Kungsleden karta söder om Hemavan

Tack Anders för ett långt svar med en hel del nedlåtande attityd. Det är alltid bra för klimatet i ett forum. Men du tror alltså inte att om tex Unna Allakas ingick i ett bättre system av stugor skulle den får fler besökare. Well, jag tror det och där TROR vi olika.

Men snälla vän. Unna Allakas just, ingår väl om någon stuga i ett väldigt bra system av stugor.. Du kommer ju till Norge på olika vis. En vandrare kan parkera bil i Norddalen, vandra ifrån Abisko, gå ifrån Alesjaure osv.. Den stugan om någon ligger väl fantastiskt bra till.
Problemet är väl att folk inte tar sig dit. Men det är väl högst frivilligt vart folk vill gå, tycker du inte det?
Om nu besöksvolym eller maximering är nått att sträva efter. Är det, det du önskar?
Men jag fattar inte vad du då just med det exemplet. Skulle U.A må bättre om det fanns ‘ännu mer stugor’ i just det området?
Var skulle dom då ligga?
Skjomen-Riksgränsfjällen har tidigare haft en betydande turism. Den har avklingat just eftersom det jag tidigare skrivit här, fokus har kommit att hamna på andra områden.
Förstår du?. Pendeln svänger. Mode, idéer och trender växlar.

Att helt plötsligt sätta igång och bygga stugor i avklingande miljöer. Tror du på det?
Trenden är snarare idag att man river stugor och försöker värna om obyggda områden.
Sareks pappskjul revs, exempelvis. Vem sörjer dessa?
Finns det inget underlag eller behov ska det inte byggas!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips