Ladda ned karta från lantmäteriet?

Ska upp till kebnekaiseområdet och vandra om en dryg vecka och försöker lista ut vilken karta jag behöver. Så nu undrar jag; var går gränsen mellan BD6 och BD8? Och är det ett allternativ att ladda ned sin egen karta på https://kartutskrift.lantmateriet.se/? Är det samma karta som jag får om jag köper en färdig del av fjällkartan? Fördelen är ju att jag kan välja precis det områden jag behöver (och priset).
 
BD 6 går ner till Singi och BD 8 börjar liten norr om Sälka, det är drygt 15 km överlapp på karten.
Om du vill klara dig med en karta, skaffa Calazos "Kebnekaisefjällen" istället, den deckar drygt samma omradet som BD 6 och BD 8.
Den karta du kan skriva ut själv hos lantmäteriet har ett (in mina ögan) dåligt kartbild :(

Henning
 
Förstår inte...

Jag tycker utskriften från Lantmäteriet är helt ok. Dessutom kan du ju välja skala 1:10000 om du vill men då blir det många kartor. Använd en bra laserskrivare och skriv på polyester"papper" så behöver du inga plastfickor även om du tar med dig kartan in i duschen.
 
Vad är det som du anser dåligt med kartbilden? Kan dock bli lite pyssel med att få ihop utskrifterna till något användarvänligt...
 
Ja, visst var det skillnad! Tack för svaren och länken. Där kan jag ju exakt vilka område BD8 respektive BD6 täcker in också
 
Topografiska kartan

Bengts kartor baserar sig på dom gamla terrängkartorna och fjällkartan men dom nya kartorna baserar sig på den topografiska kartan. Terrängkartan och Fjällkartan har utgått ur Lantmäteriets gratistjänster till allmänheten och kommer troligen inte att underhållas i framtiden.
 
De har samma tryckbild men kannske har Calazos karta liten äldre information (Jag hittar ingen information när den blev sist uppdaterad, min karta är från 2015).
Själv älskar jag Lantmäteriets kartor bättre, Calazos karta verkar ljusare för mig.

Henning
 
De har samma tryckbild men kannske har Calazos karta liten äldre information (Jag hittar ingen information när den blev sist uppdaterad, min karta är från 2015).

Calazo själva säger att de trycker små upplagor av sina fjällkartor just för att kunna uppdatera dem ofta. Beställer man direkt från Calazo bör man få senaste tryckningen. Calazo får också information från fjällvandrare, lokalbefolkning m fl om vad som bör korrigeras/uppdateras, vilket knappast gäller Lantmäteriets kartor. Det vore intressant att veta hur väl detta slagit ut när det gäller förbättringen av kartinformationen.

/Hans
 
Beroende på var och hur du ska vandra kan det vara värt att kolla på Kebnekaise högfjällskarta. Den har skala 1:20 000 och därmed mer detaljerad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Pwe Ladda... Fjällvandring 10
tomhylsan Ladda kameran i fjällen Fjällvandring 21
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
Robert lien Høyt opp og langt ned. Tørjebuvatn, Telemark 750 m.o.h Fjällvandring 4
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
Hiza Fjällvandrare ramlade ned i glaciärspricka Fjällvandring 0
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Melvham Trparksmötet - karta Fjällvandring 4
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Utetant Karta Gautelis? Fjällvandring 3
mkadventure Funäsfjällen karta Fjällvandring 4
Felle96 karta Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Nervös Karta Grövelsjön Fjällvandring 6
Rapps Vadvetjåkka Karta Fjällvandring 1
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
rottemark Bästa karta Abisko Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
mick102 Karta Kungsleden Fjällvandring 11
bfia73 karta på nätet Fjällvandring 1
Hemskis Online Karta med Sareks gräns? Fjällvandring 1
DanielK Var köpa karta BD10? Fjällvandring 10
P.D Pertex i på karta. Fjällvandring 3
flea Karta Helags+sylarna Fjällvandring 2
granbom Vad är detta för karta? Fjällvandring 2
Igelkotte Karta över Kebnekaiseområdet Fjällvandring 27
linda_a Karta över Norska fjällen? Fjällvandring 9
dennis_h Karta Jotunheimen Fjällvandring 6
perniklasjoh Karta över skåneleden ? Fjällvandring 2
...Uffe... Inplastad karta eller ej ?? Fjällvandring 44
Pé Bok/karta Kungsleden Fjällvandring 4
lusth Karta Keb? Fjällvandring 0
sursta Karta över Jotunheimen Fjällvandring 3
Pigge2 Norsk karta? Fjällvandring 2
fjelltur Karta över Lofoten Fjällvandring 17
Filip J Jotunheimen/karta Fjällvandring 3
Nyman Gammal karta på hela bruksleden sökes! Fjällvandring 1
Karta & Kompass Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...