Läckande nya Lundhags

Jag köpte nyss ett par Professional, och är mycket nöjd med hur de passar och stödjer.

När jag går i vatten läcker det in ganska mycket. Jag har ännu inte smörjt in dem, vilket jag ska göra. Frågan är om det är ett tecken på att det kommer framtida problem med läckage. Borde det finnas något grundskydd och en konstruktion som håller dem täta utöver vax.

mekstr; sa:
Jag köpte nyss ett par Professional, och är mycket nöjd med hur de passar och stödjer.

När jag går i vatten läcker det in ganska mycket. Jag har ännu inte smörjt in dem, vilket jag ska göra. Frågan är om det är ett tecken på att det kommer framtida problem med läckage. Borde det finnas något grundskydd och en konstruktion som håller dem täta utöver vax.

Kängorna behöver smörjas med vax i sömmarna innan de blir täta, det är normalt.

//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Ett par Lundhag läcker aldrig. Om de skulle göra det är de ett par förklädda Meindl.

Och är de ett par förklädda Meindl skall sömmarna behandlas så kommer de att bli ett par Lundhags.

Mina läckte också lite i sömmarna första vandringen då jag inte hade haft tid att smörja/vaxa sömmarna mer än en gång.

Jag har ett par Lundhags Fjell och efter ett par omgångar med Nikwax så har mina sett till att jag fått gå med torra fötter. Så det är bara att smörja och klafsa på i vattnet.

Inte alltid bara att smörja Lundhags...

Mina Lundhags Scandinavian Hiking (dyra som skrutt) satt också väldigt bra, jag var helnöjd. Vattenläckaget tog jag lätt på, tänkte att det skulle kunna stävjas mha lundhags egen smorning, som de sa på affären. Efter en halv burk smorning läckte de fortfarande som såll i sömmarna. Så, jag körde Nikwax i sömmarna för att täta dem. Inget resultat. Hörde av mig till affären där jag köpt dem, tänkte reklamera, men de sa åt mig att jag smort dem för lite. Lundhagsburken tog slut (andra säsongen med kängorna). Ledsnade på Nikwaxet, eftersom det ändå sköljdes/skrapades bort på några dagar (fånigt att ha med sig en burk vax och smörja varenda kväll). Ledsnade till slut helt på sattyget, och tätade sömmarna med Liquisole, som fick dem nästan helt täta, men vansinnigt fula.

När jag idag ser på kängorna så är de dessutom grymt snedgångna, efter fem säsonger (väger 70 kg).

Så, trots att jag trodde och tror på opolstrade kängor utan membran, så bet jag i det sura äpplet och köpte ett par Meindl.

Summan av kardemumman är att det kan vara väldigt enkelt att avfärda måndagsexemplar av skor med att "du måste smörja mer", istället för att reklamera.

Jag har samma frågeställning då jag precis köpt ett par Professional.

Har tätat dem två gånger med nikvax med det sipprar fortfarande in vatten om jag står i djupt vatten. Brukat ni få dem helt vattentäta? Det är ju svårt att täta där snörfästningarna är.

Annars verkar skorna kanon.

Mina var precis som era rätt sâ otäta i början.
Efter kontakt med Lundhags sâ gav jag mig pâ dom med flytande Nikvax.
Rekommendationen var att tvätta kängorna i ljummet vatten och sedan dutta pâ vaxet medan dom fortfarande var lite fuktiga.
Och sâ torka bort överflödigt vax efter nâgra minuter.
Jag gjorde sâ och dom läckte fortfarande efter tvâ försök, tredje gângen la jag pâ rätt rejält med det flytande vaxet och lät det torka över natten, det lilla som missfärgade gummit gick bort första vandringen.
Nu är dom helt täta och jättesköna.
Men jag var mäkta irriterad över läckaget i början o tycker fortfarande att denna behandlingen skall vara gjord när man köper sâ dyra kängor.

Trådlyft :)

Jag fick gå med blöta fötter på ripjakten som gick i myrmark över 6 dagar. Mina Synchro hade jag bara behandlat med Nikwax vax på tub. Jag behandlade dels en gång innan jag gick i Sarek och sedan 1 månad senare innan ripjakt. Lädret var helt mättat med vatten och jag blev rejält blöt...

Jag har kontaktat Lundhags och de sa att lädersmorning ska man bara köra ca 1 ggr per år för att få dem mjuka och smidiga. Sedan hårdvax på burk när man är hemma och har helt torra kängor. Ute i busken får man bättra på med vax på tub vid behov = varje kväll på den jaktresa jag var på sist.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips