Kungsleden på en dag!

Jag gillar Ditt tekniska upplägg, men det är kanske mer realistiskt att se hur många rödingar jag kan få på två minuter, eller samtala med fjällprofiler i nittio sekunder. Min brådska ger dem kanske ett mervärde, när de själva kan ta det lugnt och njuta av vandringen. "Njuta" är kanske överord i mitt projekt, när jag skall sätta rekord.

Men eftersom ingen genomfört det här tidigare (flyga och vandra) så spelar det ju ingen roll hur lång tid det tar. Du sätter ju iaf rekord!
 
I förebyggande syfte måste jag försöka att hinna med så mycket som möjligt med tanke på att det säkert kommer att bli fler som tar efter mitt gatlopp genom fjällvärlden. Att blogga vore ypperligt eftersom det uppstår en dokumentation under vägen, men även med headset och mobil uppkoppling är jag rädd för att koncentrationen blir lidande när jag skall fiska eller göra en ultrakort bergsklättring, samtala med fjällprofiler och samtidigt fotvandra i mina Sieve-kängor, fjällskornas Rolls Royce.
 
Lägg av

Om Du får in det här i rekordboken så blir bara det ett rekord i sig. Hoppas att Du får det trevligt. Hoppas att det inte står 400 helikoptrar på startlinjen nästa år bara.
 
Ja lycka till, jag fattar ingenting. Jag tror jag fick ut mera av den eftermiddag jag satt på akterdäck och studerade omgivningarna och åkte hela fjorden från Runde in till Geiranger och tillbaka på en dag förra året. Men då jag inte vill skryta med bedriften så har jag inte ansökt om att få med det i en rekordbok.

Christian
 
De flesta rekord i Rekordboken är rekord i sig och kan inte tillämpas på något annat än att t ex hålla andan i 20 minuter. Nästa rekord blir 21 min, utan att någon större nytta uppnåtts, eller att 400 helikoptrar står på startplattan i Abisko. Eftersom jag redan nämnt "metafysiskt objekt i det logiska rummet", erbjuder fantasin ett stort spelrum i mitt rekordförsök. Sedan tror jag att detta forum inte får innehålla uttryck som "lägg av".
 
Att enstaka personer rusar omkring som fartfantomer i fjällvärlden får man ju acceptera även om jag själv inte begriper finessen med det. Vi är ju olika och lever i ett fritt land. Men tanken på att bli nersprungen av en hord av människor som därefter försöker sätta nya finurliga rekord inger mig vissa betänkligheter. Särskilt om var och en ska ha helikopter med. Men det kanske inte är någon risk för massrörelse, för man måste väl söka tillstånd för helikoptermedverkan. Eller?

Förresten, hur är det med den där rekordboken, finns det nån avdelning där man sätter rekord i att ta det lugnt och njuta maximalt av det man upplever? ;) Då skulle jag kunna tänka mig att delta. Kanske.
 
Det finns en fara med alla projekt, och det är att förlora fokus och börja diskutera saker som inte hör dit. Jag är egentligen inte intresserad av vad några efterföljare tar sig för med mitt rekordförsök , utan här har jag en unik chans att få tips från alla dessa fantastiska entusiaster på Utsidan.se, där de kort berättar om vad de anser vara de allra mest värdefulla partierna att besöka på Kungsleden. Många brukar ju diskutera 20 höjdmetrar mellan två toppar på Sarektjåkkå. Tyvärr har jag själv bidragit till att inläggen mest handlat om denna oerhörda hets som en dag på Kungsleden måste framkalla. Eller att kostnaden för att hyra en helikopter skulle vara besvärande. Det kostar säkert lika mycket att flyga till Thailand och vända sig på dess plager.
 
Du kanske inte blir först!

På den tiden det fanns ett flygvapen av dignitet här i landet gjorde de häftiga filmer. Många i fjällmiljö, typ två Draken i rote och överljudsfart genom Lapporten. Vill minnas att en av bedrifterna var att bränna hela bergskedjan, med filmkameror rullande, i ett svep på typ en timme(?). Och då pratar vi riktiga filmkameror.......
 
Tyvärr har det smugit sig in en missuppfattning av mitt koncept. "En dag på Kungsleden" skall inte filmas utan fotograferas. Det finns en bra men bortglömd svensk film med titeln "Kungsleden". Den utspelar sig på ett inre plan, och borde vara en förebild i skildringen av vår fantastiska fjällvärld. Fjällen har också en "inre sida", och den kommer inte alltid till sin rätt när vi skriver och fotograferar.
 
Tyvärr har det smugit sig in en missuppfattning av mitt koncept. "En dag på Kungsleden" skall inte filmas utan fotograferas.


Ett bildspel känns ju sådär modernt... Men om du envisas så är det väl enklare att utsidans medlemmar ur sina album väljer ut de 10 bästa fotografierna längs kungsleden. På så sätt kan du rent fysiskt sitta hemma och njuta. Du slipper det metafysiska tjafset.

ps. på det viset kan du ju få med alla årstiderna dessutom. Bra va?.ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.