Läckande gasbehållare?

För nån dag sen när jag skulle skruva på min Trangiabrännare på en vanlig primusbehållare så sprutade det ut vätska ,"gas",är det paj på behållarens säkerhetsventil då eller?!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Skruvade du på brännarkranen med tuben upprätt, lutande eller liggande? - ett kort moment så kan piggen i brännarkranen öppna ventilen i tuben lite innan O-ringen hunnit täta, hålls tuben upprätt så pyser det till lite av gas och hålls tuben snett eller liggande så kan det tränga fram flytande gasol som snabbt kokar och blir väldigt kall - ungefär som vätskan som kommer ur en fryssprayburk.

Man bör skruva på och förbi området där det pyser snabbt och bestämt tills det är tätt igen för att släppa ut så lite gas som möjligt - det pyser inte alla gånger då det beror på tillverkningsprecision på piggen i kran och ventilen i tuben och det kan variera gång till gång och mellan olika tuber.

Ja så var det nog. Om jag håller tuben upprätt o skruvar på brännaren snabbt så pyser det men det kommer inte ut någon gas.
Tack för svar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips