Läget i Grövelsjöfjällen

Är det nån som varit i Grövelsjöfjällen i midsommar? Ska upp dit och tänkte ta en vandring på ett par dagar om vädret tillåter. Hur är det med vattenmägnden i markerna? Är det mycket mygg osv?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är det nån som varit i Grövelsjöfjällen i midsommar? Ska upp dit och tänkte ta en vandring på ett par dagar om vädret tillåter. Hur är det med vattenmägnden i markerna? Är det mycket mygg osv?

Jag var där nationaldagshelgen för en kort vandring. Gick från stationen västerut, svängde norrut mot Elgåhogna och tillbaka till stationen.

Det hade inte regnat på ett tag så där det inte rann smältvatten var det riktigt torrt. Det var mer snö än förra året som jag minns det. Myggen hade dykt upp, även uppe på kalfjället. Jag vadade två bäckar relativt enkelt. Den andra (Grövelåa, på norska sidan väster om Salsfjellet) har jag gått på stenar över tidigare år.

Jag skulle nog allt säga att det går fin-fint att ta en tur där. Ha så trevligt.

Mvh
Peter P.

Var uppe förra veckan.....

Var uppe förra veckan och gick Grövelsjön runt via Hävlingen. På vissa ställen var det väldigt mycket mygg, dom blev överlyckliga när vi kom!!! Vi var nämligen väldigt ensamma. Gick en hel dag utan att träffa på en människa....
Det var hyfsat torrt i marken även om det regnade en del. Lite vadning på en del ställen och lite klafsigt men överlag ganska bra, det var dock ganska mycket snö kvar.

okej! låter ju hyffsat ändå. Talade med dom på fjällstationen och dom var, föga förvånande, väldigt positiva till läget just nu ;)

Kan rapportera om strålande förhållanden i Grövelsjöfjällen dessa dagar. Mycket blåst på nätterna dock och lite snö, men sol på dagarna. Inte en mygga!!!'

Myggläget månadsskiftet juli/augusti?

Funderar på att vandra runt Grövelsjöns fjällstation med en tvååring på ryggen under den kommande veckan. Någon som varit runt (eller tom är vid) stationen nyligen och som har koll på myggläget?

Läge för mygg?

Är inte i Grövelsjöfjällen men nästgårds. Har senaste veckan varit en mil norr om Idre. Tycker nog att myggen är rätt så snälla i år. Visst har man blivit uppvaktad av de små rackarna men genom att byta ut deodoranten mot lite djungelolja så har det inte varit några problem alls.

I början av veckan vart det väldans varmt, men temperaturen är nu mer normal för årstiden. Senaste dagarna har det som ett brev på posten framåt eftermiddagen kommit en regn/åsk-skur. Häromdagen föll det hagel stora som älglortar från himlen så det blev alldeles vitt på backen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips