Kungsleden på skidor?!

Har en lucka mellan två kurser i vår, nämligen mellan 25 mars och 22 april. Fick nyss en vansinnig idé...
Funderar på att göra en längre skidtur i fjällen. Är det någon som har åkt kungsleden från Hemavan till Abisko, finns det någon berättelse på nätet?
Någon som har förslag på någon annan tur på ca 3 veckor?!
Tacksam för förslag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Såg det

Nä, jag såg det. Jag kikade en hel del på deras sida innan jag skrev mitt inlägg. Vet inte varför de valde att inte gå efter kungsleden. Kanske ville de slippa lite skotrar?! Men, mellan Ammarnäs och Hemavan är det ju till stora delar skoterförbud, så det kan inte bara vara därför.
En annan variant är ju att ta en del av deras tur, men samtidigt kändes det som ett tydligt mål att köra kungsleden.
Björn

Liten rättelse

Mellan Ammarnäs och Hemavan är det inte "stora delar skoterförbud". Det enda skoterförbudet på kungsleden däremellan är mellan Aigert och Serve (inte ens hela vägen) samt en liten bit före Aigert (sett från Ammarnäs). Det är ganska mycket skotertrafik på leden under högsäsong på övriga delar men man får gotta sig åt att det blir lättåkt i skoterspåren.
Oavsett skotrarna är det en trevlig tur att åka där emellan.
/ Roger Nilsson, Umeå

Hej!
Jag har en kamrat som i 10 år hade drömt om att åka skidor i Kungsleden.
Han är 28 år som heter Kristian och har rest i hela världen.I somras vandrade han uppe i Kungsleden i några veckor.Det låter som om ni har samma dröm därför lovat jag att försöka hjälpa han. Behöver du sällskap så hör av dig till mig. Ibbe Mountain.
tibloc@spray.se

[Ändrat av tibloc 2001-11-17 kl 11:28]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips