Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022

Hej alla!
Jag tänkte vandra en del av Kungsleden i sommar, Abisko-Kvikkjokk, under slutet av augusti och början av september.
Väljer ett relativt sent datum mest för myggen och blötan, hoppas det inte regnar för mycket istället :/
Kyla är inget större problem.
Jag kommer att vandra själv med ca 9kg utrustning och 4-5kg mat och vatten, skickar matpaket till Saltoluokta där jag fyller på med 4 nya kg mat.
Jag har vandrat en del i fjällen men aldrig längre än 3 övernattningar, alltid i tält då jag är aningens folkskygg..
Dessa vandringar har för det mesta varit ca 30-35km per dag, dvs vandring mest hela dagen med korta stopp för lunch och fika.

Nu kommer jag hålla ett mycket lägre tempo vilket jag hoppas jag klarar. Min planering har jag bifogat som en bild och skulle uppskatta input på om det verkar rimligt? Har jag gjort någon större miss i planeringen?
Är det något jag borde se på vägen förutom Skierffe och Rapadalen?
Tänkte ta en vilodag i Saltoluokta med enkelrum i två nätter.
 

Bilagor

  • bild_2022-01-20_132824.png
    bild_2022-01-20_132824.png
    206.4 KB · Visningar: 68
Du skriver att du vandrat tidigare och bott i tält, ändå har du planerat varje dagsetapp utifrån STF's stugor? Är din tanke att bo i stugorna på denna tur, i så fall skulle du säkert kunna klara dig med mindre packning.
Om du tänkt att bo i tält kan du planera dina dagsetapper annorlunda då det finns fina platser att tälta på mellan stugorna och du slipper STF's avgifter. Etapperna är OK förutsatt att ork och väder inte ställer till större problem. Jag har vid ett tillfälle tvingats att vänta ett dygn för att ta mig över Teusajaure pga hård vind och höga vågor (inte heller stugvärden kunde köra den dagen då bryggan blåste sönder). Men då du har två dygns uppehåll planerat i Saltoloukta har du ju viss inbyggd reservtid vid ev försening på norra sträckan.
Övernattar du i stugorna har du ju tillgång till värme och torkmöjligheter vilket kan innebära att du kan knata på även i dagsregn. Tältar du kanske någon extra dag kan vara rekommenderat för dåligt väder eller ex för en tur upp på Skierfe mm.
Ytterligare ett tips är att lägga till någon dag och välja sträckan Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka istället för Kungsleden över Tjäktjapasset. Den omvägen har mycket mer att ge, rekommenderas!
 
Tack för svar.
Jag kommer använda stugorna som dagsetappmål så att jag inte skenar iväg och går 35 km om dagen och glömmer bort att njuta :)
Jag kommer att tälta men inte alltid direkt vid stugorna, dock relativt nära dom. Om det skulle vara för tråkigt väder så kan jag ta en eller ett par nätter i en stuga och torka lite prylar.

Jag kommer vandra resten av Kungsleden 2023 och sen en tur runt Kebnekaise via Vistasdalen 2024 så jag skippar Nallo denna gång även fast det ser mycket trevligare ut.

Skierffe kommer jag att besöka denna vandring, hoppas vädret är gynnsamt när jag anländer.
 
Följer med spänning.. börjat rota i en plan att gå samma sträcka, men initialt tänkt gå andra hållet, och en avstickare upp på Kebnekaise och upp på Skierfeklippan, det är något med dom här höjderna :)
Har också en massa frågor men samlar på mig lite och kör en egen tråd istället för att ta plats i denna :)

Lycka till !
 
Jag kapar tråden lite här med några frågor, tänker att det är i alla fall på ämnet
Här har ni en planeringsnörd, mer än något annat :D
Några frågor i planeringen

Sträckan Abisko-Kvikkjokk (med Vistas/Nallo avstickare) Juli/Aug
Tänkte först gå Kvikkjokk-Abisko men har tänkt om..
Har gått Nikka-Abisko innan men annars ingen direkt fjällerfarenhet, så jag håller stugorna nära och som en preliminär dagsträckning, men tältar och tänker köra lite friare när det väl bär av..


* Vilken/Vilka sträckor har inte jokk och vattentillgång ?
Tänker till 99% köra torrfoder så vatten behövs till mat/kaffe och att dricka som det är
Tänkte köra 1L vattenflaska till det jag kokar upp och eventuellt köpa en till för dricksvatten, isåfall med reningsfilter i.. overkill ? vill verkligen inte bli magsjuk

* Gaiters är overkill på denna turen ?

* Stegjärn till toppbestigning av Kebne ?
Tungt att släpa på tänker jag, kikade initialt på att hyra på Kebne Fjällstation, men siktar på att ta Durlings Led och skippa fjällstationen

* Lämna tält och merparten av packningen vid Singivagge och traska upp på toppen, borde stå kvar när man kommer ner ? :D

* Spade för toabesök utanför stugområdet ? Någon hade en lättviktare som inte kom igenom marken.. tungt

Tacksam för tips !
 
* Stegjärn till toppbestigning av Kebne ?
Tungt att släpa på tänker jag, kikade initialt på att hyra på Kebne Fjällstation, men siktar på att ta Durlings Led och skippa fjällstationen

Är det Kebnes sydtopp du menar? När jag gick upp rekommenderades stegjärn, men det gick utmärkt med vanliga broddar, såna som man drar på skorna. Mycket lättare att bära än stegjärn. Men om det är nordtoppen du ska upp på så har jag ingen aning, där har jag inte varit.
 
Är det Kebnes sydtopp du menar? När jag gick upp rekommenderades stegjärn, men det gick utmärkt med vanliga broddar, såna som man drar på skorna. Mycket lättare att bära än stegjärn. Men om det är nordtoppen du ska upp på så har jag ingen aning, där har jag inte varit.

Tack, ja det är "bara" sydtoppen jag tänkte ge mig på :)
 
Du skriver att du vandrat tidigare och bott i tält, ändå har du planerat varje dagsetapp utifrån STF's stugor? …Om du tänkt att bo i tält kan du planera dina dagsetapper annorlunda då det finns fina platser att tälta på mellan stugorna och du slipper STF's avgifter.

Om man av någon anledning vill tälta vid STFs fjällstugor/fjällstationer så behöver man bara betala om man använder mer än butik & utedass/toalett (oavsett om man är medlem eller ej)

Flera stugvärdar nämnde det i somras och vid STF Sylarna skyltar man numer med det när man närmar sig fjällstationen.
 
Det vatten du kokar kommer du inte bli sjuk av.
Filter i fjällen?
Behövs inte, men det är många gånger smidigt.
Det är inga problem att hitta "bra" vatten, men antalet bra tältplatser ökar markant om man inte har krav på bra vatten vid tältplatsen. Med filter duger vilket vatten som helst, även det markvatten som rinner överallt. Med undantag nedanför fjällstationer.

Jag hade dock hellre rekommenderat dig att köpa ett sawyer mini eller micro och använda en vanlig PET-flaska. Mindre än halva vikten och betydligt billigare.


Lämna tältet vid topptur?
Det går väl i regel bra, men med tanke på att du vid toppturen bara kommer ha drygt 11 kg att bära på kan du ju packa ihop och bära med sig allt. Då blir du inte lika låst på vägen tillbaka, och behöver inte fundera på vad du ska ha med dig heller.
 
Det vatten du kokar kommer du inte bli sjuk av.
Filter i fjällen?
Behövs inte, men det är många gånger smidigt.
Det är inga problem att hitta "bra" vatten, men antalet bra tältplatser ökar markant om man inte har krav på bra vatten vid tältplatsen. Med filter duger vilket vatten som helst, även det markvatten som rinner överallt. Med undantag nedanför fjällstationer.

Jag hade dock hellre rekommenderat dig att köpa ett sawyer mini eller micro och använda en vanlig PET-flaska. Mindre än halva vikten och betydligt billigare.


Lämna tältet vid topptur?
Det går väl i regel bra, men med tanke på att du vid toppturen bara kommer ha drygt 11 kg att bära på kan du ju packa ihop och bära med sig allt. Då blir du inte lika låst på vägen tillbaka, och behöver inte fundera på vad du ska ha med dig heller.


Världsklass !! Tack för svar
Jag tänkte mig en flaska för "kokvatten", kaffe och mat, och en annan för dricksvatten:)
Kikar på sawyer alternativet..TACK !
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.