vi kommer bara ha med en väska som vi sätter på sadelstolpen med extra kläder och regnkläder. Mat och hotell kommer inhandlas med visa, mastercard resan igenom, Är nåt utav dom att föredra i tyskland?

Vi siktar på att köra runt 20mil om dagen. När jag cyklade Sverige igenom hade jag 15mil varje dag med en cykel full med 5 packväskor, tält och det gick utan problem. Det känns som att 20mil är rimligt.

Är det någon som har tips på en karta motsvarande kvaliteten svenska motormännens vägbok för tyskland fast i vikformat? Vi har pratat om gps och använda telefonerna men det kä'nns säkrare med karta och kompass, då är det ju bara huvudet som kan fela. Nån som har erfarenhet av gps på sin hoj?

Nästa stora fråga är, vilket pass skall man välja uppför alperna? Vilket är lättast, tuffast, mest legendariskt, kortast?
Vi har utväxlingen 50/34 fram och 12-25 bak. Kan det vara nyttigt att byta kassett bak för att få lättare klättring? Vi är goda motionärer men inga Jan Ullrich än!

Jag är tacksam för alla svar och länktips!

Mvh il Duce!

Jag tittade upp lite om kassetten bak på cyklen, utan att behöva byta nåt förutom kassetten så kan man ersätta 12-25 med 12-28. Det finns 12-29 men då måste man ha en lång bakväxel. En kugge på bakväxeln är lika med 3 fram. Det skall räcka för resan, dock skall vi testa några 12& som finns i närheten innan för att kontrollera.

Kartorna är inköpta och det blev michelinnes kartor över tyskland och norra italien, såg även att motormännens europa vägatlas innehöll en nedladdningsbar del över hela europa till telefonen men eftersom jag får bestäma navigerinssystem så blev det karta och kompass som vanligt.

Jag har bara gogglat lite fram och tllbaka och det verkar som att brenner passer och via claudia augusta. Nån som erfarenhet av dom eller fler pass?

Mvh Il duce

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Brenner har jag åkt ett gäng gånger med bil. Nästan inga cyklister där, men det finns mindre vägar där det cyklas massor. Mitt tips blir att fråga de cyklister ni stöter på när ni närmar er Innsbruck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips