Kungsleden karta söder om Hemavan

Tack Anders för ett långt svar med en hel del nedlåtande attityd. Det är alltid bra för klimatet i ett forum. Men du tror alltså inte att om tex Unna Allakas ingick i ett bättre system av stugor skulle den får fler besökare. Well, jag tror det och där TROR vi olika.

Men snälla vän. Unna Allakas just, ingår väl om någon stuga i ett väldigt bra system av stugor.. Du kommer ju till Norge på olika vis. En vandrare kan parkera bil i Norddalen, vandra ifrån Abisko, gå ifrån Alesjaure osv.. Den stugan om någon ligger väl fantastiskt bra till.
Problemet är väl att folk inte tar sig dit. Men det är väl högst frivilligt vart folk vill gå, tycker du inte det?
Om nu besöksvolym eller maximering är nått att sträva efter. Är det, det du önskar?
Men jag fattar inte vad du då just med det exemplet. Skulle U.A må bättre om det fanns ‘ännu mer stugor’ i just det området?
Var skulle dom då ligga?
Skjomen-Riksgränsfjällen har tidigare haft en betydande turism. Den har avklingat just eftersom det jag tidigare skrivit här, fokus har kommit att hamna på andra områden.
Förstår du?. Pendeln svänger. Mode, idéer och trender växlar.

Att helt plötsligt sätta igång och bygga stugor i avklingande miljöer. Tror du på det?
Trenden är snarare idag att man river stugor och försöker värna om obyggda områden.
Sareks pappskjul revs, exempelvis. Vem sörjer dessa?
Finns det inget underlag eller behov ska det inte byggas!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips