Kungsleden på snöskor.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Varför garva ?

Varför garvar alla åt att knalla k-leden i snöpjuck ? Tycker helt klart att det verkar OK och inte specielt överudda.

Det är uppenbart att tungdykarskor är grejen att gå hela Kungsleden i, det blir garanterat en Expedition med prestationsinslag. En UT utmaning!

go tur

PS i brist på skidor har jag gått på snöskor, en av de mera tokiga grejerna som då gjores var en nattorientering på snöskor. Det var mjuk senhöst snö. Görjobbigt! Så jag bestämde mig för att inte köpa några egna rätt snart. Dagen efter gick alla stelt och hade värk i otränade muskelkombinationer. Min uppfattning var att vi rörde oss med 1/5-1/7 så fort som vi skulle gjort på skidor.

Re: Varför garva ?

P.D; sa:
Varför garvar alla åt att knalla k-leden i snöpjuck ? Tycker helt klart att det verkar OK och inte specielt överudda.

Håller med. Låter som han hade ett trevligt äventyr. Kanske terrängskidor är smidigare och snabbare på de flesta underlag utom där det är brant uppför eller trångt. Men det är kul att gå i snöskor och de är praktiska på andra vis. Jag har själv gjort några snöskovandringar i jämtlandsfjällen på vårvintern och kände mig inte överdrivet fånig för den skull.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.