Kungsleden karta söder om Hemavan

Försöker hjälpa några bekanta som vill gå hela kungsleden. Söderifrån upp till Åre trakterna känner jag till, men norrut mot Hemavan är jag rätt så osäker på vilka leder som gäller. Har ni tips på någon karta som finns på nätet? Skulle vara mycket hjälpsam! Har själv inga fjällkartor över detta område.

Alistair

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Elin och Jörgen har ju dokumenterat sina vandringar längs även den delen. När vi gick där fanns delvis stig och några rösen, men kartan är ju lättorienterad och terrängen om än stor rätt vänlig.

Tack för svaren!
Det var ca så långt jag hade kommit själv. Syn att det inte är lättare att hitta kartor på nätet över leden norr om Åre. Får googla lite mer.
/Alistair

Kul, kolla broschyren jag hittade om södra kungsleden. Det är länsstyrelsen som get ut den i år. Jag var uppe i Rogen under 90-talet och såg då skylten med kungsleden (kan ju vara nedtagen nu). Men det verkar som om ala inblandade inte har koll på varandra.

Christian

En

annan diskussion är den ojämna fördelningen av skidåkare och vandrare som utnyttjar STFs och andras övernattningsstugor.

Kungsleden har också mycket ojämnt utnyttjande. Söder om Kvikkjokk är det mycket få som vandrar antagligen på grund av kommunikationer och att man i princip behöver tält.

Att det är flest som rör sig i Jämtlandsfjällen och Abisko-Nikkaluokta Vakotavare beror ganska säkert på bra kommunikationer. Hemavan har också bra kommunikationer (flyg).

Jag tycker det vore angeläget att marknadsföra mer än Kungsleden och förstärka ledsystemet med t ex fler möjligheter till cirkelvandringar och ett par stugor till på strategiska platser.

Thure

Håller med. Men för att ta ett konktret exempel. En stuga mellan Katterat och Unna Allakas vore inte helt fel. Men säger jag det får jag en massa som inte vill ha fler stugor mot mig:cool:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips