Lämna packning vid dagstur?

Hur gör ni när ni är på en längre vandring och tältar, men vill göra en dagstripp/topptur. Lämnar ni kvar tält och andra onödiga saker? Hur stor är risken för stölder?
 
Brukar lämna kvar saker men ta med sådant av stort värde. Risken för stöld är mycket liten men finns såklart.

Även på Kebnekaise fjällstation så säger personalen att stölder bland det kvarlämnade bagaget på nedre våningen är ovanligt men har hänt vid ett par tillfällen.

Ett större problem med att lämna tältet uppe tycker jag är att tältduk och annat kan skadas av solens UV-strålning. Hilleberg skriver bl.a. så här:
"När du använder tältet, försök att sätta upp det i skugga, eftersom UV-strålning skadar alla vävar."
 
Det beror ju helt på var jag är. Där det rimligen bara passerar folk som dels redan har en komplett utrustning med sig och förmodligen ogärna bär med sig mer utrustning så är det ju bara att lämna grejerna. Dvs på de allra flesta platser jag vandrar, då jag oftast går oledat. Om jag någon gång lämnar saker där det springer onödigt mycket folk som jag av någon anledning inte litar på så gör jag en materialgömma, dvs packar ihop tält, ryggsäck osv och placerar det så att det är mycket svårt att se. Oftast är det aktuellt första och sista dagen på vandringar om jag tältat nära samhällen och vill gå och titta på något utan att släpa all packning i väntan på bussen eller så.

Största risken att bli av med sin utrustning vid dagsturer är nog att man själv inte hittar tillbaka till den. Det är ett reellt problem som då och då drabbar vandrare, med ibland ganska trist resultat. Utan tält och mat, 5-10 mil från närmaste väg är ingen bra situation om vädret blir dåligt.

Vad som är en värdesak beror ju lite på var man är. Mitt i Sarek i ösregn så värderar jag nog tältet betydligt högre än plånboken...

Största problemet i stugor brukar vara förväxling av prylar, snarare än medvetna stölder. Trist ändå för den som blir av med grejer.
 
Om jag lämnar tältet för dagsturer tar jag bara med mig det jag behöver för turen och lämnar allt annat kvar i tältet.
Jag är bara orolig när jag lämnar skor i entrèer och att någon av misstag ska ta fel.
 
Har sovit i tarp på musikfestival. Lämnat allt "i" tarpen: sovsäckar o liggunderlag för ca 20 000 kr (föräldrars och barnas). Även en annan festival då vi hade ett Hb-tält (inte hembränt).
Har lämnat allt i tarpen en bit från stranden på Gotland, denna gången lämnade jag även kvar all kamerautrustning (bara den ca 20 000 kr)
Och lämnat saker i baslägret i fjällen, i 2 dagar.
Och fler ställen och gånger såklart.
Tänker alltid att "nu lämnar jag allt och det kan bli stulet" - på det sättet får jag mig ingen obehaglig överraskning eftersom jag e med på noterna :). Har aldrig blitt av med nåt, än. Har alltid en plan B - leta upp vandrarhem. E d nån som snor nåt så har hen säkert ett stort behov av pengar, förhoppningsvis till mat. Jag överlever.
 
Som nån var inne på får man väl tänka så här:

De som passerar är med största sannolikhet också vandrare. De är inte så sugna på att släpa på extra grejer. Små lätta grejer som man inte vill bli av med tar man alltså med sig själv.

Grejerna man lämnar kvar bör man nog räkna med att de kan försvinna om det är saker som kan vara attraktiva, som dunsovsäck eller dunjacka. Nån som har dåligt med pengar och rymligt samvete kan nog lätt lockas att byta ut sin Biltema-sovsäck mot din fina dunsäck.
 
Jag är så naiv att jag t.o.m brukar tänka åt andra hållet: om någon stackare har gått vilse och snubblar över min ryggsäck, så är det väl utmärkt att hen kan förse sig med mat (jag är aldrig längre än en dagsetapp från närmaste fjällstuga, så jag överlever). Vi får väl se om jag får anledning att revidera min uppfattning med tiden. Generellt dock, så finns det ju betydligt enklare sätt att förse sig med friluftsprylar än att ta sig ända ut i väglöst land för att knycka dem.

Senast släpade jag visserligen upp hela min ryggsäck på en topp bara för att det kändes som en cool utmaning, men det är väl en annan sorts dumhet...
 
Fjällvandrare är av annan sort av folk. Litar på att folk på fjällen förstår vilken skada det skulle innebära för den drabbade. Nej, vandrare tjäl inte av en annan,utan ser man att nåt är på tok, tex vinden tagit på tält, så fixsar man det till rätta.
En annan sak vid Kebne där det kan finnas annan sort av folk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
brorgustav Nikkaloukta - Kebnekaise, lämna väska Fjällvandring 2
Escodobe Lämna tältet för dagsturer? Fjällvandring 26
Gibbeach Lämna packningen vid toppturer Fjällvandring 16
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
justsafe Toppturs packning? Fjällvandring 19
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.