Kvalitetskajak i plast?

Hej,

Som rubriken säger är jag ute efter en lättdriven kvalitetskajak i plast med skädda. Användingen kommer vara turer så marschfart är mer intressant än egenskaper i surf. Jag har en Seabird Scott MV idag men den har från start väldigt platt botten och min är dessutom intryckt så den är konkav. :(

Roder saknar jag sällan och ömtåligt glasfiber saknar jag aldrig så plast och skädda är det optimala för mig som drar runt i skärgården och gör strandhugg här och där. Tyvärr är plast inte lättdrivet och det är tungt att lyfta.

Tipsa om era kajaker! Tahe, P&H, Tiderace, Point 65?
 
Prijon har en modell de kallar Skegyag. Kajaktiv har en test där det ser ut som at den är en riktigt bra kandidat åt mig.
 
Prijon har en modell de kallar Skegyag. Kajaktiv har en test där det ser ut som at den är en riktigt bra kandidat åt mig.

Kajaktiv är återförsäljare (eller är det till och med generalagent) för Prijon så det är kanske inte helt objektivt test. Men kajakklubben hemmavid har haft flera olika storlek av Prijoner med roder och de har varit tåliga slitvargar. Ingen erfarenhet av Prijon med skedda.

/Patrik
 
Kajaktiv är återförsäljare (eller är det till och med generalagent) för Prijon så det är kanske inte helt objektivt test. Men kajakklubben hemmavid har haft flera olika storlek av Prijoner med roder och de har varit tåliga slitvargar. Ingen erfarenhet av Prijon med skedda.

/Patrik
Bra poäng, men de tar iaf upp sådant som är lätt att tro på eller att kolla. Prijon verkar ju vara själva med sin rotationsgjutning och den verkar klart intressant.
 
Prijon Skegyak i plast är en utmärkt tålig skäddakajak i plast. (och skädda stavas med ä) Om man inte är för liten, för då kan nog sittbrunnen upplevas lite stor. Den har Prijons vanliga tredelade bottenform. T o m en väldigt anglofil god vän som testade tyckte den verkade bra och jag skulle nog ha den som ett alternativ om jag skulle köpa skäddakajak i plast. Obs att de ändrat däckriggningen till det bättre från den förta årsmodellen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.