Lämna tältet för dagsturer?

Kanske en dum fråga, men vi planerar att vara vid kebnekaise med omnejd under en vecka i sommar. Vi planerar att ta ett par dagsturer, bland annat en topptur.

Hur gör man då? Hitills när vi vandrat har vi burit med oss allt, eftersom vi gått hela sträckor. Vågar man lämna tält, sovsäckar och liknade om man går iväg en dag? Det är ju rätt mycket pengar och inget försäkringsbolag lär väl ersätta en om sakerna försvinner, för att inte tala om hur besvärligt det skulle bli om man kom ned och upptäckte att tält och allt är borta?
 
Beror väl lite på var man befinner sig. Kebnekaise med omnejd kan ju innefatta ganska många platser. Vid kebne-stationen har jag hört att folk blivit bestulna, sen om tjyvarna tagit sig in i tält eller snattat grejer ur utrustningsrummet på stationen vet jag inte. Personligen har jag lämnat tältet med utrustning i dom gånger jag varit där.
 
Jag praktiserar det beteendet ideligen. Det är mycket vanligt att jag har ett basläger och ger mig av med lätt packning på morgonen för att återkomma till lägret på eftermiddagen eller kvällen. Jag har aldrig blivit av med något. Nu har jag dock aldrig gjort det i fjällen. Alla mina vandringar sker i låglandsskogar där mycket färre vandrar. Dessutom väljer jag lägerplatser där jag bedömer sannolikheten som låg för att någon kommer förbi. Jag tror även att även om "Mr. Klepto" kommer förbi är det inte så stor chans att vederbörande stjäl allt. Allt packa ned tält m.m. tar tid och risken finns ju att den rättmätige ägaren plötsligt dyker. dessutom krävs att tjuven inte har alltför mycket eget att bära på.
Småsaker som pengar, kamera och telefon lämnar jag inte i lägret när jag gör dagsturer. Naturligtvis är det ett risktagande att lämna tält m.m, men det är mycket annat också. Till syvende och sist är det du som måste fatta beslut om vilken risk du skall ta.
 
Jag brukar också lämna allt när jag tar en dagstur.

Summera sannolikheten av följande:
*Att en tjuv rör sig på fjället (i regel flera mil från farbar väg).
*Att denne råkar hitta just ditt läger.
*Att denne vågar stjäla (tjuven vet knappast var du är).
*Att denne har lust att bära på flera kilo extra hela vägen hem.

Det händer bara inte =)

Dock.
Har jag slagit läger där det rör sig mycket folk, t.ex. i närheten av kebnes fjällstation, skulle jag inte lämna små dyra saker som kameror e.d.

Vad gäller säkerheten och en eventuell förlust av tältet går ju dessa i princip hand i hand.
Stöter du på en tjuv lär du inte ha långt till civilisationen. Är du flera dagar från civilisation lär du inte stöta på en tjuv =)
 
Varje gång du lämnar något medför det självklart en risk, spelar ingen roll var du befinner dig och sannolikheten är lika stor: antingen blir du bestulen eller inte (finns liksom inget mellanting). Frågan är om du litar på att människor är tillräckligt goda för att låta bli dina saker...? Det är mer en filosofisk fråga än en praktisk.
I somras befann vi oss i en speciell situation: efter 10 dagars vandring, med övernattning i tarp - dvs helt öppet - fick vi tag på biljetter till en musikfestival i området. Efter lite dividerande tog vi beslutet att lita på mänskligheten och lämnade all vår utrustning, utom kamerautrustningen, varje dag på festivalcampingen för att gå och kolla på banden som spelade.
Allt gick kanon och det blev en av de bästa semestrarna jag någonsin haft. Det hade självklart inte varit lika roligt om vi blivit bestulna, men man beslutar att acceptera att bli bestulen när man lämnar grejerna. :)
Lycka till och önskar er en trevlig tur på Kebne. Och vi gjorde samma sak på Kebne.
 
@SeñorCaca
För att utveckla lite på skogsbaronens svar... Bara för att antalet utfall är lika många behöver inte sannolikheten för varje utfall vara detsamma.
 
Jag har gjort ett mellanting när jag känt att det varit lite för mycket folk i faggorna men samtidigt tyckt att det skulle vara för bökigt att släpa på hela packningen på t.ex ett toppbesök. Dvs jag har packat ner allt i ryggan (bra med mörkgrå diskret färg!) men gömt undan den för dagen mellan några stenblock eller så och bara haft med mig det nödvändigaste. Dock viktigt att tänka på att inte gömma fanskapet för bra, då kan man få gå runt och titta på många stenblock... har jag hört. ;)
 
Normalbeteende, på fel ställen får man vara lite mer diskret med val av tältplats. Intill Keb skulle jag lämna in på förvaringen.
Har fått mitt tält flyttat till en grop en gång på tältplats, trist att det regnade den dagen. Den som stod med bil och husvagn på min gamla plats, fick problem med avfärden.
Hela utrustningen utsatt till försöksstöld i CA men vi återtog våra prylar. Nästa gång tältade vi närmare fiskeplatsen.
Man måste lita på sina medmänniskor tills motsatsen är bevisad.
go tur
 
Tänk på att ankra tältet väl och att lägga tunga saker på strategiska ställen i tältet. Tänk också på att vinden kan vända. Har en gång haft ett vickande tält när jag kommit tillbaka och steget till luftburet var nog inte så långt.
 
Som föregående talare är inne på brukar jag vara mer rädd för att vinden ska vända och friska i när jag lämnar tältet. Råkade ut för det i Tempeldalen vid Sylarna med en knäckt tältbåge som följd. Gäller ju i synnerhet tunneltält, jag kör med kupoltält nu när jag slår läger att ta dagsturer ifrån.

Men vid ställen som keb är nog risken för stölder större pga mängden människor, mer folk innebär ju högre risk för kleptomanpatrask.
 
Sannolikhet är en filosofisk matematisk lära, typ. Att bli bestulen eller ej på fjället/skogen har så många faktorer inblandade att det inte går att utforma en matematisk formel på det. Ena dagen kanske du har 500 tjuvar tältandes runt fjällstationen, nästa kanske inga...men det kan ingen veta. Detta har inte med sannolikhet att göra, det har med slumpen att göra. Slumpen är inte matematisk och det finns ingen matematisk applikation för situationen ovan.
Valet att lämna grejerna i baslägret är därför ett filosofiskt beslut som hänvisar till det praktiska i det. Lita på att människor är goda tills motsatsen är bevisad eller misstänk människor tills deras godhet är bevisad...
Däremot finns det studier som menar att personer som utsätts för brott en gång blir ofta utsatta för brott efter det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Lasse Be Lampa i tältet Fjällvandring 1
cloud76 För kallt i tältet? Fjällvandring 11
brigas myggskydd i tältet Fjällvandring 8
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Karolina P Dagsturer i Åre i mitten av september Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Marcus S Lämplig utgångspunkt för dagsturer? Fjällvandring 4
t0mmy Dagsturer Saltoluokta/Abisko - hur brukar folk göra? Fjällvandring 10
björsi Dagsturer med 6 månaders bebis Fjällvandring 17
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
speedy Tips på dagsturer Norrbotten? Fjällvandring 4
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Hedberg3 Dagsturer från stuga / hytte Fjällvandring 5
Axe Dagsturer i Norrbottensfjällen - husvagn Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Axe Jäkkvik; mygg? dagsturer? Fjällvandring 3
Egel Tips på enklare dagsturer från basläger. Fjällvandring 1
k elias Fin fjällstuga för dagsturer med småbarn Fjällvandring 8
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
lindajones Tips dagsturer i Lofoten? Fjällvandring 8
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
quango Dagsturer från Abisko Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Fantomax Bästa utgångspunkt för vackra dagsturer Fjällvandring 1
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
Fantomax Hjälp med dagsturer i Sälen! Fjällvandring 13
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
Etriol Dagsturer Ritsem eller Stora sjöfallet med småbarn Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dagsturer vid Grövelsjön Fjällvandring 7
gundj Dagsturer i Grövelsjönomrâdet Fjällvandring 4
smilinthyme Dagsturer i Jämtland - hjälp Fjällvandring 2
svegus Dagsturer kring Lunndörren, Vålåstugorna, Stensdalen Fjällvandring 2
gusbo Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten Fjällvandring 5
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
abolinder Dagsturer i Jotunheimen Fjällvandring 8
sussilo Tältplats för dagsturer i Dalafjällen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...