Kvikkjokk- Tjuoldavagge- Njoatsovagge-Sarek

Jag funderar på att gå från Kvikkjokk stigen rakt norr och tälta vid Ruovddevarre. Gå via Tjuoldavagge till sjön Buojdes för att sedan fortsätta till Låptåvakkjavvre och in i Njoattsovagge. Proviantera i Tuottarstugorna och sedan gå in i Sarek via Alggavagge.

Någon som kan ge lite tips om terräng och vad. Det blir väl av i slutet av juli då jag avskyr snö och is på sjöarna. Kanske ändra rutten?

Någon som fiskat i området?
 
Tjuoltavagge

Tjuoltavagge är ökänd för sin svårframkomliga terräng, har nosat på dalen norra delar och kan iaf här instämma i svårframkomligheten, vide, block och snärje.
Vore väldigt intressant och höra om någon har gått hela dalen och kan ta bort dalens dåliga rykte. För från ovan ser dalen riktigt lockande och fin ut.
 
Jag gick Tjuoltavagge 1979 och har inte gjort om det sen dess. Tolka det som du vill :)

Jag föreslår att gå via Prinskullen och Vallevagge i stället. En riktig trevlig väg.

Per
 
Älskad och hatad

Jag har flygit flera gånger i helikopter över/längs med Tjuoltavagge.

Underbar utsikt, vacker dal, härlig sträckning, MYCKET lockande...

Har dessutom begått dödssynden/misstaget att vandra denna sträcka, har gjort det två gånger, vet inte varför, borde aldrig ha gjort det.

Gigantiskt mycket sten i alla storlekar och formationer, för mig var det inte så trevligt.

Förstår faktiskt inte varför jag gjorde det två gånger?!

Men jag kommer då inte göra det tre gånger i alla fall.
hehehe

Däremot så har du två av mina absolta favoriter i närheten, Njåtjosvagge och Alkavagge, dessa två dalar kan jag inte vandra i för många gånger om du förstår vad jag menar.

God tur och lycka till.
 
Olika vägar

crazy; sa:
Någon som gått Njoatsovagge från söder då från Ruovdeevarre?

Eller är det bara stigen via Pårek som gäller?

Har gått in/ut genom Njåtjsvagge från norr/söder/öster/väster.

Enklast är definitivt in och/eller ut från norr och/eller söder.

Möjlighetern äro många för den intresserade.
 
På min första fjällvandring 1979 fick vi skjuts med båt uppför Kamajokk. Vi gick sedan förbi Ruotesvare, Tjårokjaure, Vallatj, Tjuoltas östra sluttning, Mankitjårro, Kåbrekjauratj och ner i Njåtsosvagge. Vi fortsatte sedan Jeknavagge. Övre Njåtsosvagge har jag gått senare och det är ju väldigt vacekrt.

Det säger sig själv att jag kanske inte riktigt kommer ihåg allt. Jag minns att det var ganska snårigt i början men sen blev det bättre. Att vi med vår begränsade erfarenhet kom fram visar att det är ju inte omöjligt. Vi vadade t.ex. Tjuoltajåkkå.

Per
 
pery; sa:
Det säger sig själv att jag kanske inte riktigt kommer ihåg allt. Jag minns att det var ganska snårigt i början men sen blev det bättre. Att vi med vår begränsade erfarenhet kom fram visar att det är ju inte omöjligt. Vi vadade t.ex. Tjuoltajåkkå.

Per

Menar du att det är ett svårt vad? Är det djupare än en halvmeter?
 
De gamla uvarna Svante Lundgren och Tore Abrahamsson har gärna framhållit nedre Njåtjosvagge och Tjuoltavagge i hela sin längd som ett helvete på jorden vad gäller framkomlighet och beskaffenhet. Men allt kan ju kullkastas av färder från andra orädda personer som dristat de lärdes utsagor.

Det känns som om vi behöver fler som färdats här.
 
crazy; sa:
Menar du att det är ett svårt vad? Är det djupare än en halvmeter?

Nej, jag menar att tre gröngölingar klarade det. Det var väl högst knädjupt. Ett brett ställe nära sammanflödet med Njåtsosjåkk.

Jag håller fortfarande på Prinskullen-Vallevagge, men vill man så visst går det.
 
Tjuoltavagge

Jag har gått den väg du har tänkt dig men i motsatt riktning. Om du ska gå rakt norrut från Kvikkjokk på den östra sidan kan det bli besvärligt att vada över till den västra sidan. Jag har vadat Njåtjosjåkkå där det finns en ö rakt västerut från Routevare, men det kräver lågt vatten. Bättre är att följa Vallevares östra "slänt" och gå ner i Tjuolta strax väster om Karvek. Det har sagts mycket ont om Tjuolta men det var faktiskt inga större problem att följa den södra sidan. Det är en hel de myr, men om man håller sig nära Tjuoltajåkk så finns det fast mark. Detta gäller förstås bara om det inte är mycket vatten. Dalen är mycket fin och jag såg både järv- och björnspår men det finns inte speciellt mycket fisk i jåkken. Du kan också hitta tältplatser vid jåkken när du kommer ovanför myrarna.
Om du ska över till Njåtjosvagge är det onödigt att gå till Puoites (men du kanske ska fiska?). Annars är det bara att gå upp efter Tjuoltakårsås västra sida. Ett tips inför kommande turer... Den absolut mest suveräna ingången till Sarek är att beställa helikoptern upp till Låptåvagge. Det är ju tillåtet att landa i Låptåvagge strax utanför parkgränsen. Sedan är det en härlig tur in mot Njåjosvagge där Sarek växer fram för varje steg man tar.
Om du har tagit dig till Njåtjosvagge denna väg skulle jag rekommendera vägen över Luottolako in till Sarvesvagge. Men då kan du ju inte proviantera förstås.
 
Re: Tjuoltavagge

Jag håller i mångt och mycket med Björn Andresson, riktigt så illa som den har beskrivits ovan minns jag inte Tjuoltavagge. Jag har passerat igenom områden vid tre olika vandringar och till stora delar tycker jag nog att det var relativt fin vandring och mycket intressant sådan. Visst finns det bråkiga partier, men för min del tycker jag inte att de är värre än vad andra dalgångar uppvisar under trädgränsen. Faktum är att vandrar man nere i fjällbjörkskogen får man till och från räkna med att det blir lite snårigt och jävligt, till stor del pga att det är svårt att välja rätt väg.

Även jag skulle vilja slå ett litet slag för vägen över Prinskullen och sen antingen ta sig ner i Tjoultavagge strax väster om Karvek, som Björn beskriver, eller följa Vallevagge i sin helhet och tuffa ner i Tjoultavagge typ halvvägs upp ungefär. Utsikten in mot Pårte från Prinskullen i fint väder är helt enkelt magnefik och backen upp är en fin bensträckare för att komma igång.

En liten varning dock. De gånger jag har vadat Tjoultajåkke har den snarare varit lårdjup än knädjup. Nu varierar ju som alla vet vattenståndet mycket kraftigt i fjällen, men efter att ha vadat jåkken vid tre olika tillfällen, på tre olika platser, vill jag nog påstå att det inte är ett enkelt vad i normala fall.

Till sist skulle även jag verkligen vilja rekommendera vägen över Luottolako ner till Sarvesvagge. Området i nerdre Sarvesvagge är min personliga favorit i svenska fjällen. Otroligt vackert, med god changs att se vilt och väldigt få vandrare. Sen är Luottalako i sig själv en mycket vacker plats när vädret visar sig från sin fina sida. Helt klart värt att släpa med sig ett par extra kilon enligt min åsikt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 4
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.