Lädersmörjning och skovårdsprodukter

Vad behövs för utrustning för att hålla ett par kängor rena och fräscha?
Hur ofta smörjar och behandlar man?
Vad ska man tänka på när man köper lädersmörjning till kängorna?
Smörjar eller behandlar man skorna första gången man har köpt dem och ska börja använda de?
Ska man ha med sig utrustning till kängorna för en vecka vandring i fjällen?

Om det påverkar valet av smörjningmedel och rengörningmedel så har jag ett par Hanwag Tatra Wide GTX i färgen brun.

När jag t.ex. går in på den här länken så kommer det upp förslag på skovårdsprodukter till kängorna. Vilka av de behöver jag egentligen?
http://www.outnorth.se/hanwag/tatra-wide-gtx#Erdebrown

Alla tips och trix för att hålla kängorna rena och fräscha uppskattas!
 
Efter en vandring eller vid behov när jag fettar in dom så tar jag alltid bort skosnörerna och smörjer in fettet/vaxet med fingrarna. På så sätt så får du värmen från huden som hjälper till att finfördela fettet i alla små skrymslen och vrår på kängan :)!
 
Jag tycker att denna artikel av Staffan Sandberg ger bra information och råd.
Mycket förenklat: Vax ger ytskydd medan fett kan ge avsevärt mjukare skinn (vilket kanske inte är så bra för t.ex. telemarks- eller skridskopjäxor).
 
Tack för alla tips och länkar. Har läst på en del om detta nu.
Jag ska nog försöka följa de som bra som möjligt. Man vill gärna att kängorna ska hålla i flera år så det gäller att sköta de rätt.
 
Man pratar om fett (grease) och om vax. Det är två skiljda saker. Det är viktigt att veta, att du som har Goretexkängor ska endast använda vax.

Fett kan skada goretexkonstruktionen så att kängan börjar läcka in vatten. Goretexmembranet, som i din känga sitter innanför lädret, är sömtätat "tejpat" i skarvarna och tejpens lim luckras upp av fett. Det är samma princip som att man ska tvätta skaljackor regelbundet, då fett från nacken och håret kan luckra upp tejpningen i jackans nacke och orsaka läckage som är vanligt i sömmen vid oket/nacke.

Däremot lundhagskängor, kängor utan goretex eller gamla läderkängor med stelt och torrt läder mår bra av fett då fettet återfuktar bäst och håller liv i lädret. Lundhags har både lädersmorning (fett) och lädervax.
 
Sno-seal är min favorit. Ett vax som man gärna applicerar efter att försiktigt värmt upp kängorna till 50 grader i ugnen.

Finns både på tub och (lite större) burk. Finns lite varstans bl a jaktbutiker.

Jag har använt i minst 20 år på kängor och skor med och utan membran.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.