Kungsleden med Hund

Tänkte ta en tur på kungsleden, och har försökt hitta information om man får ta in hunden i stugorna på leden.

Någon som vet?
 
Klipp från STFs hemsa:

/.../Du som har hund med dig bor i hundstugan/-rummet. Se vidare nedan./.../

/.../Särskild plats för hundar
Antalet hundar och hundspann har på senare år ökat markant utmed lederna och vid fjällstugorna. Vid stugplatsen finns därför anvisningar och markerade utrymmen för hundar. Hundägare ska ta särskild hänsyn till allergiker och personer som är rädda för hundar. Följande regler gäller:
• Hundar får bara vistas i anvisat utrymme - aldrig i sängarna.
• De får inte vistas i gemensamma utrymmen.
• De hundar som sover utomhus ska vara kopplade vid anvisad plats. Det är viktigt speciellt vintertid för att inte äventyra tillgången på ren snö för t ex matlagning.
• En avgift tas ut för hundar./.../

Kolla http://www.stfturist.se/bra.asp för mer info

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-03-16 kl 16:35]
 

avslutad210712

Gäst
Inte för att jag vet om någon kollar men i nationalparkerna är hundar förbjudna även om de är kopplade
 
Inget förbud längs Kungsleden

avslutad210712; sa:
Inte för att jag vet om någon kollar men i nationalparkerna är hundar förbjudna även om de är kopplade

Förbudet gäller inte längs Kungsleden under någon del av året, sedan så gäller det även att det under perioden 1 jan till 30 april(?) är tillåtet med kopplad hund. (Nu syftar jag enbart på de nationalparker som ligger i anslutning till Kungsleden)

/Jesper och dom två snövita kamphundarna Nanouk o Sito
 

avslutad210712

Gäst
Re: Inget förbud längs Kungsleden

polarhund; sa:
avslutad210712; sa:
Inte för att jag vet om någon kollar men i nationalparkerna är hundar förbjudna även om de är kopplade

Förbudet gäller inte längs Kungsleden under någon del av året, sedan så gäller det även att det under perioden 1 jan till 30 april(?) är tillåtet med kopplad hund. (Nu syftar jag enbart på de nationalparker som ligger i anslutning till Kungsleden)

/Jesper och dom två snövita kamphundarna Nanouk o Sito
Det var bra att veta för jag har funderat på att ta hunden med mig någon sommar från Abisko :)
 
Vad händer?

avslutad210712; sa:
Inte för att jag vet om någon kollar men i nationalparkerna är hundar förbjudna även om de är kopplade

Om någon kommer på en vad händer då?
Avlivar dom hunden och jag får skrika som en gris? :) eller blir det en hundring i böter?

Tycker att det är lite hårt att man inte får ha med kopplade hundar, men å andra sidan kan det hända att jycken smiter.

/Ulf
 
Re: Vad händer?

Wolf25; sa:
Om någon kommer på en vad händer då?
Avlivar dom hunden och jag får skrika som en gris? :) eller blir det en hundring i böter?

Tycker att det är lite hårt att man inte får ha med kopplade hundar, men å andra sidan kan det hända att jycken smiter.

/Ulf

Förutom det strikta ägaransvaret så gäller på vissa ställen i fjällen Rennäringslagen (1971:437):

93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för flyttningen.
Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren.
Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

Med andra ord så kan renägarna skjuta din hund om den inte e kopplad runt renarna!
 
Re: Re: Vad händer?

Med andra ord så kan renägarna skjuta din hund om den inte e kopplad runt renarna!

Så är det, och jag får skjuta en örn om den håller på att ta min hund.

Jag tänkte snarare på om någon naturvårdsinspektörspolis skulle dyka upp.

/Ulf
 
Re: Re: Re: Vad händer?

Wolf25; sa:
Så är det, och jag får skjuta en örn om den håller på att ta min hund.

Jag tänkte snarare på om någon naturvårdsinspektörspolis skulle dyka upp.

/Ulf

hehe.. Det blir nog svårt att förklara varför du hade älgstudsaren med i en Nationalpark!?

Dom kan nog beslagta din hund om du med den bryter mot lagen. Jag tror nog att det måste vara en polis annars så är det väl egenmäktigt förfarande eller?
 
Re: Re: Re: Re: Vad händer?

hehe.. Det blir nog svårt att förklara varför du hade älgstudsaren med i en Nationalpark!?

Och den är så tung att bära... kanske det är skäl nog för att söka licens på en .44 pistol :)

Vapnets användingsområde: Skjuta örnar i nationalparker
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicktravels Kungsleden in May Vandringsleder 18
ChrBjr Äntligen ska kungsleden moderniseras! Vandringsleder 17
omni96 Klimatet i Kungsleden södra (i Engelska) Vandringsleder 6
campkidney Ensamvandra Kungsleden Vandringsleder 7
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
Solovandrare93 Kungsleden Vandringsleder 1
mattiasevolv Kungsleden i september? Vandringsleder 2
AndreP Myggor på Kungsleden i Augusti? Vandringsleder 11
axelaxelj Budgetera för Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Vandringsleder 24
Vildmarksguiden Kungsleden karta söder om Hemavan Vandringsleder 25
Running Farmer Cykla Kungsleden i höst Vandringsleder 11
Buzzrock Kungsleden, vilken kung? Vandringsleder 0
ola petersson kungsleden kartor Vandringsleder 1
X2000 Kungsleden Vandringsleder 2
KosmoAnte Kungsleden, båtar Vandringsleder 1
Gäddfiskarn Kungsleden.... Vandringsleder 10
BAGDAD-BOB KUNGSLEDEN Vandringsleder 1
Leffe_R Kungsleden start och slut? Vandringsleder 3
mellgren Kungsleden sommartid Vandringsleder 7
Dr.Laban Kungsleden i Augusti Vandringsleder 3
Graip Kungsleden; Ammarnäs - norrut Vandringsleder 0
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
mrROP Österlencirkeln med hund Vandringsleder 0
MagdaåJohan Öland norr-söder (med hund) Vandringsleder 15
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
JET Kinnekulleleden - Ej lämpligt att gå med hund Vandringsleder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.