Anarisfjällen

Hej,

Har några dagar ledigt nu i Juni och funderar på att gå från Vallbo - Anarisstugan - Hällådalen till Lunndörrsstugan och tillbaka till Vallbo genom Grönvallen. Brukar egentligen inte ge mig ut förrän i augusti. Har förstått att det ligger kvar en del snö i fjällterrängen under juni. Och vet sedan ett tidigare besök i Vålådalen att det kan vara mycket vatten ner mot Lunndörren samt vid Grönvallen.

Är det någon som har erfarenhet av denna sträcka under mitten av juni?

Seb
 
Hejsan,

Jag har vandrat i området under den tiden på året, men då startade vi från söder och gick från Tossåsen. Har även gott Vålådalen - Stensdalen samma tid. Nu skiljer det sig naturligtvis mycket från år till år, men efter de senaste veckorna värme vågar jag påstå att snösmältningen har kommit så långt att det inte borde vara några större problem att vandra den föreslagna turen. Visst kommer det bitvis vara blött och upp mot passet vid Hällådalen lär det ju bli en hel del knatande på snö.

Men kollar man på webbkamerorna i närområdet som Bydalen (http://www.webbkameror.se/skidkameror/bydalsfjallen/bydalsfjallen_2.php) ser det lugnt ut.

/ Stefan
 
Hej

Sprang upp förbi Grönvallen från Valbo i söndags. Just vid Grönvallen är det som översvämmat, det gick inte att ta sig torrskodd förbi. Jag sprang bara igenom och det var ca 20-30 cm djupt.

Den mesta snön har smält bort på fjället och lär inte ställa till några problem för vandring.
 
Hej! Jag knatade en sväng i dessa trakter precis efter midsommar 2017 och överlag var det inga problem alls då. Dock låg det ett snöfällt tvärs över leden i västra änden av Hällådalen som såg brant och läskigt ut på håll. Jag hade då klivit av leden och såg alltså bara snöfältet på håll men jag var glad att jag ändå inte hade någon plan på att ta mig ner där. Nu visade sig mitt vägval från passet på leden över till den namnlösa dalen i söder bjuda på väldigt mycket sten så detta är egentligen inte något rekommenderat vägval heller...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.