Kungsleden (Abisko-Kebnekaise)

Hej

Det finns inga vad mellan Abisko och Kebnekaise sålänge man följer Kungsleden. Alla jokkar har broar man kan ta sig över på. Om man däremot avviker vid Alesjaure och går via Vistas och Nallo, så är det ett flertal vad, framför allt mellan Nallo och Sälka.

Precis innan man kommer till Kebnekaise fjällstation är det i och för sig några ställen där man kan tvingas vada beroende på hur mycket det har regnat, men det är inga större problem att ta sig över.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sielmmanjira?

Strax innan Tjäktjastugan måste man väl fortfarande vada Sielmmanjira, eller? Och beroende på vattenstånd (och bro/spång-tillstånd) kan det finnas flera vad längs Kungsleden. Inte särskilt svåra, men räkna ändå med lite plaskande.

avslutad210712

Gäst
Beror kanske lite på vad man menar med vad men ungefär 3 km före Alesjaure (när man kommer från Abiskojaure) är det en bäck som jag nog skulle kalla för ett enkelt vad när det är lite mer vatten i fjällen.

hej per, if your up at keb - abisko in august and you like orientiering competitions check out the fjäll räven classic which will up there this year. its at the very beginning of august and looks great so far!!

Har ingen karta framför mig just nu varför jag inte kan ange exakta lägen men nog är det åtminstone två vad på den sträckan (fler om broar råkar vara bortspolade...).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips