Lägesrapport Vålådalen/Vallbo - Lunndörren

Hej,
det här är en fråga i sista minuten, då vi är desperata att komma i väg. Vi (mamma, pappa, och två*barn på 3 resp. 5 år) hade egentligen bokat in oss uppe vid Katterjaure nu för kommande veckan, men hörde att det är mycket snö kvar där uppe. Så det ville vi gärna skjuta fram några veckor. Men nu svider det rejält att behöva vänta så*länge, så vi vill gärna komma i väg i morgon redan. Då ska det bli en kortare tur med tält och stuga och max 4 övernattningar i fjällen. Jag läste mycket gott om området kring Vålådalen, men har själv aldrig varit där (gick endast mellan Storulvån och Sylarna nån gång). Jag tänkte nu att vi kanske skulle kunna gå*upp till Lunndörren på 2 dagar och sedan ner igen. Barnen var mycket duktiga i fjol och klarade av att gå*mellan 8 och 12 km själv om dagen (bl.a. Trollsjön fram och tillbaka från Låktatjåkka), men då var det dagsturer. Så, nu till mina frågor:

1. Finns det snö kvar på*sträckan vi har tänkt oss, eller också, är det mycket blött så att det blir svårt att slå upp nåt tält mellan Vallbo och Lunndörrstugorna och senare i Lunndörren?

2. Hur ser det ut med myggor? Det verkar ju vara mycket grönt i området, framför allt första etappen. Klarar man det med barn och en make som brukar bli uppäten av all mygg och knott?

3. Tror ni att barn som tog sig upp till Trollsjön och tillbaka på en dag också klarar av att ta sig upp för trädgränsen nånstans mellan Vallbo och Lunndörrstugorna innan det blir läggdags? Om man följer leden från Vallbo via Grönvallen mot Pyramiderna, tänkte jag då.

4. Är det överhuvudtaget bättre att starta från Vallbo, eller ska man hellre börja i Vålådalen?

5. Rekommenderas det kängor, eller kan springskor också funka i nuläget?

6. Glömde säga att maken och jag är ganska fjällvana, men har bara erfarenhet av att tälta i fjällen (har aldrig ens tittat in i en fjällstuga). Hur gör man när man ska övernatta i en fjällstuga?? Tar man sovsäck eller reselakan? Behöver man kök och sånt?? Hur mycket brukar maten i proviantförsäljningen kosta och vad brukar finnas för mat??

Jag är mycket tacksam för all feedback jag kan få*på så kort varelse. Så, ös på med er kunskap och erfarenhet ;-)

Tack på förhand!!
 
Alternativ

Kan det vara lämpligare att börja vandringen från Tossåsen? Går det bra att ta sig fram dit med bilen och parkera där?
Eller skulle ni rekommendera att ta sig till Blåhammaren i stället då man parkerar vid Rundhögen??
 
Bo i stuga

Bor ni i enbart i stuga så ta med reselakan. Det finns madrasser, filtar, täcken o kuddar.
I det gemensamma köket finns gasolspis, kokkärl och porslin. Vatten hämtar ni från angiven bäck och slask tömmer ni på anvisad plats. Övriga sopor sorterar ni.
Alla stugor säljer inte proviant. Kolla på stf sida vilka stugor ni ska bo i och om de har proviant. Priset är något högre än i en affär hemma. Jag har nån gång sett prislista på stf sidan också.
Jag har själv gått med våra barn i fjällen och gläds över att de nu som vuxna vill ut varje sommar i fjällen!
Lycka till med turen!
 
Angående snöläget så vet jag inte säkert men jag vill minnas att jag läst här på forumet att det ska vara barmark i trakterna runt Vålådalen. Vill du vara helt säker så ring fjällstationen och fråga :) De vet säkert hur blött det är också. Och myggsituationen.

Ang matförsäljning så finns det i någon form i alla stugor i Jämtlandsfjällen. Mer info i länkarna i inlägget ovan.
 
Svarar på det jag vet något om :)


1. Finns det snö kvar på*sträckan vi har tänkt oss, eller också, är det mycket blött så att det blir svårt att slå upp nåt tält mellan Vallbo och Lunndörrstugorna och senare i Lunndörren?

Vi var uppe precis (kom hem igår) och hade fem underbara dagar i området. Vi tältade jättefint vid Lunndörrstugorna, på andra sidan sjön och åsen där. Inte blött där vi tältade iaf. Mellan där och Vallbo har jag dålig koll. Vi gick sträckan Vålådalen-Stendalsstugorna (tältade några km efter stugorna)-Gåsenstugorna (tältade där)-Vålåstugorna (där vi sov i hundhuset)-Lunndörrstugorna (där vi också tältade)-Vålådalen. Vissa sträckor var väldigt blöta och vattenflödet var högt på sina ställen. Vi vadade vid Härjångssjöarna och gick över en nedfallen stock vid ett annat vadställe som vi blivit avrådda från. Men det skiftar ju så mycket så fråga stugvärdarna/andra ni möter om hur det ser ut nu. Det finns en hel del snö kvar på sina ställen men bara fläckvis så mest roligt tyckte vi skåningar! Vill du se bilder från vår tur så kolla www.instagram.com/rplushundskola

2. Hur ser det ut med myggor? Det verkar ju vara mycket grönt i området, framför allt första etappen. Klarar man det med barn och en make som brukar bli uppäten av all mygg och knott?
Jag brukar iofs inte tycka det är så farligt med myggen (knott däremot BLÄ!) men ingen i gruppen om fem hade myggnät framme och jag tror att myggmedlet kom fram en gång på hela tiden. Vi rastade dock sparsamt i gröna områden.. På sina ställen var det väldigt mycket mygg förstås. Vid Lunndörrsstugorna var det inga mygg när vi var där om ni ska dit. Superfint ställe!

5. Rekommenderas det kängor, eller kan springskor också funka i nuläget?
Kängor! Gärna höga och absolut vattentäta. Det är rejält blött på många ställen.
 
Tusen tack för all feedback. Som ni kanske förstår så är det full rulle med packning och att svarar på alla "varför"-frågor här hemma. Så*jag hinner inte svara på enskilda inlägg och ska därför tacka alla på*en gång nu ;-)

Som det ser ut just nu så ska vi börja vandra från Tossåsen (om inte någon avråder från det i sista sekunden) och tar oss till Lunndörrstugorna på 2 dagar. Om det är fint väder så tänkte vi stanna där en extra dag innan vi vandrar tillbaka ungefär samma väg som vi kom (kanske tar vi Lill-Lunndörren på vägen tillbaka. Vi får se hur barnens humör ser ut under resan). Vi kan därmed stanna 4-5 dagar i fjällen, om det är mycket soligt så kan det till och med bli 6.

Känner mig som ett barn på julafton. Det blir ju första riktiga fjällvandringen med barnen, dvs då man också övernattar ute. Hoppas bara att de gillar det lika mycket som i fjol, då blir det årets höjdpunkt. Och hoppas att barnen blir lika mycket smittade av fjällfebern som dina barn, Fosse. Det låter som en dröm att få dela så underbara upplevelser med sina barn <3
 
Tycker inte ni ska gå från Tossåsen genom Lunndörren mot lunndörrstugan med barn för tillfället. Där är ett vad som kan vara svårt. Var i lunndörrstugan för 2 dagar sedan och då var det väldigt mycket vatten i den ån enligt stugvärdarna. Det är ganska höga flöden just nu då snösmältningen pågår på högre höjd dessutom har det regnat rejält i Jämtland sista dagarna. Annars är det så gott som snöfritt i den här delen av fjällen nu.
 
Lägesrapport 12-15 juli

Hej allihopa,
har just kommit hem från vår spontan vandring till Lundörrstugorna. Vi gick från Vålådalen i söndags och stannade 3 nätter uppe i stugan, därifrån vi gjorde dagsturer till pyramiderna och mot Lunndörren. Sedan gick vi hem via Vallbo i går. Det var något blött vissa ställen på vägen upp och ner, men inga särskilda problem med vanliga vandringskängor. Jag skulle kunnat klarat mig med löparskor också om jag hade velat det. Det gick oftast att hoppa på stenar eller gå omkring pölarna då de fanns. Men det var som sagt inte så ofta. Myggor och knott fanns det också, men inte så att man inte kunde stå ut med dem - förutom vid Grönvallen... där var det inte roligt, inte ens när man gick i raskt tempo kunde man få bort dem, trots myggmedel. Men det rörde sig endast om ett område om ca 1km med fokus runt Grönvallen. Snö fanns det endast vid några få ställen kvar, men ingenting som egentligen märktes. Jag var dock i alla fall glad över att vi bestämde oss för en stugtur i sista sekunden, då jag inte såg någon bra plats för att ställa tältet de första 10 km upp till stugan. Där det fanns vatten var det antingen för mycket mygg eller blött som en svamp. Sedan fanns det gott om fina platser så snart som man hade kommit upp på kalfjället eller runt trädgränsen. Är det nåt mer någon undrar om, så får nu gärna fråga :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Lägesrapport från Sarek Fjällvandring 9
BIF Tjåmotis - Nammatj, lägesrapport Fjällvandring 7
Mickebrodd Spontantur Vålådalen. Fjällvandring 1
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
el_duderino Från Gåsen mot Vålådalen, olika alternativ Fjällvandring 2
HansViktor Erfarenhet av Härjångsfjällen Fjällvandring 5
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
Sebastianu Anarisfjällen Fjällvandring 4
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
handbagsatdawn Ramundberget - Vålådalen Fjällvandring 5
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
PZON_390 Vålådalen - läget just nu ?? Fjällvandring 14
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
Slitvargen Undersåker på morgonen vidare till Vålådalen Fjällvandring 12
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
erito Vålådalen Pyramiderna mygg? Fjällvandring 2
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
Krusan Vålådalen eller Abisko med barnen? Fjällvandring 3
Majsan76 Vålådalen Stensdalsstugan Fjällvandring 4
327Karlsson 3-dagars i Vålådalen Fjällvandring 4
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
mipen33 Östersund till Vålådalen 27/7 Fjällvandring 0
Grangfors Vålådalen nu? Fjällvandring 4
Henmar Vandring i Vålådalen Fjällvandring 11
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
PZON_390 Några höstfärger i Vålådalen än ? Fjällvandring 2
Norbergr Jämtlandstriangeln eller Vålådalen? Fjällvandring 7
lodsjoberg Tips på 2-3dagarstur Vålådalen? Fjällvandring 4
nilami Vattenläget runt Vålådalen? Fjällvandring 6
markus-l Vålådalen (via blanktjärnarna) Lunndörren Fjällvandring 16
Osmos Vandring i Vålådalen Fjällvandring 5
teronin Vålådalen Aug Fjällvandring 3
plp Basläger i Vålådalen Fjällvandring 6
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Lars G A Vålådalen-Lunndörren: alternativa stigen lämplig? Fjällvandring 1
piaea Vandra Edsåsdalen-Lill-Offsjön-Ottfjället-Vålådalen Fjällvandring 4
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
Julius Kramer Vålådalen-Lunndörren Fjällvandring 5
claesf Vålådalen-Lundörrsfjällen Fjällvandring 1
stinaL Vålådalen ledbeskrivning Fjällvandring 3
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
yhra Vålådalen Fjällvandring 6
skogsvakt Förbindelser undersåker-vålådalen Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...