Laddning av Friluftskartan

b_100; sa:
Dessa uppdateringar ligger ju fortfarande på http://www.garmin.se

Uppdaterar Område 2 karta H24
» Filstorlek 1391,67 KB

Uppdaterar Område 4 och karta H24
» Filstorlek 1391,47 KB

Uppdaterar område 8 och T12
» Filstorlek 19,97 KB

Detta är ”nya” uppgraderingar. Dom flesta av dom ”gamla” uppgraderingarna var nog på 4-5 MB, någon var nog på 40 MB.

Per

Frågan om vad som händer om man editerat en kartfil kvarstår. Oftast innebär ju editering för svensk del att man tar bort tusentals labels med HUS, VATTENDRAG osv.

Hur påverkar förminskade kartfiler tdb filens acceptans?

Kan jag, utan att göra en ny tdb-fil, lägga till så mycket information i en kartfil som rensats på labels att jag kommer upp till ursprunglig storlek? Det kan t ex vara att lägg in extra höjdkurvor kring klippavsatser i fjällen.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
GISMO; sa:
jonasolof; sa:
Hur påverkar förminskade kartfiler tdb filens acceptans?
Ingen problem.
Kan jag, utan att göra en ny tdb-fil, lägga till så mycket information i en kartfil som rensats på labels att jag kommer upp till ursprunglig storlek?
Ja, men hvorfor gjøre det så vanskelig?
Det er like enkelt å lage en ny tdb som det er å legge til ekstra høydekurver.

Nu är det låsta topokartfiler ur den nyare kartserien (franska, svenska Pro) jag är intresserad av att redigera. Det kanske inte fungerar i mapsource om jag gör en egen tdb fil med cgpsmapper. Upplåsningsinfon måste ju finnas med och finns väl i tdbfilen i Mapsource. (Jag vill efterredigera kartor utan att påverka kopieringsskyddet).

Jag har redan konstaterat att jag kan redigera en låst kartfil med GPSmapedit och sedan rekompilera den med cgpsmapper (standard) Inga problem med Mapsource.

I och för sig är frågeställningen akademiskt. Med tanke på de många hundra labels i varje fil som kan elimineras finns gott om utrymme för någtra små tillägg om man så önskar, t ex för att lägga in raststugor med egen symbol.

jonasolof; sa:
Jag har redan konstaterat att jag kan redigera en låst kartfil med GPSmapedit och sedan rekompilera den med cgpsmapper (standard) Inga problem med Mapsource.
Jeg har ikke hatt anledning til å studere pro-serien, men dersom du kan åpne den med GPSmapedit, så er den ikke låst!

City Select är väl "locked". Ändå kan jag öppna img filerna med MapEdit ända ned till level 0. Tittade just på norska Moss.

Men Blue chart är mer "locked", dvs jag kan inte öppna det alls (fast jag ännu inte prövat med min nya cgpsmapper standard inkl. marine version, för jag vet inte vilket kommndo som ska användas i dosfönstret för att konvertera en img-fil till mp format.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips