Kvikkjokk- Tjuoldavagge- Njoatsovagge-Sarek

Re: Tjuoltavagge

Bandersson; sa:
Jag har vadat Njåtjosjåkkå där det finns en ö rakt västerut från Routevare, men det kräver lågt vatten.

Här måste finnas ett sakfel, eller hur?

Öster om Routevare, måste det väl vara.

Mvh Bert

Re: Re: Tjuoltavagge

undvall; sa:
En liten varning dock. De gånger jag har vadat Tjoultajåkke har den snarare varit lårdjup än knädjup. Nu varierar ju som alla vet vattenståndet mycket kraftigt i fjällen, men efter att ha vadat jåkken vid tre olika tillfällen, på tre olika platser, vill jag nog påstå att det inte är ett enkelt vad i normala fall.

Till sist skulle även jag verkligen vilja rekommendera vägen över Luottolako ner till Sarvesvagge. Området i nerdre Sarvesvagge är min personliga favorit i svenska fjällen. Otroligt vackert, med god changs att se vilt och väldigt få vandrare. Sen är Luottalako i sig själv en mycket vacker plats när vädret visar sig från sin fina sida. Helt klart värt att släpa med sig ett par extra kilon enligt min åsikt.

Lårdjupt är väl inte heller något större problem beroende på botten. Jag har dessutom svårt att tro att det är några strömmar att tala om i den lilla jokken.

Går det bra att gå norrut från Sarvevagge på väntra sidan av Rahpaädno då? Man skall ju vidare också och den älven skall ju vara lite tuff att vada.

Övre rapadalen

Jag har gått den västra sidan av rapadalen fram till den gamla roddleden (finns inte längre) nedanför Pielavaratj. Sarvesjåkk har jag aldrig haft problem med att vada där den breder ut sig innan sammanflödet med rapaälven. Följer man sedan västra sidan är det lättgånget. Ålkatjjåkåtj kan vara lite strid, men det ska inte vara några problem att vada den. Efter jåkken kommer man in i den finaste björkskogen i Sarek. Luftig och ljus med tydliga viltstigar, fullt med örter och blommor. Där skulle man bara vilja stanna en vecka och strosa runt. Hur forsättningen ser ut ovanför gamla roddleden vet jag inte.

Jag tycker att du gör rätt i att inte försöka vada rapaälven. Själv har jag gjort det en gång och så här i efterhand tycker jag det var dumdristigt. Vadet genomfördes nedanför holmen, precis "som man ska göra". Problemet var att man inte såg botten och hade man väl börjat vada var strömmen så stark att det aldrig skulle ha gått att vända eller backa tillbaka. Vi hade väntat över natten fram till klockan 4 på morgonen då vattnet hade sjunkit någon decimeter. Detta räckte för att vi skulle ta oss över, men det visste vi inte när vi klev ner i strömmen. Jag kan inte se det på annat sätt än att en vadning av rapaälven är en ren chansning.

crazy; sa:
Menar du att det är ett svårt vad? Är det djupare än en halvmeter?

Vad i Sarek beror på vattenmängden för tillfället. Kan vara en riktig baggis på morgonen och otrevligt på kvällen pga regn.

Beträffande framkomlighet är det bäst på vintern, men då måste du tycka bättre om snö förstås....

Re: Re: Re: Tjuoltavagge

crazy; sa:
Lårdjupt är väl inte heller något större problem beroende på botten. Jag har dessutom svårt att tro att det är några strömmar att tala om i den lilla jokken.

Går det bra att gå norrut från Sarvevagge på väntra sidan av Rahpaädno då? Man skall ju vidare också och den älven skall ju vara lite tuff att vada.

Nu har jag tyvärr ingen karta framför mig, men Tjoultajåkkå är väl bäcken som rinner genom Tjoultavagge och som startar uppe i en ganska stor sjö?

Om vi talar om samma jåkk så kändes just den jåkken som nästan mer spännande än Tielmavadet över Rapaätno det året som jag gjorde bägge på samma tur, vilket för övrigt var -89. Även de andra två gångerna som jag vadat jåkken i fråga, vilket båda gångerna inföll på hösten, kändes den som jag sa tidigare som en ganska skaplig utmaning. Inget som man vänder för, men vid högt vattenstånd bör nog en viss försiktighet iaktas. Fast det gäller i och för sig de flesta jåkkarna när jag tänker rätt på saken.

Vad det gäller Rapadalens västra sida låter det på beskrivningen ovan som om den är ett klart bättre alternativ än den östra under Låddepakte, och som bonus slipper man ju att vada Rapaätno. Den sträckan (under Låddepakte)ligger på min personliga 5-i-topp på värsta sträckan någonsin listan. Helt klart mycket värre än Tjoultavagge i min bok.

/ Stefan

Re: Övre rapadalen

Bandersson; sa:
Jag har gått den västra sidan av rapadalen fram till den gamla roddleden (finns inte längre) nedanför Pielavaratj. Sarvesjåkk har jag aldrig haft problem med att vada där den breder ut sig innan sammanflödet med rapaälven. Följer man sedan västra sidan är det lättgånget. Ålkatjjåkåtj kan vara lite strid, men det ska inte vara några problem att vada den. Efter jåkken kommer man in i den finaste björkskogen i Sarek. Luftig och ljus med tydliga viltstigar, fullt med örter och blommor. Där skulle man bara vilja stanna en vecka och strosa runt. Hur forsättningen ser ut ovanför gamla roddleden vet jag inte.

Jag tycker att du gör rätt i att inte försöka vada rapaälven. Själv har jag gjort det en gång och så här i efterhand tycker jag det var dumdristigt. Vadet genomfördes nedanför holmen, precis "som man ska göra". Problemet var att man inte såg botten och hade man väl börjat vada var strömmen så stark att det aldrig skulle ha gått att vända eller backa tillbaka. Vi hade väntat över natten fram till klockan 4 på morgonen då vattnet hade sjunkit någon decimeter. Detta räckte för att vi skulle ta oss över, men det visste vi inte när vi klev ner i strömmen. Jag kan inte se det på annat sätt än att en vadning av rapaälven är en ren chansning.

Hittar varken Pielavaratj eller Ålkatjjåkåtj. Pratar du om att gå mot Mikkastugan verkligen?

Sen angående rapaälven så aldrig att jag försöker ta mig över den. Själv var jag med om något liknande 2001 när jag skulle ta mig över Kaitumälven. Älvjäveln blev plötsligt mer än 2 m djup när jag redan hade vatten till magen. Jag fick dyka några meter tills jag fick fast mark. Aldrig mer att jag tar en rövare!

Olika kartor.

Jag tror att begreppsförvirringen beror på att vi har kartor från olika årgångar. På de nya kartorna använder man sig (naturligt nog) av nordsamiska namn. Detta ändrades för ett gäng år sedan och innan dess var det sydsamiska namn som gällde.

Så Pielavaratj och Ålkatjjåkåtj kanske heter något väldigt annorlunda på den nya kartan. Själv känner jag igen namnen från tidigare kartstudier.

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tacca Ta sig hem från Kvikkjokk v 34 2025 Fjällvandring 6
pooll Vada Kamatjokka?(Kvikkjokk) Fjällvandring 40
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 16
nicko_ Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk Fjällvandring 7
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Fjorr Södra Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan Fjällvandring 0
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg