Skapa djupkurvor på friluftskartan

Hej

Jag är helt ny på det här att jobba med kartor i datorn, och behöver därför lite hjälp.

Jag har installerat MapSource och friluftskartan på datorn. Jag ska framförallt använda den för att navigera på sjön Båven i Sörmland, och det finns inte något digitalt sjökort för den sjön.

Nu tänkte jag faktiskt ge mig på uppgiften att lägga in grund, djupkurvor och en del lodade djup från ett gammalt papperssjökort, på friluftskartan. Men ärligt talat har jag ganska diffusa begrepp om hur man gör.

Om jag fattat det rätt så kan man inte göra det direkt i MapSource. Stämmer det?
Vad behöver jag i så fall för program och var får jag tag i dem?
Och framförallt: Hur går man sedan tillväga, steg för steg?

Jag fattar att det är en ganska stor fråga, men jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh / Kaj Johansson

PS! Läs gärna om mitt lilla husbåts-projekt på min blogg.

Att modifiera kartor, t.ex. Friluftskartan Pro, är ett stort och tidskrävande jobb. En tråd som enligt rubriken handlar om Fastighetsgränser är: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47242
Den metodik, transparenta kartor, och de hjälpmedel som beskrivs där går i princip att använda även för djupkurvor.

Alternativt kan man, som du skriver, också modifiera delkartorna i Fripro med samma metodik, men detta kan kanske vara mer komplicerat, speciellt att hantera djupkurvorna i skarven mellan olika delkartor. Jag ser att Båven omfattar åtminstone två olika delkartor

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips