Laddning av Friluftskartan

Min 60 CS laddad med MapSource's del av Sverige på 54,5 MB.
Att ladda ur den och ladda in ny sektion är inga problem.

Däremot när del av Friluftskartan ska laddas in talar GPS'en om att det antal MB jag vill ha in + de 54,5 MB som finns överstiger minnets kapacitet.

Varför uppför sig inte Friluftskartan på samma sätt som MapSource?
 
Har du installerat enligt alla konstens regler?

Om så är fallet: har du editerat något i kartan och sedan sparat det?

I så fall kan de bero på det.

Återställ till originalformat så bör det fungera.

Bertil
 
3313; sa:
Min 60 CS laddad med MapSource's del av Sverige på 54,5 MB.
Att ladda ur den och ladda in ny sektion är inga problem.

Däremot när del av Friluftskartan ska laddas in talar GPS'en om att det antal MB jag vill ha in + de 54,5 MB som finns överstiger minnets kapacitet.

Varför uppför sig inte Friluftskartan på samma sätt som MapSource?

Hej, jag har också problem med Friluftskartan. Jag har en GPSMAP 76C med 115 MB minne. Med vissa kartsegment från Friluftskartan så får jag ett felmeddelande av typen: "Du försöker ladda ner 1 MB men du har bara 115MB ledigt".

Jag har kommit fram till att detta är en bugg i Friluftskartan och inte i enheten eller i MapSource. Det har att göra med enstaka kartsegment i Friluftskartan. Tar jag bort dessa så funkar det igen. Jag försökte tex lägga in segmentet där Avesta ingår, och just det segmentet måste innehålla ngn bugg vilket gör segmentet oanvändbart. Jag har upptäckt segement i södra Sverige som också ställer till problem. Norra Sverige har jag inte prövat.

Supporten från Sportmanship är obefintlig. Några uppdateringar till Friluftskartan pga dessa buggar har jag inte hört talas om.

Mvh
Anders
 
bugg

Det stämmer, ett flertal segment på tex. område 8 har dessa fel. Utesluter man dessa så fungerar det. Det är dock ett tidsödande arbete när man inte vet vilka som är fel.
 
Jag tror det är första gången jag hör talas om en sådan bug och ändå har programmet varit ute i flera år.
När nu Friluftskartan Pro kommer inom någon månad, om Gud vill, vore det väldigt angeläget att sådana buggar påpekades snabbt. Jag har inte märkt något i område tio från Växjö österut.

Att påpeka en bugg för tillverkaren kräver inte kontakt med support. Man kan ringa företaget på det Göteborgsnummer som eniro.se uppger och be att få emailadressen till den ansvarige för produkten. 0200-numret på hemsidan kan man väl avstå från. Alternativt skicka dem ett vykort.

Ett bug- och bristanmälningsformulär avseende topokartan upplagt på webben vore en idé. Så kan man printa ut det och posta, alternativt mejla.

En reservation: Det är väl bra om bugrapporten avser en installation från en originalCD. Vidare är det möjligt att buggen endast yttrar sig om man laddar ned till minne i handhållen mottagare och inte till ett minneskort.
[Ändrat av jonasolof 2006-01-31 kl 11:34]
 
Re: bugg

ham; sa:
Det stämmer, ett flertal segment på tex. område 8 har dessa fel. Utesluter man dessa så fungerar det. Det är dock ett tidsödande arbete när man inte vet vilka som är fel.

Jag har område 8 och jag kan inte påstå att jag har hittat dessa brister där. jag har de flesta segmenten inladdade i min GPS om man bortser från västkusten.
dock har jag även haft den inladdad vid tidigare tillfällen.

vilka segment är det du har problem med ?

Jag vill minnas att det finns några få uppdateringar som man kunde skicka efter från sportmanship eller om man skickade in sin cd och fick en ny eller hur det gick till. Men det var bara typ 2-3 segment total över hela sverige om jag fattade det rätt.

vi får väl se hur det blir med den nya.

/Torbjörn
 
Såvitt jag har hört kan man få detta problem, dvs. att 10 MB är större än 115 MB, om man installerat de uppdateringar som faktiskt har kommit till gamla Friluftskartan.
Gick man då tillbaka till originalet så fungerade.

Med reservation för att detta är hörsägen. Själv tittade jag på kartan, men tyckte den var för dålig för att använda, så jag vet inte själv.

Citat från programmerare på Garmin, när jag visade skärmdump med problemet: "That would have been really funny, had it not been our unit..."

Anders
 
Ingen hörsägen

apersson850; sa:
Såvitt jag har hört kan man få detta problem, dvs. att 10 MB är större än 115 MB, om man installerat de uppdateringar som faktiskt har kommit till gamla Friluftskartan.
Gick man då tillbaka till originalet så fungerade.

Med reservation för att detta är hörsägen. Själv tittade jag på kartan, men tyckte den var för dålig för att använda, så jag vet inte själv.

Citat från programmerare på Garmin, när jag visade skärmdump med problemet: "That would have been really funny, had it not been our unit..."

Anders

Precis när jag skaffat min 60C och Friluftskartan så skulle vi åka skridskor på ett ställe där jag aldrig varit förut (Mellanfryken).

Jag satt uppe ”halva natten” med att försöka få in den kartan, som var uppdaterad från Sportmanships web-sida. Felmeddelandet var i stil med ”Du försöker stoppa in 0,7 MB men har bara 56 MB tillgängligt. Välj ett minde område”.

Tillslut så använde jag original kartorna och då gick det genast bra.
Det är nog ingen tillfällighet att man på Sportmanships web-sida sedan länge tagit dessa uppgraderingar.

Problemet med ”uppgraderade” Friluftskartan som inte funkat har även varit upp på den norska sidan http://www.gps.no/mbbs2/category-view.asp

Per Brune
 
Dessa uppdateringar ligger ju fortfarande på http://www.garmin.se


Uppdaterar Område 2 karta H24
» Filstorlek 1391,67 KB

Uppdaterar Område 4 och karta H24
» Filstorlek 1391,47 KB

Uppdaterar område 8 och T12
» Filstorlek 19,97 KB
 
Uppdaterar Område 2 karta H24
» Filstorlek 1391,67 KB

Her ligger nøkkelen til problemet.
product.tdb filen inneholder opplysninger om størrelsen på de forskjellige img filene.
Filstørrelsen som mapsource viser på "maps" er hentet fra tdb.
Den oppdaterte img fra Sportmanship er mye større enn den originale.
Dersom den virkelige summen av valgte kartblad blir større i kB enn summen av de samme i product.tdb, så vil ikke mapsource overføre kartene.
Øker man størrelsen på et kartblad, må man samtidig generere ny tdb. Dette er barnelærdom for alle som lager kart for mapsource.
At Sportmanship presterer å legge ut en oppdatering uten å legge med en ny product.tdb er meg fullstendig ubegripelig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lagerstrom USB-laddning av Nüvi 660 Navigering 0
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
MatteBE Friluftskartan täckning Kebnekaise Navigering 2
Finnwoodman Ändra färg på vägar i Friluftskartan Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...