Lämpliga skodon på Österlenleden?

Jag har lösa planer på att vandra en bit på Österlenleden i mitten av juni, förmodligen från Ystad, via Backåkra och så långt jag nu hinner på ett par dagar (kanske upp mot Haväng). Det jag frågar mig är vad som är lämpligt att ha på fötterna? I vanliga fall går jag i mina Lundhags som håller fötterna torra och varma, men jag har förstått att stora delar av Ö-leden går längs sandstränder och då verkar det lite halvfel att gå med svart cellgummi på fötterna. Ska man kanske ta gympadojor eller t.o.m sandaler istället? Alternativt, ska jag ge efter för min inre MÖP och tjacka ett par snajdiga ökenkängor? ;)

Jag tänkte hålla mig till vandrarhem, så det blir inte med någon tyngre packning förutom kläder och lite lunchkäk.

Hej,

Jag har under våren vandrat en del den sträckan, och gympadojor går alldeles utmärkt att använda. Leden går mest på stranden, en del skogsstigar och lite väg. Gillar du kängor så visst, men de behövs inte. Och för att göra det extra spännande så går jag själv gärna barfota på de delar som går på stranden, det är faktiskt riktigt fint.

Trevlig tur!
Arvid

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Utökning...

Jag lyfter tråden...

Det blev ett omdrag i min planering, så jag tänkte ta en längre tur; börja någonstans i Sjöbotrakten och sedan gå mot kusten samt följa kusten ner mot Simrishamn och Ystad. Hur ser "inlandsdelarna" av leden ut? Kan man gå i lågskor där? Som sagt undviker jag gärna att gå med svart cellgummi på fötterna längs sandstränderna...

Lågskor funkar, om du nu inte ska bära jäkligt tungt. Det är vältrampade stigar eller väg som gäller. Klart att det finns enstaka partier med lite sten och rötter man kan snubbla runt på men en stabil lågsko skulle jag föredra.

Lågskor funkar, om du nu inte ska bära jäkligt tungt. Det är vältrampade stigar eller väg som gäller. Klart att det finns enstaka partier med lite sten och rötter man kan snubbla runt på men en stabil lågsko skulle jag föredra.

Jag har promenerat runt halva Gotland och det enda skodonet jag använde var ett par Merellsandaler, Tänkte som så blir det regn så torkar det fort. Vandringen var både strand, väg och stigar i både hag- och skogsmark.

Då jag bodde i tält och fick släpa på massor av vatten pendlade vikten på ryggan mellan 18-25 kg.
Det lägre var startvikten, det högre har jag plusat på för 7 liter vatten som var det mesta jag släpade med.

Det finns ju gymnastikskor med mesch som hindrar sten & gren mer att komma in i skon än en sandal och de är nästan lika luftiga! Kanske ett alternativ?

Boende?

Tack för svaren!

En annan fundering seglade upp idag. På den kustnära delen av leden finns inga vindskydd och en stor del är naturreservat (förbjudet att tälta). De vandrarhem/hotell som går att boka via nätet förefaller vara proppfulla, vilket kanske inte är så konstigt (Österlen på högsäsong).

Fråga: finns det gott om B&B-s och dylikt där man kan hitta övernattning, eller är det kört under högsäsong? Eller ska man satsa på att sova hobo style på stranden?

När vi gått of season så har diskret tältning inte vållat några problem eller spår, men högsäsongsvis kommer det att vara folk på och vid stränderna närapå dygnet runt. Uppåt stranddungarna och stundtals innanför landsvägen skulle bli grundtipset.
Kommer man sent så är bara stallen och skogen kvar, det är poppis med skånekusten.
Lågskor har fungerat utmärkt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips