Kungsleden på snöskor.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Varför garva ?

Varför garvar alla åt att knalla k-leden i snöpjuck ? Tycker helt klart att det verkar OK och inte specielt överudda.

Det är uppenbart att tungdykarskor är grejen att gå hela Kungsleden i, det blir garanterat en Expedition med prestationsinslag. En UT utmaning!

go tur

PS i brist på skidor har jag gått på snöskor, en av de mera tokiga grejerna som då gjores var en nattorientering på snöskor. Det var mjuk senhöst snö. Görjobbigt! Så jag bestämde mig för att inte köpa några egna rätt snart. Dagen efter gick alla stelt och hade värk i otränade muskelkombinationer. Min uppfattning var att vi rörde oss med 1/5-1/7 så fort som vi skulle gjort på skidor.

Re: Varför garva ?

P.D; sa:
Varför garvar alla åt att knalla k-leden i snöpjuck ? Tycker helt klart att det verkar OK och inte specielt överudda.

Håller med. Låter som han hade ett trevligt äventyr. Kanske terrängskidor är smidigare och snabbare på de flesta underlag utom där det är brant uppför eller trångt. Men det är kul att gå i snöskor och de är praktiska på andra vis. Jag har själv gjort några snöskovandringar i jämtlandsfjällen på vårvintern och kände mig inte överdrivet fånig för den skull.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips