Kungleden för en 21-årig tjej som vill vandra!

Hej!
Den här sommaren har jag vigt åt att vandra och paddla och hade tänkt att vandra Kungsleden och eventuellt ta mig an kebnekaise. Jag är 21 år och tjej. Jag har vandrat lite men det är inget att skryta om. Vad jag vet är att jag älskar det och att jag måste börja vandra mer. Jag planerar att vandra själv men det kan mycket väl hända att någon kommer att vilja hänga på iaf delvis. Jag skulle vilja veta vad ni erfarna vandrare där ute har för tips till mig. Är det möjligt för mig att vandra Kungsleden själv? Vad krävs? Jag har mycket tid och inget pressat schema. Vilken tid på året är det bäst för mig att vandra? Om jag ska bestiga kebnekaise, kan jag göra det själv om jag går vid rätt tid på året, eller finns det guidade turer upp som ni kan rekomendera? Jag vill inte längre stoppas av att ingen vill följa med mig och vandra och hoppas därför på en del tips från er och en helt ljuvlig sommar med massor av underbara upplevelser. Om ni har tips på andra bra vandringsleder eller paddelturer är jag tacksam för dem med.
Tack
Jezz
 
Klart du kan vandra själv. Inga problem, möjligen lite ensamt men en del gillar det andra inte.

Tänkte du tälta eller bo i Stuga?

Utefter kungsleden finns gott om provianteringsställen så ryggsäcken behöver inte fyllas med mat för hela färden.

Du KAN gå upp på Kebnekajse själv, men jag rekomenderar dig at antingen hitta några att gå med eller gå turen. Den mängd stenskravel som man tar sig igenom kanske inte är så kul om man är själv, något KAN ju trots allt hända.

mvh Christian
 
Vandra själv

Klart att du kan, ska vandra själv.

Själv gillar jag både och. Ibland är det skönt att komma iväg själv utan några andra att ta hänsyn till. Sen är det mycket trevligt att var ute med andra också.

Om du vandrar helt själv för första gången så, skulle jag rekommendera att bo i stuga. Då behövs ju inge tält = lättare packning. Du kan proviantera i vissa stugor = lättare packning. Sen har man ju möjlighet till sällskap på kvällen, vilket ibland kan vara trevigt. Dom flesta i fjällen är väldigt trevliga och pratar gärna.

Men om det är hela kungsleden som skall vandras så är det tält som gäller, i alla fall delar av sträckan, då det saknas stugor där.

När som är bäst för vandring är väl enligt mitt tycke en smaksak, men för tidigt så kan det ju vara en del snö kvar. Och för sent så kan komma ny snö. Tiden under juli-augusti är rätt bra i fjällen, men kan vara mycket folk då. Som sagt en smaksak. Hösten i fjällen är otroligt vacker.

Angående bestigning av keb så skulle jag rekommendera att följa med på den guidade turen som utgår varje dag från stationen när väder tillåter. Under vilka tider på säsongen toppturen pågår beror på förhållandena på berget, men under juli-augusti bör det nog inte vara några problem. Hör med dom på stationen, men det går ju aldrig garantera sig att man kommer dit. Allt beror på väder, vind och förhållandena. Sist men inte minst beror det på än själv, alla orkar inte med toppturen. Fast jag tror inte det gäller en 21-åring som funderar på att vandra själv.

Lycka till.

MVH Mattias
 
Jag gjorde min första ensamvandring i Sarek - kanske något man inte bör rekommendera - och sedan fortsatte det av bara farten. Men jag var skogsvan sedan barnsben så fjällvanan var lätt att lära sig. En bra ryggsäck, ett tält, en sovsäck, liggunderlag, gasolkök och packa en lätt packning. Börja gärna med att vandra delar av Kungsleden men ta med tält för det ger en helt annan känsla än att sova i stuga. Stugan kan man ha för att torka utrustning och ta en vilodag :)
Att vandra ensam är inte fysiskt tungt, man kompenserar tält och köksvikt genom att packa mindre 'bra att ha' saker. Visserligen blir man less på att man måste resa tältet, packa in grejer, laga mat, diska grytan och allt som måste göras men man vänjer sig och skaffar sig rutiner som förenklar livet på vidden.
Mentalt kan det vara tungt när man är inne i områden där det inte finns andra vandrare, när vädret är uselt och man måste passa stegen för att inte snubbla och bli liggande i stenskravlet. Ibland är det farligare att vandra ensam i fjällen än att åka skidor till nordpolen med en Iridiumtelefon i fickan och en försäkring som täcker hemresan. Men oftast är det hur bra som helst med uppehållsväder, möten med andra vandrare och ibland är det rusningstrafik även om man vandrar i Sarek.
Mitt råd är att du skaffar dig det du behöver och provar på ensamvandring. Mobiltelefoner är inte att lita på i fjällen, inte ens 450 har täckning överallt så spara vikt och lämna nallen hemma. Lita på dina fötter så de väljer att sätta sig ner på rätt ställe. Jäkta aldrig även om tiden inte verkar räcka. Skaffa dig två teleskopstavar till stöd. Det är bättre hjälp i fjällen än en mobiltelefon. Att ha metallspegel, visselpipa och eventuell nödsignal - lysraket eller rök - i fickan är ett bra tips. Jag har iofs bara en visselpipa ||-D
Färdplaner har jag slutat med, nu kan jag gå dit väder, vind och vilja styr mina steg. Ingen jag behöver resonera med om vilken sida av kullen man skall runda, när man skall stanna, äta, sätta upp tält eller när man skall packa och vandra vidare.// Roland
 
Kul :)

...att du bestämt dig för att vandra även om andra inte vandrar. Jag började själv göra ensamturer i fjällen eftersom jag ville kunna vandra (och göra även andra saker!) utan att vara beroende av få med någon annan. Abisko-Keb-Nikka är ju en klassiker som ger möjlighet till basläger vid Keb några dagar och utflykter/toppbestigningar.

När det gäller vandringsstil rekommenderar jag absolut att du sover i tält och bär din egen mat under din vandring - den stora friheten ligger enligt min mening i att slippa inordna sig under andra människors rutiner och att veta att man kan ta hand om sig själv under alla möjliga förhållanden.

Hur du än gör, lycka till.

J
 
Tack för all uppmuntran!
Jag blir bara mer och mer laddad!

Kartor och sådant var får jag bäst tag i det? Om jag bestämmer mig för att gå upp för keb själv dvs om vädret tillåter och så, var får jag tag i kartor för det?
 
jezz; sa:
Kartor och sådant var får jag bäst tag i det? Om jag bestämmer mig för att gå upp för keb själv dvs om vädret tillåter och så, var får jag tag i kartor för det?
Det bästa är att beställa ovikta och inplastade kartor från lantmäteriet De blir lite dyrare och tyngre men håller längre. Bor du i Stockholm eller om du passerar hufudstaden kan du kila in på Kartbutiken / Kungsgatan 74 // Roland
 
walk_alone; sa:
Det bästa är att beställa ovikta och inplastade kartor från lantmäteriet De blir lite dyrare och tyngre men håller längre. Bor du i Stockholm eller om du passerar hufudstaden kan du kila in på Kartbutiken / Kungsgatan 74 // Roland

Det finns vikta och ovikta att välja på, finns det verkligen inplastade?
 
KLAGER; sa:
Det finns vikta och ovikta att välja på, finns det verkligen inplastade?
Finns att beställa kostar kartpris +200 kr - enligt telefon för 2 min sedan. Kan vara värt det, har haft min BD10 i säkert 8 år och först nu börjar den ge upp i vikningarna. När jag beställer en ny skall jag ha den i fyra delar, inplastat och så skall jag förvara delarna i rulle. Håller en evighet. Länken blev fel ovan, ta denna i stället http://www.lantmateriet.se/index.htm och klicka på >Kartbutiken // Roland
 
walk_alone; sa:
Finns att beställa kostar kartpris +200 kr - enligt telefon för 2 min sedan. Kan vara värt det, har haft min BD10 i säkert 8 år och först nu börjar den ge upp i vikningarna. När jag beställer en ny skall jag ha den i fyra delar, inplastat och så skall jag förvara delarna i rulle. Håller en evighet.// Roland

Inte så att jag vill vara besserwisser, men är inte risken stor att kartan är inaktuell efter åtta år ändå? Broar försvinner och leder dras om...

(Sedan kan man ju köpa självhäftande plast och plasta själv om man är lite snål)
 
GustavOh; sa:
Inte så att jag vill vara besserwisser, men är inte risken stor att kartan är inaktuell efter åtta år ändå? Broar försvinner och leder dras om...
(Sedan kan man ju köpa självhäftande plast och plasta själv om man är lite snål)
Du har helt rätt i att du e en sån där messersmith men dessa evighetskartor är bara för proffs som jav vilka har allting i huvudet och kartan som kvällslektyr ||-)
Under dessa åtta år har bara bron över Miellaädno försvunnit för att samerna inte behöver den. Vad beträffar leder så finns det inte så många i Sarek och landet har inte ändrat sig så mycket sedan senaste istiden.
Orsaken till att jag skall köpa nya kartor är för infört den rätta stavningen på ortsnamnen på nya fjällkartor. Å jag skall upp till Kebnekaise i sommar å den delen av landet har jag ännu inte i huvudet :-D ..*ba skojar fattaru*... // Roland
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.