Ladda ned karta från lantmäteriet?

Ska upp till kebnekaiseområdet och vandra om en dryg vecka och försöker lista ut vilken karta jag behöver. Så nu undrar jag; var går gränsen mellan BD6 och BD8? Och är det ett allternativ att ladda ned sin egen karta på https://kartutskrift.lantmateriet.se/? Är det samma karta som jag får om jag köper en färdig del av fjällkartan? Fördelen är ju att jag kan välja precis det områden jag behöver (och priset).

BD 6 går ner till Singi och BD 8 börjar liten norr om Sälka, det är drygt 15 km överlapp på karten.
Om du vill klara dig med en karta, skaffa Calazos "Kebnekaisefjällen" istället, den deckar drygt samma omradet som BD 6 och BD 8.
Den karta du kan skriva ut själv hos lantmäteriet har ett (in mina ögan) dåligt kartbild :(

Henning

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Förstår inte...

Jag tycker utskriften från Lantmäteriet är helt ok. Dessutom kan du ju välja skala 1:10000 om du vill men då blir det många kartor. Använd en bra laserskrivare och skriv på polyester"papper" så behöver du inga plastfickor även om du tar med dig kartan in i duschen.

Vad är det som du anser dåligt med kartbilden? Kan dock bli lite pyssel med att få ihop utskrifterna till något användarvänligt...

Ja, visst var det skillnad! Tack för svaren och länken. Där kan jag ju exakt vilka område BD8 respektive BD6 täcker in också

Topografiska kartan

Bengts kartor baserar sig på dom gamla terrängkartorna och fjällkartan men dom nya kartorna baserar sig på den topografiska kartan. Terrängkartan och Fjällkartan har utgått ur Lantmäteriets gratistjänster till allmänheten och kommer troligen inte att underhållas i framtiden.

De har samma tryckbild men kannske har Calazos karta liten äldre information (Jag hittar ingen information när den blev sist uppdaterad, min karta är från 2015).
Själv älskar jag Lantmäteriets kartor bättre, Calazos karta verkar ljusare för mig.

Henning

De har samma tryckbild men kannske har Calazos karta liten äldre information (Jag hittar ingen information när den blev sist uppdaterad, min karta är från 2015).

Calazo själva säger att de trycker små upplagor av sina fjällkartor just för att kunna uppdatera dem ofta. Beställer man direkt från Calazo bör man få senaste tryckningen. Calazo får också information från fjällvandrare, lokalbefolkning m fl om vad som bör korrigeras/uppdateras, vilket knappast gäller Lantmäteriets kartor. Det vore intressant att veta hur väl detta slagit ut när det gäller förbättringen av kartinformationen.

/Hans

Beroende på var och hur du ska vandra kan det vara värt att kolla på Kebnekaise högfjällskarta. Den har skala 1:20 000 och därmed mer detaljerad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips