Läckande gaskartusch - någon?

Med största sannolikhet krutladdningar

krut detonerar inte men brinner väldigt fort eftersom syret redan är 'bipackad' bränslet.

Man kan inte göra något liknande med campingasolflaskor hur mycket man än försöker, och ett av orsakerna är för att kunna brinna så måste gasolen först blandas ut med luft i rätt proportion (ca 7% i luft om det skall brinna så snabb som möjligt med en flamfronthastighet av 0.39 - 0.41 m/s) och är det under 2% och över 12% i luft så brinner det inte alls hur mycket man än försöker tända.

Det brinner så långsamt att det inte skulle duga för motorer ens (samma problem med bensin som brinner ännu lite långsammare, typ 37 cm/s) - därför så i en bensinmotor ser man till att få till en turbulens i samband med kompression och det är i princip full storm rund tändstiften när det tänds och tubulensen sprider ut och sliter sönder flamfronten så att den får fort stor yta och den vägen bränner igenom volymen bränslegas mycket fortare (typ 100-falt fortare) än om gasen hade varit helt stillastående i cylindern vid tändning - därav att utformningen av förbränningsrummet är så otroligt viktigt i moderna motorer
 
Senast ändrad:
Nu har jag varit ute och kikat på gasburken.
Vägde den först, 330 gram så den är full med bränsle.
Testade att sätta på skyddslocket igen, för att se om den skulle börja läcka om jag tryckte på den. Men inget hände.
Sedan skruvade jag på köket, och tog av det igen. Då läckte det ut lite gas, fast bara lite (tyckte jag) inte så att det pös eller lät något. Med jag tyckte att det luktade väldigt illa, värre än vanligt.
Vägde igen, nu var det bara 326 gram.
Ok så då var det bara en tillfällig läcka? På något sätt måste jag ha råkat trycka ner ventilen med tummen när jag satte på skyddslocket. Antar jag.
 
Nu har jag varit ute och kikat på gasburken.
Vägde den först, 330 gram så den är full med bränsle.
Testade att sätta på skyddslocket igen, för att se om den skulle börja läcka om jag tryckte på den. Men inget hände.
Sedan skruvade jag på köket, och tog av det igen. Då läckte det ut lite gas, fast bara lite (tyckte jag) inte så att det pös eller lät något. Med jag tyckte att det luktade väldigt illa, värre än vanligt.
Vägde igen, nu var det bara 326 gram.
Ok så då var det bara en tillfällig läcka? På något sätt måste jag ha råkat trycka ner ventilen med tummen när jag satte på skyddslocket. Antar jag.

Beroende på hur långt "stiftet" o ventilen är, samt hur långt det tryckande stiftet i brännaren är, kommer det alltid en puff vid av- och på-montering.

Håll hela ekipaget lodrätt så minskar du detta fenomen.

Luktmedlet i gasol är potent, milt uttryckt, och det är ju bra =)
 
Jag har hitills aldrig råkat ut för läckande gasbehållare, eller felaktiga ventiler. Däremot stötte jag på en vandrare i centrala Sarek som just råkat ut för att ventilen på hans 450g flaska inte stängde korrekt, så han tvingades ha brännaren monterad enda tills tuben var tom (inte lätt att ersätta en felaktig tub under dessa förutsättningar:(), så sannorlikheten för felaktiga tuber behöver tas med i planeringen.
Själv brukar jag alltid testa varje ny tub hemma med den brännare jag planerar att ta med mig på turen, både att de släpper gas korrekt men även att de stänger när man tar bort brännaren. En ny tub kostar ju bara några 10-or och är lätt att ersätta hemma, men desto svårare mitt ute i fjällvärlden. Jag brukar även alltid sätta tillbaka plastlocket på tuberna även under turen för att förhindra att jag kan få in något skräp i ventilen som kan påverka funktionen.

Är du osäker på om din tub läcker något, kan du sätta på plastlocket på ventilen och spraya lite såpvatten i skarven mellan plastlocket och tubens överkant, dvs på samma sätt som man letar efter en pyspunka.
 
Och bensin ger ännu lite tyngre och framförallt mer svårrörliga gaser - dvs. ligger kvar längre i fördjupningar innan det blandas ut med luft till ofarlig nivå

Diffussionshastigheten på butan/propan är ungefär dubbelt så snabb som bensinångor i avseende utspädning mot luft. Till detta att bensinspill ligger kvar längre uppsugen i underlaget och avger gaser under längre tid och med olika fraktioner, än utsläpp av motsvarande mängd flytande campingasol, som kokar upp snabbt.
 
Kom just ihåg att jag haft den läckande gasburken stående utomhus bakom garaget hela vintern. Var ute nyss och kollade på den. Det skvalpar när man skakar på den så den tycks inte läcka något längre. (Men den är rostig upptill så den går nog inte att använda)
Jo, som jag berättade så läckte det ut gas när jag tog ner den från hyllan i skafferiet. Jag tog av vindskyddet (Primus, hårt som sjutton, måste vara mycket starkare än plåten i gasburken: http://www.primus.se/windscreen ) som satt på burken, uppochner som jag brukade ha det under transport, och sedan började det pysa.
Teorin här hemma är att jag tagit av vindskyddet för hårdhänt (gjorde det helt automatiskt) så att metallen på burken upptill intill skarven blivit lite deformerad, sen började det läcka ut lite gas på grund av det, och sedan har det liksom självtätat, och slutat läcka. Kan det stämma?
 
Mycket av 'rädslan' som många känner bygger på att man inte vet hur det ser ut inuti i en sådan ventil.

tittar man på http://www.lindalgroup.com/uploads/media/Prodbl_Internet_B188_13-06-06_EN_01.pdf

och en bit ned på
http://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#Properties

Så visar dessa bilder på hur en typisk campingasolventil ser ut i konstruktionen

Med detta inser man att plastproppen som pinnen trycker ned lite när köket är monterat, tätar med sina kanter mot en ganska tjock gummibricka med dels fjädertryck men också innehållets tryck som gör att den tätar hårt mot gummibrickan (hårdare ju högre tryck).

Men precis som alla ventiler så är det svårt att få helt tätt om det kommer skräp i tätytan, missandel (tex. efter skräp som klämts fast) som skadat plastproppens egg i kanten runt om eller ger skada i själva gummit så kan man få en liten läcka som är svår att stoppa helt.

Man skall komma ihåg att detta är en massproducerad detalj som inte får kosta något helst, och det kan hända då och då exemplar som inte är 100% går ut från fabrik..

Dock skall sägas att det är väldigt sällsynt med exemplar som är dåliga redan från början, många av dessa sållas redan ut ut av 'slutprovet' som alla sprejflaskor och behållare av den här typen genomgår genom att värmas till 55 grader C innan de går vidare till packning och mot kund.

---

Råkar man på en sådan tub som inte tätar sig helt inom rimlig tid, så är förslaget att låta anslutningen sitta kvar tills innehållet är förbrukat eller om det inte går av praktiska skäl, sätta en liten billig toppmonterad kök eller liknande som 'tättropp' i transporterna. - det är inte mycket mer man kan göra om det kommit skräp i ventilen och/eller blivit skadat.
 
Mycket av 'rädslan' som många känner bygger på att man inte vet hur det ser ut inuti i en sådan ventil.

tittar man på http://www.lindalgroup.com/uploads/media/Prodbl_Internet_B188_13-06-06_EN_01.pdf

och en bit ned på
http://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#Properties

Så visar dessa bilder på hur en typisk campingasolventil ser ut i konstruktionen

Med detta inser man att plastproppen som pinnen trycker ned lite när köket är monterat, tätar med sina kanter mot en ganska tjock gummibricka med dels fjädertryck men också innehållets tryck som gör att den tätar hårt mot gummibrickan (hårdare ju högre tryck).

Men precis som alla ventiler så är det svårt att få helt tätt om det kommer skräp i tätytan, missandel (tex. efter skräp som klämts fast) som skadat plastproppens egg i kanten runt om eller ger skada i själva gummit så kan man få en liten läcka som är svår att stoppa helt.

Man skall komma ihåg att detta är en massproducerad detalj som inte får kosta något helst, och det kan hända då och då exemplar som inte är 100% går ut från fabrik..

Dock skall sägas att det är väldigt sällsynt med exemplar som är dåliga redan från början, många av dessa sållas redan ut ut av 'slutprovet' som alla sprejflaskor och behållare av den här typen genomgår genom att värmas till 55 grader C innan de går vidare till packning och mot kund.

---

Råkar man på en sådan tub som inte tätar sig helt inom rimlig tid, så är förslaget att låta anslutningen sitta kvar tills innehållet är förbrukat eller om det inte går av praktiska skäl, sätta en liten billig toppmonterad kök eller liknande som 'tättropp' i transporterna. - det är inte mycket mer man kan göra om det kommit skräp i ventilen och/eller blivit skadat.

Tack, det var jättebra länkar! :)
Jag tror att min gasburk har läckt mellan packning b och aluminiumburken.
 
Det är i så fall ett _mycket_ ovanligt fel om det läcker efter sargen/kanten på 'A', där brukar det vara ordentligt pressat och tätt.

Är det läcka där så är det inte mycket man kan göra mer än bara och låta behållaren förbli utomhus och långt ifrån alla öppna lågor tills den är helt tom. eller med vilje skruva på en toppmonterad kök (utan tändare påmonterad) , öppna kran men _ej_ tända köket, utan låt gasen bara pysa, bara för att tuben skall tappas ur och bli tom snabbare, detta förstås utomhus och helst med lite vind samtidigt.

(genom att använda köket som utblandare med luft och sedan blandas ut med mer luft i toppen av brännaren helt naturligt av vinddraget så blir det inga stråk eller öar med brännbar gas en bit ifrån köket då gasen redan innan är utspädd med för mycket luft för att kunna brinna)

Man skall heller inte (försöka) använda tuben till köket genom att elda med köket om den läcker där efter sargen då man kan få låga att flamma upp runt tuben som inte går att stänga av och det blir snabbt farlig situation


I flest fall när folk klagar på läckage så är det mellan 'D' och 'C' i tidigare refererade Lindes produktblad och det bildas bubblor i hålet på 'A' om man kladdar för lite såpvatten/saliv
 
Senast ändrad:
Och tämligen nördig artikel om man ens funderar på att elda med kök inne i tält, eller vid högre höjd (typ från 3000 meter och uppåt), att få på sig vindrag av köksavgaser och matos från egna eller andras kök i närheten kan vara fatalt för den vidare klättringen uppåt...

http://zenstoves.net/COHazard.htm

Det handlar alltså om kolmonoxid-förgiftning och skall man följa alla länkar denna i sin tur hänvisar till så har man läsning för en bra tid framöver...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
traser Läckande gasbehållare? Kök och brännare 4
flying_c Läckande stormlykta Clas Ohlson Kök och brännare 7
oskarfk Läckande bränsleslang kap Kök och brännare 1
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister Gaskartusch, gastub, campinggas; när kom campinggas som vi känner den med 7/16-anslut Kök och brännare 8
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
jffoto Någon som provat 360° Degrees Furno Brenner? Kök och brännare 13
Johan.H Någon fara att använda pumpen? Kök och brännare 8
petmeu BioLite - någon som testat? Kök och brännare 7
Dr Who Pinguin Pyro multikök. Någon som testat? Kök och brännare 3
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
niklaz Någon som testat Primus Vidar? Kök och brännare 2
Polar300 Någon med erfarenhet av Titanspork? Kök och brännare 12
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
peter1959 Någon som känner igen detta kök??? Kök och brännare 5
hvk Optimus Stella - någon som testat? Kök och brännare 1
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
fredl Någon som provat Nuwick kök? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.