Jag har gått den västra sidan av rapadalen fram till den gamla roddleden (finns inte längre) nedanför Pielavaratj. Sarvesjåkk har jag aldrig haft problem med att vada där den breder ut sig innan sammanflödet med rapaälven. Följer man sedan västra sidan är det lättgånget. Ålkatjjåkåtj kan vara lite strid, men det ska inte vara några problem att vada den. Efter jåkken kommer man in i den finaste björkskogen i Sarek. Luftig och ljus med tydliga viltstigar, fullt med örter och blommor. Där skulle man bara vilja stanna en vecka och strosa runt. Hur forsättningen ser ut ovanför gamla roddleden vet jag inte.
Jag tycker att du gör rätt i att inte försöka vada rapaälven. Själv har jag gjort det en gång och så här i efterhand tycker jag det var dumdristigt. Vadet genomfördes nedanför holmen, precis "som man ska göra". Problemet var att man inte såg botten och hade man väl börjat vada var strömmen så stark att det aldrig skulle ha gått att vända eller backa tillbaka. Vi hade väntat över natten fram till klockan 4 på morgonen då vattnet hade sjunkit någon decimeter. Detta räckte för att vi skulle ta oss över, men det visste vi inte när vi klev ner i strömmen. Jag kan inte se det på annat sätt än att en vadning av rapaälven är en ren chansning.