Läkare med höghöjdskunnskaper i Göteborg

Hej forumet!
Är det någon som känner till någon läkare i Göteborgstrakten som har lite kunnskaper inom höghöjdsmedicinering och kan skriva ut recept på medel för akut behandling av AMS/HAPE/HACE?

Jag åker till Kaukasus och Elbrus om en vecka, och har försökt och försökt, även med klätterförbundets läkare och vårdcentraler utan att kunna få hjälp.
Syftet är att endast använda i akutbehandlingssyfte. Vi kommer att ha en hel del acklimatiseringsturer, och jag planerar att gå första sträckan istf lift vid bestigningen.
Skicka gärna mail om du känner någon.

Hälsningar
Ingebrigt

Akut är det bara descent som gäller. Tar du medicin i det läget kan det bara förvärras, då det kan "dölja" det egentliga tillståndet. Börjar du må dåligt, gå ner! Ingen blir bättre av att vila och/eller ta medicin på samma höjd.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
enig med victor.

får du symptom så kan du børja analysera: før många højdmeter?, drukket nok, ætit nok, sovit nok tempo? fort eller sakta. men føre du børjar få alvarliga syptom gå ned.
har inte mycket erfarenhet av højd men varit på elbrus, øver 4000 moh ett antal gånger samt på abc(4300moh om jag minns rætt) på denali. har klarat meg fint på denna højd. ær spent på hur jag taklar kili om lite øver en månad. en vænn fick ont i skallen på elbrus. vi hade en del akk.turer och dærefter drog vi från dalen opp till"the barrels" , hade lunch och gick upp till 4300moh. detta ble lite før mycket før min væn (och en del andra i gruppen.) men efter ett par timmar nede i tunnorna och och nårga vanliga huvudværkstabletter så var alla fina igjen.

ha en god tur.

robert

Vilken flygmedicinare

som helst borde kunna hjälpa dig men det finns inget bättre än att öka syrehalten och det handlar om att gå ner!
//J

Nedstigning OCH medicinering naturligvis

Hej forumet!
Tack för återkoppling.
Naturligvis är medicinering endast att betrakta som komplement till att söka lägre höjd samt vila.
Omedelbar nedstigning är viktigaste åtgärden både vid HAPE och HACE samt vid mer än måttlig AMS.

Har försökt läsa på lite om medicinering på berget, och ingen tvekar på detta. Syftet är för att behandla ev akuta allvarliga tillstånd i gruppen samtidigt med nedgång.

Det är lite svårt att hitta läkare som tycker de har tillräckliga kunnskaper.

Hälsningar

Ingebrigt

allämnläkare...

Hej forumet!
Tack för återkoppling.
Naturligvis är medicinering endast att betrakta som komplement till att söka lägre höjd samt vila.
Omedelbar nedstigning är viktigaste åtgärden både vid HAPE och HACE samt vid mer än måttlig AMS.

Har försökt läsa på lite om medicinering på berget, och ingen tvekar på detta. Syftet är för att behandla ev akuta allvarliga tillstånd i gruppen samtidigt med nedgång.

Det är lite svårt att hitta läkare som tycker de har tillräckliga kunnskaper.

Hälsningar

Ingebrigt

Jag fick diamox utskrivet av en vanlig allmänläkare (som jag sedan inte använde) och jag tror vi hade hyfsat lika kunskaper avseende höjdproblem. Tror det var i samband med vaccineringen (skulle till Killimanjaro så det var ltie vaccin för Afrika) jag fick det receptet.
Som andra sagt: Nedåt och prio 1 och 2. Kemikalier möjligen prio 4.

/Patrik

Kunskap

om riskerna med akut höjdsjuka hos alla i gruppen är viktigast.

Vid allvarliga symtom är omedelbar nedstigning livräddande. Att vänta till nästa dag kan leda till döden.

Ett alternativ är en trycktank/kammare.

Hurvida syrgas skulle räcka vet jag inte men skulle tro att det bör kombineras med nedstigning.

Thure

Jag åker till Kaukasus och Elbrus om en vecka, och har försökt och försökt, även med klätterförbundets läkare och vårdcentraler utan att kunna få hjälp.
Hej,

på Elbrus är det relativt "lätt" att ta sig ner på lägre höjd snabbt såvida man inte tagit sig ända till sadeln mellan västra/östra toppen. (det går iofs att knata ner en snabbare väg där, men det är rakt ut i fälten med glaciärsprickor!). Det är värre om man befinner sig på en platå på hög höjd (Tibet, atacamaöknen).
En pulsoxymeter kan vara av intresse? Mäter puls och syremättnad och ger en objektiv bild av syreupptagningen. Har själv haft mildere form av HACE i Chile och då sjönk syrenivån till omkring 70%(!), vilket var minst 10% lägre än försvarbart...

Synrubbingar, illamående - gå ner! Håll koll på varandras tillstånd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips