Lägerskor som funkar även vid vadning och simning

Jag har hittat nu skor från Salomon som har en skön fotbädd och hälkappan viks enkelt ner vid behov som lägersko. De väger 320 g totalt. Normalt sett kan jag inte ha skor från Salomom men de är lite breddare i fotboxen. Fick de nyligen hem och är ej testat vid vadning.

Hur funkade skorna?
 
Jag var ute en natt med de och funkade bra som lägersko. Har inte behövt vada. Men tror de funkar alldeles utmärkt. Jag har emellanåt hittat en ännu lättare skor, Crocs sandal med ett elastiskt band som väger 260 g (för bägge). De är mer öppna, sitter stadigt när man behöver vada och vid lägret viks bakre bandet ner, möjligtvis inte lika enkelt att bara glida in som på Salomon skorna men 60 g lättare.
 

Bilagor

  • 21-03-18, Crocs sandal.jpg
    21-03-18, Crocs sandal.jpg
    1.5 MB · Visningar: 155
Sköna, slittåliga, sitter bra på foten, vada (inkl tåskydd) och vandra i - check på alla dessa men tyvärr lite tunga (~400g) : Keen-sandaler.
Bonus för mig är att de är kompatibla med mina fotknölar/anklar.
Efter att ha slagit i tårna i tevor flera gånger är nu Keen mina favorter sommartid - inte många dagar på sommaren jag inte har de på fötterna. Dessa är mina favoriter:

För vinterbad (2 min anmarsch på stig hemifrån, men skulel inte gå längre i dessa) har jag annars badskor i stil med dessa:
https://www.simbutiken.se/utrustning/badskor/badskor-vuxen-svarta-aquasocks-soak/

/Patrik
 
Sköna, slittåliga, sitter bra på foten, vada (inkl tåskydd) och vandra i - check på alla dessa men tyvärr lite tunga (~400g) : Keen-sandaler.
Bonus för mig är att de är kompatibla med mina fotknölar/anklar.
Efter att ha slagit i tårna i tevor flera gånger är nu Keen mina favorter sommartid - inte många dagar på sommaren jag inte har de på fötterna. Dessa är mina favoriter:

För vinterbad (2 min anmarsch på stig hemifrån, men skulel inte gå längre i dessa) har jag annars badskor i stil med dessa:
https://www.simbutiken.se/utrustning/badskor/badskor-vuxen-svarta-aquasocks-soak/

/Patrik

Hur upplever du att torktiden är beaktat att de sen ska bäras vid lägret?
 
Jag var ute en natt med de och funkade bra som lägersko. Har inte behövt vada. Men tror de funkar alldeles utmärkt. Jag har emellanåt hittat en ännu lättare skor, Crocs sandal med ett elastiskt band som väger 260 g (för bägge). De är mer öppna, sitter stadigt när man behöver vada och vid lägret viks bakre bandet ner, möjligtvis inte lika enkelt att bara glida in som på Salomon skorna men 60 g lättare.

Ser ju smutt ut!
 
Hur upplever du att torktiden är beaktat att de sen ska bäras vid lägret?

Medium, inte torra på direkten men inte heller blöta väldigt länge. Det är ju inte så mycket matrial i remmarna som kan suga åt sig vatten och tåhättan är i något gummilikt. Har haft dem vid paddling, båtliv, bada vid tranden hemmavid på sommaren och lider inte av att de är lite fuktiga en stund då det är varmt ute men förstår att man i fjällen inte är lika sugen på att ha kylande fukt runt fötterna men man kan ju även ha strumpor i dem om man anpassar storlek efter det. Har svårt att ange någon torktid men jag har i Belkingsk sommarmiljö inte upplevt några problem med att det känns blött och kallt.

/Patrik
 
Jag var ute en natt med de och funkade bra som lägersko. Har inte behövt vada. Men tror de funkar alldeles utmärkt. Jag har emellanåt hittat en ännu lättare skor, Crocs sandal med ett elastiskt band som väger 260 g (för bägge). De är mer öppna, sitter stadigt när man behöver vada och vid lägret viks bakre bandet ner, möjligtvis inte lika enkelt att bara glida in som på Salomon skorna men 60 g lättare.

Klickade hem dessa Crocs mesh deck. Jag har ingen koll på vikten men de såg lätta ut.
 

Bilagor

  • crocs.jpg
    crocs.jpg
    47.1 KB · Visningar: 134
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.